Permalänk

Datorn stängs inte av HJÄLP!

Jag har ett problem med datorn som jag haft ända sen jag köpte den men inte orkat ta tag i felet. Det är så att det inte går att stänga av datorn som den ska.

Går in på start trycker stäng av datorn, Alla program avslutas windows loggas ut och stängs ner bilden stängs av. allt e precis som de ska MEN datorn stängs inte av den går som vanligt:S
Allt är ju avsängt men datorn fortsätter att gå, vad är felet?

Tack på förhand

Visa signatur

Empatheman

Permalänk
Inaktiv

Nåt jordningsfel? (har ingen aning, en okvalificerad gissning bara).

Permalänk

Har provat att ändra o fifflat med power sladdar och dom men samma fel ändå

Visa signatur

Empatheman

Permalänk

ryck sladden, då dör fanskapet...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Är ju typ så jag har vart tvungen att stänga av datorn, Strömknappen på baksidan.

Visa signatur

Empatheman

Permalänk
Medlem

Låter som acpi, vad är det för OS och hårdvara?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Windows Xp pro,

AMD athlon X2 6000+
Gigabyte GA-MA770-DS3
Radeon HD 4670
Corsair DDR2 PC 6400

Visa signatur

Empatheman

Permalänk
Medlem

Vilka saker är det som fortsätter att gå?
Nätagg? fläktar? hårddiskar? mm?

Permalänk

allt fortsätter att gå

Visa signatur

Empatheman

Permalänk
Medlem

Ehm, Har du winamp igång? Om du har det testa att stäng av det och tryck på stäng av efter

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DwarF
Ehm, Har du winamp igång? Om du har det testa att stäng av det och tryck på stäng av efter

Winamp?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASUSG15
Winamp?

Hade det problemet förut när jag hade xp installerat.. Winamp gjorde att datorn inte gick att stänga av.
Skumt men sant

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk

Har inte winamp på datorn

Visa signatur

Empatheman

Permalänk
Medlem

Du kan alltid snabb formatera och installera om allt. Går snabbare än att sitta och vänta och det visar en gång för alla om felet är i Windows eller i resten av datorn.

Du kan även Höger klicka på skrivbordet / egenskaper / skärmsläckare / inställningar och testa något där. Fast de enda som hade de här problemen var ca 15 år gamla datorer (före 2000) så det bordet vara något annat. Kanske har du glömt någon drivrutin till moderkortet. Fast

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Du kan alltid snabb formatera och installera om allt. Går snabbare än att sitta och vänta och det visar en gång för alla om felet är i Windows eller i resten av datorn.

Du kan även Höger klicka på skrivbordet / egenskaper / skärmsläckare / inställningar och testa något där. Fast de enda som hade de här problemen var 15 år gamla datorer så det bordet vara något annat. Kanske har du glömt någon drivrutin till moderkortet. Fast

Datorn är formaterad ett antal gånger sen jag köpt den, och det fattas inga drivrutiner. allt är uppdaterat

Visa signatur

Empatheman

Permalänk
Medlem

provat med ubuntu live cd?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
provat med ubuntu live cd?

Jag har windows inte ubuntu

Visa signatur

Empatheman

Permalänk
Medlem

jag tror rosaluxenburg menar att du kan ju prova boota up på ubuntu live cd och se om datorn kan stänga av sig då.

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkuM
jag tror rosaluxenburg menar att du kan ju prova boota up på ubuntu live cd och se om datorn kan stänga av sig då.

aha okej, jag förstår inte vad de ska ha med saken att göra, men kan försöka, tacksam för all hjälp

Visa signatur

Empatheman

Permalänk
Medlem

Tror de menar att du ska kolla om det funkar med Ubuntu. Jag vet för lite om Ubuntu för att avgöra. De tror att det skulle hjälpa oss att avgöra om felet ändå var i Windows.

När du installerade om med Windows. INNAN du lagt in drivrutiner, program etc. Testade du om det gick att stänga av datorn då?

Anledningen är att när jag hjälpte en bekant upptäckte jag att en drivrutin gjorde att alla USB slutade funka. Det lusta var att drivrutinen hette USB fix. Du kan ha något liknande problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Tror de menar att du ska kolla om det funkar med Ubuntu. Jag vet för lite om Ubuntu för att avgöra. De tror att det skulle hjälpa oss att avgöra om felet ändå var i Windows.

När du installerade om med Windows. INNAN du lagt in drivrutiner, program etc. Testade du om det gick att stänga av datorn då?

Anledningen är att när jag hjälpte en bekant upptäckte jag att en drivrutin gjorde att alla USB slutade funka. Det lusta var att drivrutinen hette USB fix. Du kan ha något liknande problem.

aha okej, jag har inte testat att stänga av utan drivrutiner, men jag gör ett försök med ubuntu och se vad som händer

Visa signatur

Empatheman

Permalänk
Medlem

plocka ner datorn helt och bygg ihop den igen,, kan vara något glapp eller fel någonstans som du kanske ser då.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Jag har ju iof provat flera versioner av windows, bla vista, win7 och olika versioner av XP men inget av de har funkat.

Visa signatur

Empatheman

Permalänk

nu har jag gjort ett litet framsteg och märkt att Hårddisken stängs av, men allt annat går, HDn e så tyst så jag va tvungen lägga ett finger på den för se om den stängs av och de gör den, NU kanske ni där ute kan hjälpa mig och komma med förslag?

Visa signatur

Empatheman

Permalänk

de är som att den sätts i vilo läge:S

Visa signatur

Empatheman

Permalänk
Medlem

När datorn är i detta läge (avstängt från windows men fortfarande igång). Testa att rycka ur alla USB-kablar.

Min dator betedde sig exakt likadant. Visade sig att moderkortet inte gillade min trådlösa enhet. Så fort jag drog ur den USB:n så stängdes den av som vanligt. En uppdatering av BIOS rättade till felet för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
När datorn är i detta läge (avstängt från windows men fortfarande igång). Testa att rycka ur alla USB-kablar.

Min dator betedde sig exakt likadant. Visade sig att moderkortet inte gillade min trådlösa enhet. Så fort jag drog ur den USB:n så stängdes den av som vanligt. En uppdatering av BIOS rättade till felet för mig.

aha okej det kan jag testa, jag uppdatera faktiskt bios idag utan nå resultat

Visa signatur

Empatheman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av empajunior
aha okej det kan jag testa, jag uppdatera faktiskt bios idag utan nå resultat

Kan ju vara så att de inte löst problemet med just din enhet i den uppdateringen. Men om du uppdaterat BIOS så känns det troligare att felet ligger någon annanstans. Väntar med spänning på resultatet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Kan ju vara så att de inte löst problemet med just din enhet i den uppdateringen. Men om du uppdaterat BIOS så känns det troligare att felet ligger någon annanstans. Väntar med spänning på resultatet

va tyvär inte det som va felet, men tack ändå

Tacksam för all hjälp jag kan få

Visa signatur

Empatheman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av empajunior
va tyvär inte det som va felet, men tack ändå

Tacksam för all hjälp jag kan få

För mig låg problemet i moderkortet. Är ganska säker på att det gör det hos dig också. Om jag nu har uppfattat dig rätt och din dator beter sig som min så har inte OS med saken att göra. För windows stängs av och datorn hamnar som i en POST (heter väl så? är för trött ) fast vid avstängningen. Bollen ligger hos moderkortet så att säga. Men moderkortet fattar inte att det är dess tur och att den kan stänga av resterande komponenter.

Bara gissningar dock