Laptop - växlingsbar grafik funkar ej efter uppgr. till Win 7

Permalänk
Medlem

Laptop - växlingsbar grafik funkar ej efter uppgr. till Win 7

Som rubriken säger så har jag ganska nyligen uppgraderat min Packard Bell laptop från Vista till Windows 7. Efter uppgraderingen så har jag problem med grafiken. Har ett inbyggt grafikkort på moderkortet samt ett Radeon HD3470 och har innan kunnat växla mellan korten beroende på om man vill ha högre prestanda eller ett mer energisnålt kort igång. Nu kan jag inte välja ATI kortet vilket gör att tex hdmi utgången inte funkar, vilket är väldigt frustrerande om man tex vill kolla 720 p film på tvn från datorn.

Jag har ingen aning om problemet är hårdvaru- eller mjukvarurelaterat, men eftersom detta funkade perfekt innan uppgraderingen så lutar det väl mot ett mjukvarufel. Tilläggas kan göras att ATI kortet finns i enhetshanteraren och att det enligt den funkar korrekt, men jag lyckas inte få det att funka. Har provat inaktivera det inbyggda intel kortet och därmed få datorn att tvingas använda ATI kortet, men får då helt svart skärm i windows.

Någon som har varit med om något liknande eller har några tips vad jag kan göra?
MVH Sebbe

Visa signatur

GA-P35-DS4 ll E8400@3,51 Zerotherm Nirvana ll 4096mb Corsair xms2 6400 800mhz cl5 ll Powercolor HD3870 OC 512mb DDR4 ll WD Caviar 660GB 7200rpm

Permalänk
Medlem

Ingen som har några idéer kring detta?

Visa signatur

GA-P35-DS4 ll E8400@3,51 Zerotherm Nirvana ll 4096mb Corsair xms2 6400 800mhz cl5 ll Powercolor HD3870 OC 512mb DDR4 ll WD Caviar 660GB 7200rpm

Permalänk
Medlem

Avinstallera drivisarna ifrån amd, gå sedan in på packards hemsida och ladda ner drivrutiner till grafik kortet där, och använd dem.
Det bör fungera.
Nackdelen är att det ofta är gamla drivisar men det fungerar.

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk

Menar du att du har två grafikkort i laptopen?

Tror du ska gå in på Packard Bells hemsida och ladda hem något som kanske heter typ "Power Management" och nya drivers till grafikkortet HD3470?