Är Raptor ute helt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Raptorn ligger ju i kläm mellan SSD som krossar den på accesstid och vanliga diskar som krossar den i pris/prestanda på allt annat.

Moderna 7200 slår V-raptor på fingrarna i allt utom accestid, http://www.tomshardware.com/reviews/2tb-hdd-7200,2430-7.html, så är man ute efter överföringshastighet, så kan man lika gärna köpa diskar som inte ens kostar en tredjedel av vad raptor kostar per GB och raida en 3-4 diskar i raid 0 ,eller 5, och får bättre överföringshastighet än vad 2 raptor i raid ger. Och prioriterar man söktid så kör man på SSD som är rejält mycket snabbare än en Raptor.

Att kunna backa upp sina argument med fakta är bra. Men det är minst lika viktigt att kunna hålla sig till ämnet för att inte tappa fokus.
Mitt inlägg gällde huruvida det är ljusårs skillnad mellan en SSD och två VR i RAID0, inget annat. Vet mycket väl att vissa 7200 rpm hårddiskar presterar mycket bra idag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jag vet inte vilken planet du kommer ifrån, men dagens spel ligger på mellan 10-20Gb i diskutrymme och har du redan ett OS på ungefär 10Gb så går det ganska fort, oavsett vad du vill tro

Jag vet inte vilken planet du kommer ifrån där spelen är 10-20 GB stora.

Fallout 3= 4.6 GB
Crysis= 6 GB
ArmA2= 8.25 GB
HAWX= 7 GB
Left 4 dead 2= 7.5 GB
World in conflict= 8 GB

Skulle kunna rabbla upp en lista på hundratals spel där ingen av dem överstiger 9 GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Nu har jag inte lusläst tråden men jag föredrar att köra en X25-M 80GB för systemdisk och program. Spel och annat skräp har jag på en vanlig 7200-varvare. Åtkomsttiderna spelar ingen större roll för mig där och då finns det dessutom snabba och relativt billiga 7200RPM'are idag. Raptorn är död AFAIK.

Mass Effect 2-logga som avatar och kallar spel för skräp?

Iofs var ettan bättre enligt min mening, men iaf.

Raptorn dog ut för dryga 70 miljoner år sedan, så där har du helt rätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jag vet inte vilken planet du kommer ifrån där spelen är 10-20 GB stora.

Fallout 3= 4.6 GB
Crysis= 6 GB
ArmA2= 8.25 GB
HAWX= 7 GB
Left 4 dead 2= 7.5 GB
World in conflict= 8 GB

Skulle kunna rabbla upp en lista på hundratals spel där ingen av dem överstiger 9 GB.

Gör gärna det och installera sedan dessa på en vettigt prissatt SSD och tala om hur mycket utrymme du har över sedan. Tack på förhand.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Mass Effect 2-logga som avatar och kallar spel för skräp?

Iofs var ettan bättre enligt min mening, men iaf.

Raptorn dog ut för dryga 70 miljoner år sedan, så där har du helt rätt.

De flesta spel är dessvärre skräp idag i mitt tycke.
Mass Effect-serien hör dock till få undantag.

Det stämmer hur man än vänder och vrider på det. Ödlan är död sedan länge, Raptor-disken dog när SSD började bli bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Gör gärna det och installera sedan dessa på en vettigt prissatt SSD och tala om hur mycket utrymme du har över sedan. Tack på förhand.

Vad vill du ha sagt med det?
Menar du att det bör finnas plats för HUNDRATALS spel på en SSD/hårddisk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Raptorn ligger ju i kläm mellan SSD som krossar den på accesstid och vanliga diskar som krossar den i pris/prestanda på allt annat.

Moderna 7200 slår V-raptor på fingrarna i allt utom accestid, http://www.tomshardware.com/reviews/2tb-hdd-7200,2430-7.html, så är man ute efter överföringshastighet, så kan man lika gärna köpa diskar som inte ens kostar en tredjedel av vad raptor kostar per GB och raida en 3-4 diskar i raid 0 ,eller 5, och får bättre överföringshastighet än vad 2 raptor i raid ger. Och prioriterar man söktid så kör man på SSD som är rejält mycket snabbare än en Raptor.

Men sen är det även så att pappa inte betala datordelarna åt alla, och alla är inte född med guldskeden i mun. Så en raptor är en mellanvägs variant. För en ssd över 100gb går lös på en hel del pengar, något som kanske inte riktigt alla har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av firefreak
Jag kör Intel 80Gb SSD som systemdisk, 150gb VelociRaptor som speldisk och WD Black 1Tb diskar för lagring.

Suverän lösning... tycker jag.

Då e vi 2

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Men sen är det även så att pappa inte betala datordelarna åt alla, och alla är inte född med guldskeden i mun. Så en raptor är en mellanvägs variant. För en ssd över 100gb går lös på en hel del pengar, något som kanske inte riktigt alla har.

Har man ingen vidare ekonomi köper man ju en 7200RPM'are istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Men sen är det även så att pappa inte betala datordelarna åt alla, och alla är inte född med guldskeden i mun.

Forumet är knappast underbefolkat av folk som har jobb och inkomst.

Man köper det man vill ha eller har råd med.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vad vill du ha sagt med det?
Menar du att det bör finnas plats för HUNDRATALS spel på en SSD/hårddisk?

Rätt stor skillnad på flera hundra och de sex spelen du räknade upp som ändå blir nära 42GB ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawk
Men då borde du ju fått en ny, där är fem års garanti

Vad har det med saken att göra? Jag sade ingenting om jag fick ny eller inte. Jag sade att den gick sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Menar du att det bör finnas plats för HUNDRATALS spel på en SSD/hårddisk?

Ja, det tycker jag absolut det bör få plats.
Och köper man en 500 gigs disk får man plats med ett par hundra spel skulle jag tro.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, det tycker jag absolut det bör få plats.
Och köper man en 500 gigs disk får man plats med ett par hundra spel skulle jag tro.

200 st spel som är låt säga 7gb stora i genomnsnitt skulle ta 1400GB plats.
Happy waiting på den SSD disken säger jag bara.

Förresten, kan du nämna nån snubbe som har 200+ st privata spel på sin privata dator?
Isåfall kan jag ringa Aftonbladet och Guinness rekordbok och be dem göra ett reportage om snubben, kanske får en liten belöning för att jag tipsade dem också, du och jag kanske kan dela på belöningspengarna då.

Permalänk

Jag har nyss köpt en Samsung F3 på 7200 rpm som jag tänkte köra windows 7 på och även ha till lagring, dock så frågade min polare mig om jag ville köpa hans Wd Raptor 740ADFD för 400 spänn. Isf blir den ju dedikerad system/program disk. Men är det värt pengarna eller helt omotiverat?

Permalänk
Medlem

Bara en stilla undran. Hur många spel har folk installerade egentligen?

Jag har en Intel G2 80gb och jag har då aldrig lyckats komma över halva utrymmet.
Jag har os, openoffice, diverse bildredigeringsprogram samt Modern warfare 2 och Battlefield 2 moddat med Project reality installerat.
Varför ska man ha 10+ spel installerade? Man spelar väl bara ett spela åt gången? När jag tröttnat på MW2(och jag är nästan där) så kommer jag absolut inte låta det ligga kvar på disken.

Kan man hålla det till 2-4 spel installerade samtidigt så blir man belönad med tydligt märkbar förbättrad prestanda om man kör en modern ssd jämfört med en mekanisk disk.

Min ssd är helt klart den komponent som haft störst påverkan av prestanda(inte bara den prestanda man mäter utan den man märker av vid använding) av alla datorprylar jag köpt genom åren.
Dyr ja, men har man råd så är mitt tips helt klart att ni går och köper er en ssd(om inte annat för prisutvecklingens skull ).

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

ssd och mekaniska är väl lika bra på sin sak om man tittar på pris/snabbhet/utrymme
därför ska man kombinera dom tycker jag..om man är datanörd hehe..(har inte sj köpt en ssd)
raptor är nog out of date

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Har man ingen vidare ekonomi köper man ju en 7200RPM'are istället.

Nej! Jag köpte en Velociraptor för att jag inte har behov av överdrivet med utrymme på arbetsdatorn (iom nätverkslagring) men jag behöver ändå mera än vad mina pengar räcker till i SSD världen. Och att kombinera en minimal SSD med en 7200rpm är ju inte mycket att hurra för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
200 st spel som är låt säga 7gb stora i genomnsnitt skulle ta 1400GB plats.
Happy waiting på den SSD disken säger jag bara.

7GB i genomsnitt tycker jag är rätt fel, många bra gamla spel tar inte alls så stor plats och många halvgamla spel tar sällan mer än 1 gig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Förresten, kan du nämna nån snubbe som har 200+ st privata spel på sin privata dator?

Nej. Den som jag känner som jag vet har flest spel på sin dator är jag själv och jag har faktiskt exakt 99 spel på min dator.
Lite kul faktiskt, har aldrig räknat dom förut, trodde inte det skulle vara fler än 50.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Isåfall kan jag ringa Aftonbladet och Guinness rekordbok och be dem göra ett reportage om snubben, kanske får en liten belöning för att jag tipsade dem också, du och jag kanske kan dela på belöningspengarna då.

Gud var fånig, barnslig och dum du är.
Jag spelar inte ens särskilt mycket och har nästan 100 spel på min dator...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Bara en stilla undran. Hur många spel har folk installerade egentligen?

99, eller, rätt många steam spel är inte installera på just den här hårddisken just nu eftersom jag håller på och uppgraderar/flyttar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Varför ska man ha 10+ spel installerade? Man spelar väl bara ett spela åt gången? När jag tröttnat på MW2(och jag är nästan där) så kommer jag absolut inte låta det ligga kvar på disken.

Jag småspelar lite olika spel lite då och då beroende på humör och lust.
Att behöva installera om ett gammalt spel jag får lust att spela lite känns väldigt onödigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Kan man hålla det till 2-4 spel installerade samtidigt så blir man belönad med tydligt märkbar förbättrad prestanda om man kör en modern ssd jämfört med en mekanisk disk.

Man kan installera dom flesta spelen på en mekanisk disk istället och bara installera dom som tjänar mest på snabb SSD på just SSDn.

Permalänk
Medlem

Ännu en fråga till er "spel fantaster". Varför t.ex någon här både Mass Effect 1 och 2? Eller personen här som spelar WoW, varför har du patchar liggande?

Med tiden så gör Blizzad en stor patch för DDL versionen från deras hemsida. Sist jag kollade låg spelet på 16 GB och detta var strax innan 3.2.2~ har dock slutat spela men den har max ökat med 100mb (sedan januari/februari patchen kom ut).

Har du pengar antar jag att du har ett kontokort? Använd t.ex steam och köp spelen så slipper du ha dem som skräpp på disken för som helst ingen anledning *host* vänder mig åt er pirater här *host*. Vill du spela om dem igen, visst ladda ner dem det borde inte ta så värst tid med dagens priser och hastighet. Eller du för snål och sitter med 56k modem med en skitig färdigbyggd ("lol") dator?

Det märks verkligen att dem flesta som skryter här verkligen bara har problem med plats just pga av ni laddar ner spel olagligt. Hade ni kört Steam eller något i den stilen (företagen har DRM skyddade DDL's, eller lever ni i en värld där året är 1999?) hade ni inte behövt ha problem för att ni med 200 "köpta" spel måste tyvärr ha dem på hårdisken när nu bara spelar 2-5st åt gången.

Som sagt, pirater med ont om plats för olagligheter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
7GB i genomsnitt tycker jag är rätt fel, många bra gamla spel tar inte alls så stor plats och många halvgamla spel tar sällan mer än 1 gig.

Du kanske inte förstår poängen med det hela, så låt mig förklara:

Spelen från 1999-2005. Vi säger att dom låg på 1-3 GB, med texturer och annat som behövdes läsas in konstant, Vi säger att Battlefield 2 tar åt sig 5mb/s (r/w), Quake 3 kanske hade 1mb/s.

Medans dagens spel som t.ex Modern Warfare 2 behöver ca 50mb/s (r/w). Dock är siffrorna högre eller lägre än så. Vad ska du med en SSD till isåfall om du bara ska spela ett ~10år gammalt spel? För att den är snabbare? lo... ja du...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Nej! Jag köpte en Velociraptor för att jag inte har behov av överdrivet med utrymme på arbetsdatorn (iom nätverkslagring) men jag behöver ändå mera än vad mina pengar räcker till i SSD världen. Och att kombinera en minimal SSD med en 7200rpm är ju inte mycket att hurra för.

Nu snackade du om pengabrist och sådant i ditt första inlägg. Har man dåligt med pengar köper man inte en 2000kr disk på 300GB som ändå inte presterar så mycket bättre än en 7200RPM disk som kostar 1000kr mindre, minst.

Kombinera SSD med en (eller flera) 7200RPM'diskar är en bättre lösning. Du får både mycket och billig lagring (7200RPM) och obefintlig åtkomsttid (SSD). X25-M G2 80GB kostar ca 2050kr, 7200RPM'are kostar inte många hundringar. En ny Velociraptor kostar 2000kr.

Men vad du väljer för komponenter är din ensak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149

Men vad du väljer för komponenter är din ensak.

Du glömde att lägga till en viktigt detalj,

men du har valt fel

Dr.Mabuse
Det är ljusår i skillnad när det gäller söktid mellan 2 VR i raid 0 och en SSD, och det finns ingen parameter utöver söktid där en VR är bättre än en bra 7200:are. eller var det inte det jag sa?

Nu handlar väll egentligen den här tråden om hur vida en bra 7200:are spöar en V-raptor. Om vi nu ska hålla oss till ämnet men den diskussionen var vist inte lika spännande som att jämföra VR mot G2 (SSD).

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sillywalker
Ännu en fråga till er "spel fantaster". Varför t.ex någon här både Mass Effect 1 och 2? Eller personen här som spelar WoW, varför har du patchar liggande?

Med tiden så gör Blizzad en stor patch för DDL versionen från deras hemsida. Sist jag kollade låg spelet på 16 GB och detta var strax innan 3.2.2~ har dock slutat spela men den har max ökat med 100mb (sedan januari/februari patchen kom ut).

Har du pengar antar jag att du har ett kontokort? Använd t.ex steam och köp spelen så slipper du ha dem som skräpp på disken för som helst ingen anledning *host* vänder mig åt er pirater här *host*. Vill du spela om dem igen, visst ladda ner dem det borde inte ta så värst tid med dagens priser och hastighet. Eller du för snål och sitter med 56k modem med en skitig färdigbyggd ("lol") dator?

Det märks verkligen att dem flesta som skryter här verkligen bara har problem med plats just pga av ni laddar ner spel olagligt. Hade ni kört Steam eller något i den stilen (företagen har DRM skyddade DDL's, eller lever ni i en värld där året är 1999?) hade ni inte behövt ha problem för att ni med 200 "köpta" spel måste tyvärr ha dem på hårdisken när nu bara spelar 2-5st åt gången.

Som sagt, pirater med ont om plats för olagligheter.

Jag fick en känsla av att du syftade till mig lite och du kanske ska dra ner på tonen, speciellt när du inte vet något, om just något.

En nästan aktuell bild på Steam-samlingen. Enda som fattas är Psychonauts som köptes för någon vecka sedan. Sedan har jag ett par spel på GoG, en massa boxade spel i bokhyllan, sen ett par spel till varje spelkonsol jag äger. Och ja, alla är köpta.

Ha en fin dag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Du glömde en viktigt detalj, men du har valt fel

"Vad?"

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen har jag köpt 500+ spel (har iaf 7-8 flyttkartonger med spel i boxar, men startade med Steam samma år det kom, så det har minskat), men om du ser i mitt inlägg så har jag inte så många av dessa installerade. Dock betydligt fler än vad en vettigt prissatt SSD kan hålla.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant tråd. Men det ska väl nämnas att prestandan i spel inte ökar nämnvärt med en snabbare hårddisk, oavsett om det är en mekanisk eller en SSD. Det är laddningstiderna i vissa spel som påverkas, och köper man en SSD för 2000:- för att minska laddningstiden i ett spel med 8 sekunder tycker jag att man gör ett dumt köp.

SSD och Raptorer är till för operativsystemet, punkt. Med tanke på hur lågt enklare SSD:er idag ligger prismässigt finns det ingen mening alls att köpa en Raptor, över huvud taget.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri

Det är ljusår i skillnad när det gäller söktid mellan 2 VR i raid 0 och en SSD, och det finns ingen parameter utöver söktid där en VR är bättre än en bra 7200:are. eller var det inte det jag sa?

Nu handlar väll egentligen den här tråden om hur vida en bra 7200:are spöar en V-raptor. Om vi nu ska hålla oss till ämnet men den diskussionen var vist inte lika spännande som att jämföra VR mot G2 (SSD).

Blackbird_CaD_ skrev: "Jaha men allafall en X25-M G2 är ljusår snabbare än 2st velociraptors i raid.", ser du antydan till någon vass 7200 rpm:are i den meningen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Intressant tråd. Men det ska väl nämnas att prestandan i spel inte ökar nämnvärt med en snabbare hårddisk, oavsett om det är en mekanisk eller en SSD. Det är laddningstiderna i vissa spel som påverkas, och köper man en SSD för 2000:- för att minska laddningstiden i ett spel med 8 sekunder tycker jag att man gör ett dumt köp.

SSD och Raptorer är till för operativsystemet, punkt. Med tanke på hur lågt enklare SSD:er idag ligger prismässigt finns det ingen mening alls att köpa en Raptor, över huvud taget.

Nu är det ju så att man sällan, iaf gör inte jag det, köper alla delar i given dator på samma gång.
Själv hade jag två st 300Gb VR-diskar tidigt i somras, men har emigrerat mitt OS
till SSD under sensommaren.
Då blev en VR "speldisk" i min dator, medan jag uppgraderade frugans dator från någon Maxtor 7200rpm till VR-disk.

På samma sätt som det var lite galet att köpa VR-diskarna när det begav sig,
är det nog lite galet att köpa SSD än så länge, men tiden går ju ..
(Detta hindrar mig inte att rekommendera SSD för entusiaster, givetvis.)

Min main-dator (sign) har nu OS på SSD, spel på en VR & lagring på en 1Tb 7200rpm.
Tycker det fungerar perfekt, även om VR-disken - idag - känns överflödigt snabb & dyr.
Jag antar att min G2:a kommer att vara helt off om något år eller så på samma sätt.

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
80GB räcker och blir över för OS+spel.
Jag har OS, ALLA program, några spel, office paket, etc etc på min 80GB SSD, och det är fortfarande en massa plats kvar.
Vafan ingen kan väl ha typ tiotals spel som är runt 4gb vardera.

Jo då, många har det.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk

Här går det vilt till.. men ingen som vill svara på min fråga längre upp?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain_Dracula
Här går det vilt till.. men ingen som vill svara på min fråga längre upp?

Inte värt det i mitt tycke. Disken är förmodligen både gammal och låter garanterat en hel del. Det enda som kan vara bra med den är något bättre åtkomsttider. I övrigt får den spö av dagens 7200RPM-diskar.