Kommer Asus eee pc 1201n till Sverige?

Permalänk
Medlem

Ni som köpt utan svenskt tangentbord, hur får ni å, ä & ö? Är det inte krångligt att inte ha det på tangentbordet?

//Splix

Permalänk

ASUS Eee PC 1201N

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiZteD
Så, har hämtat ut dator nu, den totala kostnaden blev 5264 kr för mig.
Sen + 29 kr för strömkabeln på kjell.

Startar den nu , bilder och info kommer sen

// André

Kom igen nu snälla TwiZteD...
Jag skulle så gärna vilja höra din opartiska,
personliga uppfattning om ASUS Eee PC 1201N.
Hur är bygg kvalitén?
Är den robust eller plastig?

Hur löser du det med Å, Ä och Ö på tangentbordet?
Är det samma layout som på ett svenskt förövrigt?
Det är det inte va?

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Nu vill vi se lite info från Asus Sverige. När kommer den? Måste ha en bärbar snart så det börjar brinna i knutarna!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Inaktiv

Hur kommer man in i bios på 1201n som kör Win7 32bitar ?
Startar om datorn, så kommer ett blinkande sträck, antar det är här jag ska trycka något, men har försökt med allt möjligt...

Har försökt allt, F5, F8, F10, F12, Delete, Space, Alt + F2
Verkar inte fungera ?
Behöver komma in i biosen och välja boot from usb eller nått sånt.

Tänkte jag skulle uppdatera biosen från asus hemsida till den nyaste med hjälp av ett USB stick, måste den vara FAT32 eller går det bra med NTFS?
Det är 8gb stort, något problem ?

Tacksam för hjälp
Filerna är .rom och jag lägger dom upppackade rakt ut i minneskortet..

// TwiZteD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiZteD
Hur kommer man in i bios på 1201n som kör Win7 32bitar ?
Startar om datorn, så kommer ett blinkande sträck, antar det är här jag ska trycka något, men har försökt med allt möjligt...

Har försökt allt, F5, F8, F10, F12, Delete, Space, Alt + F2
Verkar inte fungera ?
Behöver komma in i biosen och välja boot from usb eller nått sånt.

Tänkte jag skulle uppdatera biosen från asus hemsida till den nyaste med hjälp av ett USB stick, måste den vara FAT32 eller går det bra med NTFS?
Det är 8gb stort, något problem ?

Tacksam för hjälp
Filerna är .rom och jag lägger dom upppackade rakt ut i minneskortet..

// TwiZteD

Du kan alltid uppdatera med ASUS Update-programmet.

Installera, starta programmet, välj att uppdatera bios från .ROM-fil, sedan är det klart.

Gjorde så med min EEE 1000H, fungerade felfritt

http://www.megaupload.com/?d=7S5TIAD7

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emoless
Du kan alltid uppdatera med ASUS Update-programmet.

Installera, starta programmet, välj att uppdatera bios från .ROM-fil, sedan är det klart.

Gjorde så med min EEE 1000H, fungerade felfritt

http://www.megaupload.com/?d=7S5TIAD7

Tack men jag löste det genom att

Ta ett nytt 8gb minnes kort, formatera det i FAT32.
Lägga in biosen och döpte om den till 1201n.rom
Starta om datorn, och tryckte ALT + F2 och sen kör den på just nu.....
Fungerar so far

// TwiZteD

Permalänk
Inaktiv

nu har våra distributörer beställt EeePC 1201N, räkna med att se den i butiker om cirka 1 månad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
nu har våra distributörer beställt EeePC 1201N, räkna med att se den i butiker om cirka 1 månad.

Trevligt ser vi fram emot

Permalänk
Medlem

Tack för infon David! Då håller jag kulorna i några veckor till.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Kommer väl dyka upp fler snart här med lite priser och leveransdatum.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=558552

Permalänk
Inaktiv

Anser att datorn är lite små seg imellanåt , tex när man ska högerklicka och ta bort USB enhet eller liknande.

Så jag har fölt en guide på Asus forum och ska se om det hjälper med att installera 64 bitar istället för 32 bitar

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20100125085421843&boar...

Återkommer med svar när jag testat datorn lite mera

// André

Permalänk
Inaktiv

Så, installerat x64 bitars Win 7 Home Premium, och har nyss aktiverat de genom microsofts telefonguide.

Allt fungerar precis som jag vill nu
Bästa bärbara datorn jag har haft, lätt.

Tänk inte, bara köp när den kommer till sverige.

En trevlig film jag hittade

http://www.youtube.com/watch?v=P5d4aSCTxnQ

// André

Permalänk
Medlem

hur mycket dyrare än usa pris kan vi räkna med?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

4 995:- verkar den gå på hos dustin med lite mindre skillnader hos andra.
det intressanta är ju dock att dustin påstår att de får in den redan imorgon?

http://www.dustinhome.se/pd_5010382458.aspx

brukar deras beräknade lev tider vara felaktiga lr kan det vara läge att lägga en beställning redan nu? någon som brukar surfa runt på dustin ofta kanske har koll :)?

Permalänk
Medlem

Om man kollar runt på andra butiker så anger de runt 18 mars. Så de är nog en typo.

Permalänk
Medlem

Jämfört med Asus Eee Box EB1501

Skulle den gå att ha istället för den som en htpc. skulle var skönt at ha lite större användningsområde. Man får både en smidig laptop att at med och en htpc, går det att styra den med fjärr

Permalänk
Medlem

exakt min tanke med, så utöver datorn har jag även beställt 3m hdmi kabel och ett trådlöst tangentbord/mus som man kan ha i soffan. Är ju ursmidigt att bara koppla in och lägga den i tv-bänken.

sedan levereras den inte förrän den 18e mars till dustinhome heller, fick bekräftat att det var en felskrivning med 18e februari efter att ha varit i kontakt med deras kundservice.

Permalänk
Medlem

Finns det någon nästan lika bra men billigare?

Permalänk
Medlem

HP Pavilion mini 311c-1000 11,6"
även den ION, men single-core.
fixar 1080p ganska bra men inte lika smärtfritt som eee 1201n, vilket i praktiken innebär att den kan dippa under 15fps vid krävande scener = inte så kul
men håller man sig till 720p och under så blir det inga problem.

30% billigare dock:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495901

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingulf
HP Pavilion mini 311c-1000 11,6"
även den ION, men single-core.
fixar 1080p ganska bra men inte lika smärtfritt som eee 1201n, vilket i praktiken innebär att den kan dippa under 15fps vid krävande scener = inte så kul
men håller man sig till 720p och under så blir det inga problem.

30% billigare dock:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495901

Vad jag har sätt så klarar nog 311c helt utmärkt full hd filmer. Finns hack's så man får fullt stöd för ION. Annors är det ju bara ION LE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiZteD
Så, installerat x64 bitars Win 7 Home Premium, och har nyss aktiverat de genom microsofts telefonguide.

Allt fungerar precis som jag vill nu
Bästa bärbara datorn jag har haft, lätt.

Tänk inte, bara köp när den kommer till sverige.

En trevlig film jag hittade

http://www.youtube.com/watch?v=P5d4aSCTxnQ

// André

Kan man installera x64 från operativsystemet som följer med eller har du ordnat det på annat håll?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Men vafan nu har komplett fått in den i sortimentet och har en preliminär lev. dag den 25e februari. Diffar alltså 20 dagar mot dustins beräknade lev. dag. Hur tusan kan det vara så olika

edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jumojn
Vad jag har sätt så klarar nog 311c helt utmärkt full hd filmer. Finns hack's så man får fullt stöd för ION. Annors är det ju bara ION LE

Helt utmärkt är det nog inte, men visst ska det rulla på bra oftast.
ION LE -> ION hacket ger enbart en viss skillnad på vissa spel, då det är dirextx-stödet som skiljer dem åt.

Permalänk
Medlem

Nu har de första företagen fått in den om man ska tro Prisjakt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför man skulle köpa en riktigt slö bärbar med 2.5 timmar batteri för 5000:- varför inte gå till siba eller elgiganten och köpa en snabbare vanlig bärbar för mindre pengar? Är inte hela meningen med netbook lång batteritid vilket man har misslyckats med här.

Permalänk
Medlem

Olika människor har väl olika behov. För min del är storleken bra mycket viktigare än batteritiden. Hela meningen med en netbook är väl snarare att den ska vara liten?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokkoko
Olika människor har väl olika behov. För min del är storleken bra mycket viktigare än batteritiden. Hela meningen med en netbook är väl snarare att den ska vara liten?

Absolut men om den är så liten vet jag inte, 1201n är 29,6cm X 20,8 cm X 3,3cm. satt precis och mätte min Dell E6500 med 15,4" skärm som inte är liten och den är 35cm X 26cm X 3,4cm. Så när man börjar komma upp på 12-13 tums skärm så kan man ju lika gärna köpa en riktig bärbar. Ok 10-11" är litet samtidigt som dom har runt 5 timmar batteritid då är det försvarligt.

Permalänk
Medlem

Lägg till att det är en ganska stor viktskillnad också... vilket JAG tycker är ännu viktigare.

Jag klarar mig personligen med 0 timmars batteritid.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Inaktiv

de sitter ju ändå en dubbelkärnig ATOM 330 i 1201N...så jäkla dålig är den inte, finns strömsnåla ULV CPU som är sämmre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt vänta några veckor på 1201pn och få bättre grafik och batteritid

Permalänk

Onekligen ser uppföljaren Asus 1201pn (Ion 2 + Intel Atom N450 1.66Ghz Pine Trail processorn) intressant ut. Man får väll hoppas att den inte blir allt för dyr. Gissningsvis strax under 5000:-

Nya ION 2 gpu'n verkar vara en effektiv liten rackare. HD material uppspelning i videon nedan visar endast 5-10% belastning av CPU'n.

http://www.youtube.com/watch?v=tkqmQv6a0qc&feature=player_emb...

That's all she wrote....