Permalänk
Medlem

Hjälp med att koppla rätt

Tja! Har ett problem här som jag hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig med.

Får 2 mbit ut betalar för 8mbit. Tror det är vårat uråldriga modem som flaskar. Så här är allt kopplat hur kan jag få upp hasigheten?

Telefonjack------->(RJ11)modem-------->(rj45)Router------>datorer, switchar mm
(Modemets enda uppgift är att ta in RJ11 kontakten och ha ett uttag för RJ45.

Hade tänkt att skita i modemet och koppla RJ11 sladden direkt in i RJ45 uttaget på routern har hört att detta ska gå utan någon slags konvertering. Men får det inte att funka när jag gör så.

Så min fråga är: Kommer det fungera att köpa en sladd med RJ11 på ena sidan och RJ45 på andra sidan och köra direkt från telefonjacket till routern?

Permalänk
Medlem

Nej det går inte.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Okej. Så vad kan jag göra?

Var en sådan här kabel jag mena btw.
http://www.dustin.se/pd_5010140973.aspx

Permalänk
Medlem

Det du ska koppla bort är din router.
Telefonjack ---RJ11---> Modem ---RJ45---> Dator

Mellan telejack och modem ska det sitta 1st RJ11 som är så kort som möjligt och det det ska absolut inte vara några förlängningssladdar m.m. inkopplat. Köp gärna en 1m-kabel att testa med, de kostar inte många kronor. Om du fortfarande får lika dålig hastighet så ringer du din operatör och säger att hastigheten är kass.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tror jag måste köpa ett nytt modem. Det står på baksidan max 10 mbit. Men kanske borde funka ändå? Om jag ska få 8 mbit.

Jag kan väl inte koppla bort routern eller? Har ju flera datorer ansulta ifrån den.

Bild på fram och baksidan av modemet: http://www.toutvendre.fr/ALCATEL-Speed-Touch-Home-ETHERNET-UP...

Permalänk
Medlem

Hmm får inga bra svar här ju...
Vad ska jag välja för att höja hastigheten?

-Ska jag köpa en ny router som har RJ11 in kontakt?

-Nytt modem av något slag. Förslag?

-Adaptersladd? som jag länkade innan...

Permalänk
Medlem

Först och främst måste du inse att du inte bara kan köpa en "adaptersladd" tror du ADSL-Modemet sitter där för skojs skull?
"MODEM": Modulator/Demodulator, det omvandlar en signal till en helt annan signal, du kommer aldrig få internet att fungera utan ett Modem.

Att du får dåliga svar är för att du fått för dig något som inte stämmer helt enkelt.
Om du är säker på att det är ditt modem som är boven i dramat, så ringer du antingen till Telia och begär ett nytt eller köper ett nytt själv i valfri butik. Och om du nu hittar en "Router" med RJ11 in så har den ett inbyggt ADSL-Modem, inget annat.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockek90
Hmm får inga bra svar här ju...
Vad ska jag välja för att höja hastigheten?

-Ska jag köpa en ny router som har RJ11 in kontakt?

-Nytt modem av något slag. Förslag?

-Adaptersladd? som jag länkade innan...

Du ska inte välja någonting av det. Det smarta är att felsöka ordentligt istället för att chansa på vad som är fel. Står det max 10Mbit på ditt modem så ska ju inte 8Mbit vara något problem, alltså är det inte det som är problemet. Modemet kan ju vara trasigt, men det vet man inte om man inte felsöker. Det kan lika gärna vara kablage, router eller annat.

Börja i rätt ände. Dra ut allting från alla jack och sen skruvar du upp första jacket för att kolla så det sitter MAX 1 sladd per skuv på de nedre två skruvarna. Är det ok så stoppa in bara modemet på jacket (inga telefoner m.m.) med en kort RJ11 och inga förlängningar. Sen kopplar du datorn direkt till modemet och testar. Blir det inte bättre då så ringer du telia. De kommer nästan garanterat be dig testa en annan dator, och efter du har gjort det så kan man dra slutsatsen att modemet troligen är kasst.

Svaren du har fått är helt korrekta. Att du inte får de svar du vill är antingen för att frågan är otydlig eller för att de svar du letar efter inte är rätt. Men är du inne på att det ska finnas någon magisk universalfix som man uppnår genom att ta på sig ögonbindel och kasta pil för att hitta felet så har du nog kommit till fel ställe. Att bara berätta vad folk vill höra är inte riktigt stilen här på swec.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det du ska koppla bort är din router.
Telefonjack ---RJ11---> Modem ---RJ45---> Dator

Mellan telejack och modem ska det sitta 1st RJ11 som är så kort som möjligt och det det ska absolut inte vara några förlängningssladdar m.m. inkopplat. Köp gärna en 1m-kabel att testa med, de kostar inte många kronor. Om du fortfarande får lika dålig hastighet så ringer du din operatör och säger att hastigheten är kass.

RJ11 så kort som möjligt??.. informationen jag fått från flera källor är att det inte spelar någon större roll.. om kabeln är 1m eller 50m... telekabeln från stationen är redan X 100 meter upp till X 1000 meter redan. sålänge kabeln (koppar) inte är trasig förstås..

hade 50m kabel runt huset när jag hade ADSL förut (ny fin kabel).. märktes INGEN skillnad mot ifall jag hade modemet kopplat via en 1m kabel.

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Det är ju sant, men det blir ju inte direkt sämre med en kortare kabel och man utesluter ju en taskig kabel på det viset (om man köper en ny då dvs), kablar mellan jack och modem är ju oftast inte fastspikade på väggen eller liggandes i rör i väggen så dom kan ju bli klivna på eller klämda några gånger.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Modemet ska klara 8 mbit galant. Jag hade det där modemet när jag hade ADSL 8 Mbit från Telia och det susade på fint. Ingen flaska där om det inte är defekt.

Vad har du för router? Trådlös eller kabel till datorerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jejje
RJ11 så kort som möjligt??.. informationen jag fått från flera källor är att det inte spelar någon större roll.. om kabeln är 1m eller 50m... telekabeln från stationen är redan X 100 meter upp till X 1000 meter redan. sålänge kabeln (koppar) inte är trasig förstås..

hade 50m kabel runt huset när jag hade ADSL förut (ny fin kabel).. märktes INGEN skillnad mot ifall jag hade modemet kopplat via en 1m kabel.

Har man en riktigt bra kabel så är det ju ok. Tyvärr är sällan vanliga RJ11-kablar särskilt mycket att hurra för (inte sättet de behandlas på heller för den delen), för att inte tala om att de är många gånger mer störningskänsliga än vanlig TP-kabel. Dessutom verkar folk gilla dessa långa förlängningar som kommer i form av snurror med vanliga Telefonproppar som kontakter. Men har man bara en vanlig kabel av bra kvalite med rj11-kontakter i varje ände utan att rulla upp den och ha sig så visst.

Mellan modem och dator spelar det ju ingen roll så länge det är under ca 100m, men mellan jack och modem kan det göra en enorm skillnad. Jag vet inte hur många gånger jag fått höra "men det har ju alltid fungerat förut" när jag bett någon byta till en rak, kortare kabel mellan modem och jack istället för den 25m ihoprullade förlängning de har och efter 20 minuters gnällande så vips, allting fungerar mycket bättre efter byte. Och sen får man sitta i 20 minuter till och lyssna på gnäll om hur det omöjligt kan ha vart kabeln utan måste ha vart någonting utomordentligt sammanträffande av konstiga fel i modem och station som bara magiskt löste sig själva just när kabeln byttes

Sen ska man ju tänka på att det man egentligen gör är att skicka data via analoga signaler över marknätet, vilket det egentligen aldrig var tänkt för och alltså så bör man för att se till att man har de bästa förutsättningarna se till att man har så liten felmarginal som möjligt. D.v.s så kort kabel som möjligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockek90
Hmm får inga bra svar här ju...
Vad ska jag välja för att höja hastigheten?

-Ska jag köpa en ny router som har RJ11 in kontakt?

-Nytt modem av något slag. Förslag?

-Adaptersladd? som jag länkade innan...

Skulle gissa på att problemet ligger hos din operatör, och inte din hårdvara.
Observera att du har UPPTILL 8Mbit, farten beror oftast på hur belastat nätet är.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Har haft lite olika routrar men alla har legat runt 2 mbit. (Just nu en D-LINK DIR 615). Ringde Telia och de sa att det antagligen var något fel på modemet och att jag troligen behövde uppdatera mjukvaran. Men då modemet har ett par år på nacken så verkar det inte gå att uppdatera den.

Får nog bli ett nyköp imorgon och fungerar det inte då så vet jag ju att felet ligger hos operatören.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Skulle gissa på att problemet ligger hos din operatör, och inte din hårdvara.
Observera att du har UPPTILL 8Mbit, farten beror oftast på hur belastat nätet är.

Jag skulle vilja påstå att farten snarare beror på hur bra (dålig!) signal du har genom skanovas kopparkabel från ditt modem till dslamen på telestationen och i undantagsfall att det går fullt i operatörens nät.

Men som alla säger i tråden - det är alltid bra att kolla sina egna grejer ordentligt innan man ringer leverantören och felar.

Visa signatur

Cogito ergo sum