Raid 0 med x-25 g1 och g2?

Permalänk

Raid 0 med x-25 g1 och g2?

Jag har en Intel X-25 G2 80Gb som operativdisk nu, och har kommit över en G1a, samma storlek, till bra pris. Min idè är att raida dessa 2 i en raid 0.

Jag har 2 frågor:

Fungerar det bra även om det är olika generationer, eller blir det trassel på nåt vis?

Andra frågan är om jag ska köra med AHCI i Bios påslaget eller inte? Har läst att det inte är nåt att ha påslaget vid raid, utan bara vid enskilda diskar installerade.

Är det nåt mer jag bör tänka på vid installationen?

Tack på förhand!

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungtut

Andra frågan är om jag ska köra med AHCI i Bios påslaget eller inte? Har läst att det inte är nåt att ha påslaget vid raid, utan bara vid enskilda diskar installerade.

Tack på förhand!

Om du ska raida på chippet som sitter på moderkortet (vilket jag antar att du ska göra) så har du inte så mycket val. IDE, AHCI eller RAID är det som gäller, och det är ju RAID du måste välja där.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Om du ska raida på chippet som sitter på moderkortet (vilket jag antar att du ska göra) så har du inte så mycket val. IDE, AHCI eller RAID är det som gäller, och det är ju RAID du måste välja där.

Det stämmer troligtvis. Kommer inte ihåg vad som stod i Bios.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungtut
Det stämmer troligtvis. Kommer inte ihåg vad som stod i Bios.

Ja, det blir lite svårt att köra raid0 på en systemdisk om man måste göra det i operativsystemet. Jag antog att det var det du skulle göra också.

Jag tror inte det blir något trassel alls mellan G1 och G2. Det är som att raida en Seagate 80GB och WD 80GB. På sikt kanske du får lite problem, men så är det alltid med raid.

Kanske finns någon viktig skillnad mellan G1:an och G2:an, men jag vet inte. Någon annan kanske har mer kunskap om detta.

Man sparar inte tusentals sommarbilder på sina ungar på en raid0-uppsättning utan backup, så att säga.

Värt att tänka på är att TRIM inte finns i RAID (än?). Jag har även läst att G1:an inte behöver TRIM. Men G2:an behöver det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Ja, det blir lite svårt att köra raid0 på en systemdisk om man måste göra det i operativsystemet. Jag antog att det var det du skulle göra också.

Jo, jag ska såklart ordna raiden i bios, men det jag inte kom ihåg var valen om ahci, ide och raid.

Jag tror inte det blir något trassel alls mellan G1 och G2. Det är som att raida en Seagate 80GB och WD 80GB. På sikt kanske du får lite problem, men så är det alltid med raid.

Ska avvakta nån dag till och se om nån mer har nåt intressant att säga innan jag skrider till verket.

Kanske finns någon viktig skillnad mellan G1:an och G2:an, men jag vet inte. Någon annan kanske har mer kunskap om detta.

Man sparar inte tusentals sommarbilder på sina ungar på en raid0-uppsättning utan backup, så att säga.

Håller med fullstängigt! Har ingen raid som backup, utan är mer ute efter prestandan. Backupen har jag på andra ställen i huset.

Värt att tänka på är att TRIM inte finns i RAID (än?). Jag har även läst att G1:an inte behöver TRIM. Men G2:an behöver det.

Nåt att tänka på misstänker jag.

Tack för din hjälp och information!

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

Det är de sämsta egenskaperna av båda som fördubblas i raid 0. Dock är skillnaderna så små så jag tror inte det blir några som hälst problem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Det är de sämsta egenskaperna av båda som fördubblas i raid 0. Dock är skillnaderna så små så jag tror inte det blir några som hälst problem

Borde inte dom bästa egenskaperna oxå förbättras?

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

givetvis, jag skulle dock inte blandat g1 å g2, ssd är så pass snabba , låg latens etc att man inte än känner till hur raid prestandan blir med olika diskar.

Det är alltid rekommenderat att man använder samma disk för raid0

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Ja, det blir lite svårt att köra raid0 på en systemdisk om man måste göra det i operativsystemet. Jag antog att det var det du skulle göra också.

Jag tror inte det blir något trassel alls mellan G1 och G2. Det är som att raida en Seagate 80GB och WD 80GB. På sikt kanske du får lite problem, men så är det alltid med raid.

Kanske finns någon viktig skillnad mellan G1:an och G2:an, men jag vet inte. Någon annan kanske har mer kunskap om detta.

Man sparar inte tusentals sommarbilder på sina ungar på en raid0-uppsättning utan backup, så att säga.

Värt att tänka på är att TRIM inte finns i RAID (än?). Jag har även läst att G1:an inte behöver TRIM. Men G2:an behöver det.

Hej alla glada, bra tråd.

Jag påstår att G1 (och alla andra SSD-enheter) också behöver TRIM men att Intel har valt att inte implementera stöd för den generationen. Det har de även fått kritik för från bl.a. Anandtech.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3625

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3607&p=4

Permalänk
Medlem

G1 blir väl ganska långsam med tiden, vet inte riktigt hur det skulle påverka raiden. Dessutom så kan du kanske inte utnyttja TRIM när det kommer, eftersom bara den ena stödjer det?

Permalänk
Medlem

Låter lite lurigt att raida ihop dem, men du kan ju alltid prova och köra ett tag på det. Skulle det va något trassel så köp en till G2a.

Har också en G2, funderar på att köpa en till och slå ihop. Men jag är osäker på om två X25-M G2 stödjer trim i raid.

Permalänk

Hejsan,
Typiskt... såg info om detta och det verkar inte bättre än att TRIM bara funkar för icke raidade ssd diskar och då måste man ha en G2:a dessutom för att det skall funka.

Jag är(var) precis i köpartagen för tre G2 enheter, som jag senare tänkte installera och köra i RAID0. Gillar att vara värst!
TRIM-funktionen fungerar alltså inte under RAID0 med deras mjukvara, som utför optimeringen av disken. Dom tänker lägga med detta i framtiden säger Intel.

källa sidan 7 : http://download.intel.com/support/ssdc/hpssd/sb/434471_intel_...

Det kanske är någon här som vet om det finns ytterligare någon begränsning om man tänker köra så som jag har tänkt. Med fler G2-diskar än två alltså?

Ber ödmjukast om råd!!

Permalänk

Det räcker med att en singel SSD är kopplad till ett RAID-kort för att TRIM-funktionen inte ska fungera.
Så det är inte enbart RAID:ade SSD som påverkas av RAID-kortet.

Det är alltså själva RAID-kortet/kretsen som stoppar TRIM-funktionen oavsett om man har fler SSD i RAID eller om man har en enda SSD kopplad till RAID-kortet.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.