Permalänk

Vi han klura ut det natten innan så det var lugnt.

Antagligen hade vi ändå inte fått något, har aldrig fått gös när det varit meningen...

Någon som har tips på bra rulle till gäddflugfiske förresten? Ska köra loop pike-booster med sjunklina tänkte jag.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Funderar på att plussa på lite extra fireline på spöt tills sommaren, så att man kan kasta lite extra långt XD !

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Vi han klura ut det natten innan så det var lugnt.

Antagligen hade vi ändå inte fått något, har aldrig fått gös när det varit meningen...

Någon som har tips på bra rulle till gäddflugfiske förresten? Ska köra loop pike-booster med sjunklina tänkte jag.

Spelar ärligt inte så jättestor roll vad du har för rulle till gäddfluga. Viktigast är att linan får plats Du har inget större behov av en grym broms iallaf. Enda fallet jag kan se där flugrullar kräver rejäla bromsar är vid lax/h-öfiske.

Sen händer det givetvis att man vill köpa onödigt dyra rullar ändå ^^

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

åååh kan det inte bli vår snart? Vill fiska ;<

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå bäst att fiska under vintern? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Har för mig att nån har sagt att under vintern så får du mest fisk, och störst också.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Det är väl ändå bäst att fiska under vintern? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Har för mig att nån har sagt att under vintern så får du mest fisk, och störst också.

Just vintern brukar väl förknippas med pimpelfiske. Visst kan man ha en bra dag, men vad jag har varit med om så brukas isfisket snarare vara svårare och mindre belönande än fisket på öppna vatten.
Sen tror jag inte att man kan säga att "under den årstiden får du mest/störst fisk". Allt är en fråga om var, hur, när, vad osv. Lite som att säga att bilar går snabbast i juli.
Eller nåt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Det är väl ändå bäst att fiska under vintern? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Har för mig att nån har sagt att under vintern så får du mest fisk, och störst också.

En myt skulle jag påstå. Nog för att det vid normala omständigheter kan vara lättare att få stor gädda och lake på ismete än resten av året.

Gäddorna leker (alltså parar sig) under våren. Då är dom som störst. Så i regel är vårfisket efter gädda bäst om du ska fiska stor fisk.

Generellt är det strax innan leken som gäller för alla fiskarter om man ska få dom så stora som möjligt.

Sen är det ju lite svårt att jämföra en normal vinter med i år. I år är det näst intill omöjligt att fiska från isen pga den stora mängden snö som ligger ovanpå just nu.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Avstängd

Jag fiskar i världens sämsta vatten.....Kristianstads vattenrike xD finns fan ingen fisk i Helgeån =/

Kanske fått upp 2-3st 1-kilos Braxar och en å annan 900grams gäddor

Men ska dra ner till Ystad och fiska Sill (YAY)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Jag fiskar i världens sämsta vatten.....Kristianstads vattenrike xD finns fan ingen fisk i Helgeån =/

Kanske fått upp 2-3st 1-kilos Braxar och en å annan 900grams gäddor

Men ska dra ner till Ystad och fiska Sill (YAY)

Helgeå är en av sveriges mest artrikaste vatten om jag inte missminner mig. Tänk på att ån är en bit. Gäller att hitta bra ställen.

Tagits fina sutare mm i helge.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Avstängd

jag har bara fiskat i Lillö men ska ha ett fiskeäventyr nu till sommaren längst Helgeå

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Vilka ska till flugfiske och vildmarks mässan v. 10? Jag och ett gäng ska dit iaf.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Vilka ska till flugfiske och vildmarks mässan v. 10? Jag och ett gäng ska dit iaf.

Kan inte flugfiska men vill lära mig :D.

Inga bra tips på vart i Helgeån som är ett bra ställe att få feta Abborrar?

Vandrar inte laxen i Helgeån detta året eller har jag fel?

Ni vet ingen bra fiskesida på nätet?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Kan inte flugfiska men vill lära mig :D.

Inga bra tips på vart i Helgeån som är ett bra ställe att få feta Abborrar?

Vandrar inte laxen i Helgeån detta året eller har jag fel?

Ni vet ingen bra fiskesida på nätet?

Det är bara ge sig ut och börja fluga.

Om Helgeån kan jag inget.

Angående fiske sida så är det bara o söka på google. Men jag kan rekommendera att fiska istället för att läsa om fiske.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Det börjar att bli lite varmare nu !
Plusgrader utomhus!
Våren är på G snart .

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Nu längtar man efter våren/sommaren så man kan åka ut med båten vid stugan och fiska lite... koppla av, det är fint som snus det.

Brukar mest göra som farfar och far min, lägger ut garn ifrån ekan. Det blir lite mera fisk då jämfört med när man kastar. Dock är det ju såklart ingen sport det. xD Men när jag kör med kastspö så blir det mest bara gädda, och det oavsett vilket bete man använder.

Något som är kul är o se alla sommargästerna som kommer o ska ut o "sportfiska" som de tror. xD De har med sig värsta väskorna med typ femtioelva olika beten + ett par olika spön. Och hur mycket fisk får de? xD

Poängen är alltså... man behöver inte mer än ett litet vanligt kastspö med ett vanligt abu atom och givetvis några i reserv.

Hehehe .. sant där om turister. I "min" sjö är det inte många som får napp.
Det roliga med att fiska är att man får mer tur ju mer man fiskar ..

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Det är väl ändå bäst att fiska under vintern? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Har för mig att nån har sagt att under vintern så får du mest fisk, och störst också.

Vilka nötter har du hört det av? Fisk lever i vatten, vatten fryser till is på vintern... Go figure...
Havet här är isfritt men håller väl ca 0 till -2 grader, men det är inte så vansinnigt inspirerande att fiska i iskylan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Det är bara ge sig ut och börja fluga.

Om Helgeån kan jag inget.

Angående fiske sida så är det bara o söka på google. Men jag kan rekommendera att fiska istället för att läsa om fiske.

Jo klart att fiska i praktiken är bättre än teoretiskt Det jag menade med om Fiskesida på nätet var om det finns ett bra köpställe. Behöver lite ny redskap nu när snön håller på att försvinna och då vill fiskarna ha lite mat ju :P.

Vad tror ni en billig båt kan gå på? sämre begagnat? har sökt på google men får bara upp såna lyxbåtar för 250K =/ Behöver en Plast eka för 2000:-

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Jo klart att fiska i praktiken är bättre än teoretiskt Det jag menade med om Fiskesida på nätet var om det finns ett bra köpställe. Behöver lite ny redskap nu när snön håller på att försvinna och då vill fiskarna ha lite mat ju :P.

Vad tror ni en billig båt kan gå på? sämre begagnat? har sökt på google men får bara upp såna lyxbåtar för 250K =/ Behöver en Plast eka för 2000:-

Finns båtar på blocket.

http://www.blocket.se/goteborg/Dinge_med_aror_pa_kopet_260914...

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Sjöar blir inte så ofta helt bottenfrusna precis... typ nästan aldrig. xD

Sjöar brukar väl alltid ligga på ca 4+ i bottnen under en hård vinter så det bör nog stämma Har för mig att man fick lära sig det i skolan en gång i tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Hört talas om pimpelfiske? Lägga nät under isen? Gör inget av dem numera men gjorde det mycket förr. Så att man skulle få mindre fisk på vintern är inte precis sant. DOck är det ju inget vidare trevligt för de som är frusna av sig.

Sjöar blir inte så ofta helt bottenfrusna precis... typ nästan aldrig. xD

Om du ska skriva svar på mitt inlägg så kanske du ska läsa vad jag svarade på. Det jag svarade på var att man får mest och störst fisk på vintern. Men du menar väl att det är så...

-När det är kallt och mörkt i vattnet = fisken är passiv och svårflörtad.
-Det är is på sjöar = ett jävla borrande för att få upp några aborrpinnar, och ett himla jobb att få ett par gäddor på mete eller pimpel.
-Det är is på åarna= inget fiske överhuvudtaget där vattnet är strömmande. Lax och havsöring är inte lovliga att fiska dessutom är de utlekta.
-I havet om det är isfritt= bra fiske i vissa fall för de som går ut. Torskfiske=bra innan leken. Skulle man få för sig att trilla i eller få probem med båten så stryker man med på några minuter i vattnet om man inte har en bra flytoverall. Då klarar man sig lite längre innan man fryser ihjäl.

Dra nät under isen är ingen enkel fiskemetod, dessutom är den inte laglig på många ställen så du kan ju glömma det direkt. Men du är väl ute och klubbar lake och saxar ål eftersom du ändå håller på med ljusskygga fiskesätt.

Men du tycker väl såklart fortfarande att man får mest och störst fisk på vintern?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Finns båtar på blocket.

http://www.blocket.se/goteborg/Dinge_med_aror_pa_kopet_260914...

Blocket är en sida man lätt glömmer bort thx m8!

Våren är väl ändå bäst att fiska på? typ slutet av Mars-April och maj? Då vaknar ju alla fiskar och vill leka samt äta sig feta efter den hårda vintern

En frågar är detta en brax?

*Det bruna är lera*

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Blocket är en sida man lätt glömmer bort thx m8!

Våren är väl ändå bäst att fiska på? typ slutet av Mars-April och maj? Då vaknar ju alla fiskar och vill leka samt äta sig feta efter den hårda vintern

En frågar är detta en brax?
http://i222.photobucket.com/albums/dd172/piddeman/th_29092009...

*Det bruna är lera*

Japp, brax.

Permalänk
Avstängd

Då hade jag å min tjej rätt ^^, Synd att man inte kan äta dom =/ finns massa braxar i lillö området

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Då hade jag å min tjej rätt ^^, Synd att man inte kan äta dom =/ finns massa braxar i lillö området

Du dör inte om du skulle käka den Dock är det inte värt tiden man lägger ner för dom få gram kött man skrapar av från benen dessutom lär braxen smaka skit.

Braxar är härligt att fiska, fått en på strax under kilot på jigg och ul spö

Permalänk

Någon här som vet hur abus service funkar? Efter att ha rengjort min jerkbaitrulle bakfull så är jag ganska säker på att jag har satt någon liten sak fel. Skulle vara gött att kunna skicka in den så de plockar isär den och monterar om den med ny olja samt fett.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Våren är väl ändå bäst att fiska på? typ slutet av Mars-April och maj? Då vaknar ju alla fiskar och vill leka samt äta sig feta efter den hårda vintern

Du bor i Kristianstad vid kusten, right?

Beror på var - och vad - man fiskar rätt så mycket.
Jag skrev längre upp att det t.ex. inte är lämpligt att fiska Gös före midsommar,
eftersom de leker då & man kraftigt försvårar återväxten genom att dra upp romstinna honor.
Inte många som sätter tillbaka sådan matfisk.

Vårgädda är däremot en annan sak. Det är ju då stora monsterwobblers funkar,
eftersom Gäddan, som du helt riktigt påpekar, är hungrig efter vintersvälten.
Det kan räcka med en enda storgäddas befruktade rom för att trygga gäddåterväxt i en sjö,
så det är en fisk man kan bära hem när som helst med gott samvete,
detsamma gäller Aborre & andra "vanligare än t.ex. Gös"-fiskar.

@Ananas:

Jag har skickat in en Ambassadeur en gång,
som hade en fjäder som sade "spjong" vid öppnandet av rullen .. såg den aldrig mer (fjädern alltså).
Det var bara att lägga rullen på disken i fiskebutiken jag handlar i & hämta den igen - lagad - efter någon vecka.
Dyrt var det inte heller om jag minns rätt, 100-150 spänn eller så. Utmärkt service.
Oftast är även fiskebutikspersonal ena rackare på att meka rullar, så det är inte ens säkert att din blir skickad.
Menar då butiker typ Strömvalls på Redbergsvägen, inte EL-GEs på Hisingen. (Har bott i Gbg. )

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Någon här som vet hur abus service funkar? Efter att ha rengjort min jerkbaitrulle bakfull så är jag ganska säker på att jag har satt någon liten sak fel. Skulle vara gött att kunna skicka in den så de plockar isär den och monterar om den med ny olja samt fett.

Du bryter abus garanti genom att öppna den själv om något händer. Du kan fortfarande skicka in den till deras Service. Men Du kan få betala för det.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Intressant, har aldrig fått en brax.
Vad hugger dom på ? Om man kör med kast fiske dvs.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
Intressant, har aldrig fått en brax.
Vad hugger dom på ? Om man kör med kast fiske dvs.

Brax är ingen rovfisk, så den tar det som andra vitfisk gör, deg, mask, majs etc.
Kastmete fungerar bra.
Brax på runt 3-4 kg är riktiga as att dra in.

Vi andvände en form av "fulfiske" efter brax när jag var ung, på våren vandrade det stora mängder brax upp i en älv där jag kommer från, stora välväxta lekmogna braxar, vi ryckfiskade dom.
På med en lagom stor pirk som gick rakt genom vattnet, kasta ut och rycke hem, inte speciellt sportsligt, men mycket och stor fisk blev det

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds