service gällande allväderstätning

Permalänk
Medlem

service gällande allväderstätning

Hejsan! Köpte en Olympus E-3 för precis 2 år sedan. Hade den ute i regnet två gånger. Det visade sig att allväderstätningen inte fungerade i mitt tycke.
Bilderna fick en blå/svart färg i varje hörn och kameran dog nu senast ute i regnet vilket var sista november 2009. Jag skickade in kameran + objektivet (eftersom båda skadades under regnet). Jag bifogade även bildbevis i form utav RAW-format på usb för att styrka att allväderstätningen inte fungerade där det blå/svarta syntes utan minsta tvivel.

Idag fick jag tillbaka min kamera + objektivet. Objektivet var utbytt mot ett helt nytt vilket jag är tacksam för. Dock står det på rapporten att kameran inte kunde lagas till ett rimligt pris för att den är vätskeskadad och därför skickas tillbaka kostnadsfritt.

Lite ironiskt att ha en hög med objektiv men ingen kamera. Men står det att kameran är allväderstätad så skall den vara det också och därför bör detta gå på garantin (som förövrigt gick ut idag den fjärde mars).
Vart, till vem skall jag vända mig?

Tack på förhand!
Mvh. Martin Lindgren

Visa signatur

None

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som Olympus inte alls har lyckats med vädertätningen i såna fall.

Jag har i stort sett dränkt min D300, granden har gjort detsamma med sin liksom flera andra. De verkar hittills inte ha tagit någon som helst skada av det.. Minns jag rätt från när E3 lanserades så skulle den då ha "bäst" vädertätning av de systemkameror som fanns då.

Ser att du redan har postat samma sak på Fotosidan, ska bli intressant att se om fler har råkat ut för samma sak.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nej, exakt. Jag tycker inte heller att de lyckats. Jag kanske fick ett måndagsexemplar, vad vet jag?
Anledningen till att jag köpte E-3an var just att den , vid den tidpunkten hade "bäst" vädertätning. Dock vågade jag inte ta ut den i regnet och när jag väl gjorde det för första gången 2009-06-19 så visade det sig att jag kanske inte skulle ha tagit ut den...

Men säger ett företag att produkten skall vara allväderstätad så tycker jag att den skall vara det också!

Visa signatur

None

Permalänk
Entusiast

Säker på att det står att den är tätad?
Nikons vädertätade kameror är till exempel bar amotståndskraftiga mot damm och fukt enligt Nikon själva. De brukar undvika att skriva ut mer för att det är billigare så.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Säker på att det står att den är tätad?
Nikons vädertätade kameror är till exempel bar amotståndskraftiga mot damm och fukt enligt Nikon själva. De brukar undvika att skriva ut mer för att det är billigare så.

Där sa du nåt. Det fick mig att tänka till lite...
på Olympus hemsida står det följande:
"Väderskyddat kamerahus- och objektiv-system"
"Extrema väderförhållanden kräver mycket bra utrustning. Olympus E-3 är designad så att den håller för regnstänk och vattenduschar. Så har du ett paraply - ta inte med det."

På Cyberphotos hemsida (där jag köpte kameran) står det följande
"Allväderstätad"
och detta med att den skall vara tätad och weatherproof osv. finner man på vilken recension utav kameran man än läser.

Visa signatur

None

Permalänk
Medlem

Är objektivet som användes också vädertätat?

I många fall säljs vädertätade systemkameror i kit med otätade objektiv vilket gör att vädertätningen i kameran inte betyder så mycket då vatten kan tränga in i kameran genom objektivet eller via den otätade bajonettkopplingen.

Permalänk
Medlem

Regn ska den nog klara även med en icke vädertätad glugg. Jag har fått ett par rejäla regn på mig med min A700 + Tamron 17-50 och det har gått bra alla gångerna. Inte en tillstymmelse till problem eller vattenskador varken på kamera eller glugg.

Misstänker att du haft extrem otur!

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Är objektivet som användes också vädertätat?

I många fall säljs vädertätade systemkameror i kit med otätade objektiv vilket gör att vädertätningen i kameran inte betyder så mycket då vatten kan tränga in i kameran genom objektivet eller via den otätade bajonettkopplingen.

Vid detta tillfälle använde jag kit-objektivet som även de skall vara vädertätat. Men objektivet fick jag utbytt.

Visa signatur

None

Permalänk
Medlem
Citat:

Misstänker att du haft extrem otur!

Ja, det är allt lite surt. (:
Men nu har jag i alla fall varit i kontakt med inköpsstället igen och de har pratat med han på Olympus som tog hand om min E-3 och den kommer att skickas in igen, varpå han tar upp detta med sin chef.

Visa signatur

None