Permalänk
Medlem

Fläktarna slår inte av sig... HJÄLP!

Tja!
Mitt problem är att alla (inklusive cpu och gpu fläkten) fläktarna i datorn står på efter att jag stänger av datorn, datorn dör men fläktarna står på som vanligt.

Men om jag stänger av datorn direkt jag har slagit på den så slår den av fläktarna också.
Kanske för att den är iskall då?

Undrar om nån kan hjälpa mig så att fläktarna också slår av sig då datorn gör det. jämt!
inställningarna i bios?

Min dator:
Moderkort Gigabyte GA-EP35C-DS3R
CPU Intel Core 2 Duo E8500, 3,16 GHZ @ 3.16
Minnen ddr3 Corsair XMS3
Grafikkort Gigabyte GeForce 8600 (nytt på ingång)
Nätagg AXP 630W
Chassi Antec P180

Har 3 stycken Scythe Slip Stream 120mm 1200rpm i datorn

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH

Permalänk

Om du stänger av genom att hålla inne knappen ~10 sec, går fläktarna även då?
Om inte så är det nog nån ACPI inställning.

Permalänk
Medlem

Hur länge är fläktarna igång? Jag skulle snarare se det som en feature, att fläktarna står på och kyler ner komponenterna. Det är ju fortfarande mycket värme i kylarna efter datorn är avstängd.

Om dem är igång i några minuter skulle jag bara vara tacksam, annars är det väl värt att kolla upp.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

Annars är det väl bara att stänga av din nätdel på off knappen

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

de är väl nätagg som har den funktionen som "xtra feature".

men om du tycker de är jobbigt finns knappen på nätaggen som ovanstående säger

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Även om man trycker på På/Av-knappen så är datorn påslagen, men då används minimala resurser som möjligt, dvs uppemot ca 4W totalt (CPU, Mobo + HDD).

Vissa nätaggregat avleder värmen trots att man stängt av datorn, detta för att undvika värmekonsistens i ledarna, och därav kan det vara så att fläkten är fortfarande på i vissa modeller av nätaggregat.

Men står själva fläktarna på än när man stängt av datorn så är det BIOS-fel, som sagt, ACPI som inte kan hantera detta ärende på rätt sätt och måste därmed åtgärdas med hjälp utav ev. BIOS-uppdatering.
Gigabyte (eller som Albundy @ Swebits säger, Gigacrap) har tendensen att glömma vissa faktorer och göra moderkorten perfekta till skillnad från ASUS, EVGA, DFI osv. (Dvs Gigabyte är inte perfekt på något vis över huvudtaget).
Det kan även vara nätaggregatet som får fel signaler eller "läser fel" och därmed fortsätter pumpa ström till "omgivningen". Det låter som det iaf och kan även vara magnetfel på fläktarna, där polerna är felvända helt och hållet så att de fortsätter snurra på.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Fläktarna står på hela tiden, dom slår först av sig då jag trycker på av/på knappen. Det är som att nätagget skickar ström till moderkortet men slutar att skicka till hårddiskarna då jag slår av den eftersom det bara är windows som slår av.
Fläktarna bytte jag i går från dom gamla orginalfläktarna.

Några idéer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Santy_8
Tack för svaren! Fläktarna står på hela tiden, dom slår först av sig då jag trycker på av/på knappen. Det är som att nätagget skickar ström till moderkortet men slutar att skicka till hårddiskarna då jag slår av den eftersom det bara är windows som slår av.
Fläktarna bytte jag i går från dom gamla orginalfläktarna.

Några idéer?

Har testat ha av datorn i 3-4 timmar men fläktarna fortsätter bara gå.

Permalänk

Testa att gå in på mus/tangentbord/nätverkskort -> egenskaper -> hårdvara -> power management eller vad det nu heter -> avmarkera "Allow this device to wake computer". Kommer inte på vad det står i svenska Windows.

Hjälper inte det så testa att installera de senaste chipset drivrutinerna.
Hjälper inte det så kontrollera BIOS inställningar; APM, ACPI, S3,S4 suspend o.s.v.
Uppdatera BIOS.
Bästa är väl om du uppdaterar BIOS, fixar inställningar, installerar om chipset drivrutiner och sen stänger av uppväckningsfunktionen från mus, tbord och nic.

Detta förutsätter att du har USB tbord och mus, och du kan då inte längre väcka datorn med de utan får använda power on knappen.

Permalänk
Medlem

Problemet verkar vara löst, Vet inte riktigt hur det gick till men då vi klockade datorn och ändrade lite säkerhetsinställningar så började det funka.
Slumpen löste mitt problem

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du använder för operativsystem?

Visa signatur

Quad Core

Permalänk
Medlem

windows 7 ultimate 64-bitars