Utdelning i nätverk till mediaspelare

Permalänk
Medlem

Utdelning i nätverk till mediaspelare

Tänkte köpa en mediaspelare typ Popcorn Hour eller motsvarande och undrar lite hur det fungerar med nätverksutdelningen till den.

Jag kör med Bredbandsbolagets 100Mbit och kör med en switch i mitt nätverk istället för router. Att bara koppla in den i switchen och dela ut grejer på min stationära dator känns sådär? Blir de inte utdelat i nätverket till kreti och pleti då?

Funderar på att om man har två nätverksportar på moderkortet att koppla mediaspelaren direkt till den andra porten i datorn och på nåt vis kunna välja att utdelningarna bara ska vara utdelade till de nätverket, går de?
Sen kanske man kan brygga anslutningarna i datorn så mediaspelaren får tillgång till internet också, tänker på uppdateringar av mjukvaran och internetradio tex?

Annars är jag tacksam för konkreta tips. Slipper gärna byta ut min switch mot router om de går på annat sätt.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på fiber 100/100 och använder en switch eftersom jag får 5 ip-adresser. Till switchen har jag kopplat en stationär dator en router för trådlöst samt en popcorn hour A-110 mediaspelare och det funkar fin fint. Delar ut mappar lösenordsskyddat givetvis och det fungerar ju bra att komma åt från min popcorn hour. Har även gjort omvänt så att min popcorn hour delar ut sig och jag har mappat den som en egen enhet i windows.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Hur får man fildelning mellan Popcorn och windows?? De hittar varandra i nätverket, men får det inte att funka att dela filer emellan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busta_rhyme
Hur får man fildelning mellan Popcorn och windows?? De hittar varandra i nätverket, men får det inte att funka att dela filer emellan?

Vilken modell har du?
På A110 som jag har så är det bara att gå in på kör på startmenyn om man kör WinXP eller sökfältet på startmenyn om man kör Vista/win7 och skriva \\pch-a110 och trycka enter så bör det dyka upp en mapp som heter share som du går in i.

I linux får man väl skriva smb://pch-a110

Alterntiv istället för \\pch-a110 är ju att skriva \\ip.adressen.till.Popcornen

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Jag har en c-200.. Grejen är att Popcornen hittar delade filer i windows, men när jag ska öppna interna hårddisken i Popcorn från Windows så begär den anvnamn och lösenord?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busta_rhyme
Jag har en c-200.. Grejen är att Popcornen hittar delade filer i windows, men när jag ska öppna interna hårddisken i Popcorn från Windows så begär den anvnamn och lösenord?

Japp, användarnamn och lösen står i manualen. Finns ett standardnamn och lösen från början, men det är inte samma på c200 som på a110, så det måste du själv läsa dig till.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580