Ersätta OEM Vista med Win 7

Permalänk
Medlem

Ersätta OEM Vista med Win 7

Om jag har en OEM version av Vista på min dator och byter i princip allt i datorn, (moderkort, processor och minne) och köper mig en full version av Win 7 kan jag installera det på samma hårddisk som mitt gamla OEM Vista låg på?

Har nämligen hört att OEM versioner låser sig till datorn på något vis... men jag måste inte skaffa en ny hårddisk för att kunna uppgradera till Windows 7 på min uppgraderade burk va?

(ja jag vet att det är helt uteslutet med de så kallade ''uppgraderisngpaketen'' från vista till win 7 för mig, då jag tyvärr har ett 32 bitars vista och ska skaffa mig ett 64 bitars Windows 7 så ta gärna inte upp det i tråden )

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meatwipe
Om jag har en OEM version av Vista på min dator och byter i princip allt i datorn, (moderkort, processor och minne) och köper mig en full version av Win 7 kan jag installera det på samma hårddisk som mitt gamla OEM Vista låg på?

Givetvis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meatwipe

Har nämligen hört att OEM versioner låser sig till datorn på något vis... men jag måste inte skaffa en ny hårddisk för att kunna uppgradera till Windows 7 på min uppgraderade burk va?

OEM-licensen tillåter dig inte att byta en massa hårdvara utan att bråka lite vid aktiveringen. Det är allt. Hårdvaran i sig påverkas inte på något sätt av vad du använder för operativsystem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meatwipe

(ja jag vet att det är helt uteslutet med de så kallade ''uppgraderisngpaketen'' från vista till win 7 för mig, då jag tyvärr har ett 32 bitars vista och ska skaffa mig ett 64 bitars Windows 7 så ta gärna inte upp det i tråden )

Går alldeles utmärkt att utgå från 32-bit vid uppgradering till 64-bit. Som alltid vid byte av bit-antal så krävs det nyinstallation, men även det går utmärkt med uppgraderingsskiva.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Man kan köra uppgradering över OEM om jag minns rätt, problemet är att det "tar över" licensen från det som uppgraderas... Dvs man får en ny OEM Windows 7. Vilket är totalt värdelöst eftersom uppgradering kostar ungefär som retail.

Om jag inte misstagit mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Givetvis.

OEM-licensen tillåter dig inte att byta en massa hårdvara utan att bråka lite vid aktiveringen. Det är allt. Hårdvaran i sig påverkas inte på något sätt av vad du använder för operativsystem.

Går alldeles utmärkt att utgå från 32-bit vid uppgradering till 64-bit. Som alltid vid byte av bit-antal så krävs det nyinstallation, men även det går utmärkt med uppgraderingsskiva.

Givetvis? jag vill verkligen dubbel kolla då jag läste detta nyss:

2.) OEM copies purchased through online retailers and, occasionally, in retail stores. They are designed for system builders, and are just a copy of the OS, identical to the full retail version. However, they come with several limitations:
* Once installed on one computer it can never be installed on another machine, nor are you permitted to replace the motherboard.
* You receive no technical support from Microsoft.
* You can only perform a clean installation of the OS, not an upgrade.

Gäller det kanske bara äldre Windows versioner(dvs inte Vista -> Win 7?

Bråka vid aktiveringen? När jag byter massa hårdvara så brukar jag ju formatera om i varje fall, kommer jag undgå ''bråket'' då?

En uppgradering är nog inte aktuellt ifall det han under dig säger är sant, för jag vill ju ha kvar mitt gamla Vista.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Man kan köra uppgradering över OEM om jag minns rätt, problemet är att det "tar över" licensen från det som uppgraderas... Dvs man får en ny OEM Windows 7. Vilket är totalt värdelöst eftersom uppgradering kostar ungefär som retail.

Om jag inte misstagit mig.

vadå, uppgraderingen kostar nästan bara hälften av en full version, men varför skulle min uppgradering bli en OEM version för ?

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -