Permalänk

skit dator

vad går den undre gränsen för vad-för cpu man kan trycka i en dator som ska användas till office o surf...

min käre mor ska ha en ny dator..
man ska inte behöva sitta och vänta på att det ska hända nått, inom rimlighetens gräns..en singel core atom funker det?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Dual core är att föredra, en vanlig AMD x2 eller nya Celeron E3300 borde bli bra.
Moderkort hittar man billiga för en 500 någonting med inbyggd grafik.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Entusiast

Jag skulle nog inte gå under 1Ghz:are med 512mb ram å WinXp. Där drar jag min gräns. Så en atom är enligt mina mått helt OK

Min gode mor sitter på en gammal AthlonXp 1700+ (1.4Ghz). Den duger alldeles utmärkt. Det är en Single core från tidigt 2000 tal. Typ 01 eller nått.

Den är ju ingen fartmaskin men man behöver ju inte vänta nått särskilt.
Under förutsättning att man inte proppar den full med skit. Då blir den ju seg som skit.

Å de flesta som har gamla föräldrar vet att dem har en ovana att installera allt dem ser, "det kan ju vara bra att ha" Fast dem har ingen susning om vad de nu har lagt in i burken. Så det brukar ju alltid falla på sonen att komma över en gång om året att rensa å städa burken.

Så kontentan av mitt svammel är att om du har pli på din gode mor så kan du ha en ganska gammal burk. Annars så kanske du skulle fundera över en något snabbare burk. Typ Dualcore någonting 2Ghz+, 1,5-2gb minne.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kompasen112
512 ram till win xp idag är ej tillräckligt även om man bara ska surfa använd minst 1.5 gb ram till xp, 2 gb ram kostar ca 600 kr på inet

512mb ram går alldeles utmärkt om datorn är "slimmad" och du bara surfar och skriver, och INGET ANNAT skit är igång. Sitter man bakom en bra router och har ett schysst Anti-Virus program, och kör med typ WinXp Sp1 så duger det.

Men visst 2gb ram kostar ingenting nuförtiden.

Jag har själv kört WinXp Sp1 på en P2:a 233Mhz med 256mb minne, och det fungerade hyffsat, men inget att rekomendera för vanligt folk.

Själv sitter jag på en Q6600 på 3.6Ghz med 4gb minne i Win7 64x, och jag har nytta av mina 4gb. Minnesmängden är ju helt beroende på vad man ska datorn till.

Men ska man köpa något nytt från butik så köp 2gb.

Permalänk
Medlem

En bra början kanske ?

Edit: glömde ju nätagget. Nätagg borde ett FSP fungera.
Vet inte om det går att få billigare med amd delar. Men fick ta ett dyrare moderkort då
de billigare bara hade vga eller hdmi.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
En bra början kanske ?

http://upload.hikikomori.se/files/inet.jpg

Najs!! Billigt å bra

Permalänk
Medlem

En hårddisk kan vara bra att ha.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
En hårddisk kan vara bra att ha.

Och ett nätagg.

Permalänk
Medlem

Mjo, men vet inte om han kanske hade delar liggandes eller om han visste vad för storlek som var tanken.
Därför jag skrev "en bra början?", dvs inte ett komplett paket än.

500gb räcker och blir över för en sådan burk. Min mor har en 80gb som hon använt ca: 30gb på.
Så man får kolla på vad som behövs igentligen från person till person.

Dvd-rw skall väl läggas till med om TS inte har en gammal liggandes eller vill uppgradera sin egna.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem

Förutsatt att ni inte har något gammalt XP eller liknande hemma. Har du det så får du bort en tusing här.
Annars är faktiskt Ubuntu ett bra alternativ med tanke på användningsområdet. Tänk över det en extra gång.

För alla er som rekommenderar billiga chassin, kolla att en fläkt ingår, annars blir det lite varmt i chassit efter ett tag. Lägg till i förslaget om detta inte finns sedan innan.

Annars är en laptop inte så dumt.

Som denhär exempelvis:
http://www.inet.se/artikel/1968867/hp-compaq-cq61-402-windows...

Färdiginstallerad,, W7 ingår, support och garanti från ett företag, färdigmonterad, skärm ingår, högtalare, mic, tangentbord och pekplatta likaså ;).
Dessutom kan man bära med sig denna vilket faktiskt bör räknas in. Har lite bättre grafikkort också, men det spelar ju mindre roll här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Då kan hon till och med köra Full HD filmer kylaren för att få ner ljudnivån EDIT FAN glömde minne :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Annars är en laptop inte så dumt.

Som denhär exempelvis:
http://www.inet.se/artikel/1968867/hp-compaq-cq61-402-windows...

Samma pris men med dual-core processor (lite mindre hårddisk och 32-bitars Windows istället för 64-bitars men annars ser de snarlika ut)...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=107918

Permalänk

tack för alt matnyttigt!

Visa signatur

I am the Leech King!