Permalänk

Hjälp med nätverk

Hej!
Bor i lägenhet med 2 våningar. Har internet via kabel-tv och det uttaget är placerat på ovanvåning, där ska altså modemet sitta.
4 meter från uttaget sitter ett nätverksuttag som går ner till ett nätverksuttag på bottenplan.
Där uppe vill jag ansluta 1 tv och en Ps3a.
Där nere vill jag ansluta 1 dator och en skrivare.
Har endast 1 kabel i nätverksuttaget som går mellan ovan- och bottenplan

Vad behöver jag för grejor och hur ska jag koppla ihop det?
Vill helst ha allt trådanslutet.
Är inte så insatt i routrar, switchar och hubbar.

Permalänk
Medlem

Hur många portar har modemet som ska sitta på ovanvåningen?!

Har det tex 4 portar, så kopplar du en TP mellan modemet och jacket till nedervåningen för att sen på nedervåningen koppla in en SWITCH (Inte router eller hubb)... Då slipper du en massa djävulskap osv

Enklare än så är det inte ;D

Permalänk

Vanligt modem med 1 port

Permalänk

Vill även kunna streama hd-material från pc till ps3. något speciellt som behövs då?
Vilka typ av kablar ska jag använda? cat5, cat5e eller cat6

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Cat5 finns väl knappt idag ?
Cat5e är mest använda och räcket gott och väl men Cat6 är the new shit imo.

Hubb är förlegat gammalt skit så switch är det.

Internet > modem > router > switch > datorer, svårare än så är det inte..

Internet > modem > router >
switch > kabel 1 till dator där uppe
switch > kabel 2 till undervåningen
Kabel 2 > switch > dator/skrivare och vad det nu kan vara.

Sen när har TV apparater rj-45 anslutning? Kanske nåt jag missat.

Permalänk

Har ingen tv med rj-45 idag men blir väl senare. Det finns väl tv-apparater med rj-45 idag. Har väl både panasonic och samsung bla.

Kopplar alltså såhär:
Dator: modem - router - switch - dator
Skrivare: modem - router - switch - skrivare
PS3: modem - router - PS3
TV: modem - router - TV

om jag vill koppla in fler datorer spelar det då någon roll om jag kopplar in dom i switch eller i router?

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll var du kopplar in dig, men troligen klarar routern "bara" 100Mb, skaffar du en 1Gb switch så kan du koppla in allt på denna och då få 1Gb mellan utrustningarna internt hemma (skrivare har inget behov av 1Gb). Fungerar med Cat 5e kortare (kanske 30-50m) sträckor men fungerar klanderfritt till 90m med Cat 6 eller Cat 6a som den nyaste standarden heter.

Permalänk

om jag skaffar en router med gigabit, borde det flyta på bra mellan dator och ps3 eller? Går ju då via:
dator - switch - router - ps3. Är det för mycket att gå igenom, vill kunna streama hd material utan problem.
kabelsträckan är totalt ca 30m