Skatter och utgifter för tjänster man säljer. (inkomster)

Permalänk
Avstängd

Skatter och utgifter för tjänster man säljer. (inkomster)

Jag kommer snart börja sälja en tjänst via telefon till små- och mellanstora företag. Tjänsten rör sig om rådgivning och försäljningsmetoden kan liknas vid annonsförsäljning...åt det hållet iaf.

Är det någon som har koll på hur det ser ut med skatter och övriga kostnader/utgifter som måste betalas när man säljer en tjänst? Vilka är reglerna och vilka utgifter/skatter ska man räkna med?

Då menar jag, ponera att jag säljer en tjänst för 2000kr, hur stor del av kakan kan gå till företaget i ren vinst, och hur stor (och vilka delar) i % måste skattas på?

Har skumläst lite men eftersom jag inte är 100% insatt vet jag inte om jag förstått det hela rätt.

Anta att jag säljer två tjänster varje dag, där varje tjänst/order ger 2000kr.

4000 kr x 20 arbetsdagar = 80,000kr / mån
Efter utgifter och skatter skulle alltså nettovinsten hamna på UNGEFÄR 40,000kr. Då är vilka kostnader inkluderade? Skatt och egenavgifter? Om jag inte tar ut hela beloppet i lön, utan bara hälften säger vi. Hur blir det då? Hur mycket pengar går att hålla kvar i företaget som ren vinst av dessa 80,000kr?

Behöver veta detta så jag kan räkna lite grovt på hur vinstmarginalerna kommer se ut för mig per såld tjänst.

Tack på förhand.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Måste bara inflika...

Du ska bara sälja tjänsten? Det är ingen som ska utför tjänsten? Eller utför du tjänsten över telefon?

Permalänk
Medlem

Du betalar först moms som är 20%, 80 000 - 20% = 64 000 sen är det skatt på det!

Angående skatten så verkar det variera, jag betalar ca. 55% i skatt men min farsa betalar närmare 65%, vet inte om det har någonting att göra med att jag är 'ung', har inte så stor koll på det.

EDIT
ahh, det var 80 000:- exklusive moms, då kan det bli en rätt fet månadslön

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Måste bara inflika...

Du ska bara sälja tjänsten? Det är ingen som ska utför tjänsten? Eller utför du tjänsten över telefon?

Tjänsten säljs per telefon och fungerar ungefär som rådgivning. Det handlar inte om en engångstjänst, utan mer ett abonnemang där kunden betalar, låt oss säga, 2000kr ex moms för en 1års period.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Du betalar först moms som är 25%, 80 000 - 25% = 60 000 sen är det skatt på det!

Angående skatten så verkar det variera, jag betalar ca. 55% i skatt men min farsa betalar närmare 65%, vet inte om det har någonting att göra med att jag är 'ung', har inte så stor koll på det.

55% i skatt kan inte stämma.

80,000kr - 25% = 60,000kr

60,000kr - 55% = 27,000kr.

Egenavgifter finns det något som heter? sociala avgifter? Om du säger 55% kanske du menar ALLA dessa avgifter SAMT att du tar ut hela beloppet i lön?

Jag vill veta exakt vad varje avgift ligger på i % (cirka), vad de olika avgifterna kallas och hur det ser ut för just mig i mitt fall då jag säljer en rådgivningstjänst per telefon.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Egenavgifter mm:
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/forarbetsgiv...
Sen tillkommer den kommunala skatten som ligger på ca. 34%

Vad jag förstår så gäller samma skatt för alla, det kan diffa lite beroende på om man får hjälp de första åren som företagare vilket jag fick.

EDIT
Nu ser jag att om man är under 26 så betalar man bara 15% i egenavgifter, där har vi förklaringen.

Fan, det kanske är dags att läsa ifatt lite, sånt här ska man ju veta

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Egenavgifter mm:
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/forarbetsgiv...
Sen tillkommer den kommunala skatten som ligger på ca. 34%

Vad jag förstår så gäller samma skatt för alla, det kan diffa lite beroende på om man får hjälp de första åren som företagare vilket jag fick.

Innebär det att det enda jag betalar i egenavgifter är ca 15%?
Om jag förstått rätt behöver jag som 21åring inte betala Ålderspensionsavgift.

Alltså blir mina egenavgifter 15%
Moms 25% dras av ifrån inkomsten.
Hur mycket måste jag skatta på beloppet jag tjänar? (om jag inte tar ut lön)

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Well. Om du säljer för 80 000 kr inkl. moms, ska staten ha 16 000 kr av dig i mervärdesskatt. Jag utgår från att du talar om inklusive moms. Bara för att folk brukar det.

Okej! Nu har du dina 64 000 härliga kronor. Hela schabraket ska du ta ut i lön, om jag förstår det rätt. Då kommer vi till det härliga som är socialavgifter. Märk väl att en stor del av de socialavgifterna är en ren skatt. Du ska lite mer specifikt betala egenavgifter. Egenavgifterna är 29,71 procent av lönesumman. Så du tar då ut en lön om 49 340 kr. Egenavgifterna uppgår till 14 660 kr.

Om du är under 26 år är det däremot andra regler. Du ska då betala full ålderpensionsavgift (en del av egenavgiften), men de övriga avgifterna ska bara betalas till en fjärdedel. Egenavgifterna blir då 15,06 procent. Men jag utgår att vi ska köra enligt de vanliga reglerna.

Så! Nu har du dina 49 340 kr. Men dessa får du inte köpa karameller och kinasmällare för. Staten måste fylla sina kistor ännu mer. Jag utgår från att du kommer att tjäna 49 340 kr alla årets månader (vilket säkerligen är fel), vilket sätter din årslön på 592 080 kr. Mumma! Vi kommer att aktualisera alla skatter på vanliga tjänsteinkomster.

Först ska vi räkna ut din skattemässiga inkomst. Eftersom du inte givit någon uppgift om avdrag, utgår jag från att du inte är berättigad till något förutom grundavdraget. För någon med en så hög årslön är grundavdraget 12 500 kr. (Notera att grundavdraget varierar beroende på lönen. Puckeln som man ser om man drar ut det på en graf kallas LO-puckeln. Ni kan gissa varför.) Din skattemässiga inkomst av tjänst blir således 579 580 kr. På detta ska först och främst kommunal inkomstskatt betalas. Den bestäms av varje kommun. I räkneexempel brukar man anta en kommunalskatt på 30 procent, och det gör jag även här. Kommunalskatt: 173 874 kr. Men du ska även betala statlig inkomstskatt på all lön överstigande 372 100 kr. Statlig inkomstskatt: 41 496 kr. Men du ska även betala statlig värnskatt på all lön överstigande 532 700 kr. Statlig värnskatt: 2 344 kr.

Går vi ner månadsvis som jag räknat med tidigare blir summorna följande: kommunalskatt 14 489, statlig inkomstskatt 3 458, värnskatt 195.

Men det är inte klart än! Nu ska vi även betänka jobbskatteavdraget! "Men va?" tänker någon nu. "Avdrag ska göras innan skatteberäkningen, ditt pucko!" Ja! Det stämmer. Men jobbskatteavdraget är inte ett avdrag, utan en skattereduktion! Skatterätt är inte dåligt schizofrent, om ni undrar.

Så då kollar vi i inkomstskattelagens 67:e kapitel. Ditt jobbskatteavdrag ska då bli skillnaden mellan 1,868 prisbasbelopp och grundavdraget ((1,868*42400)-12500), det vill säga 66 703 kr, multiplicerat med kommunalskattesatsen, det vill säga totalt 20 010 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
Innebär det att det enda jag betalar i egenavgifter är ca 15%?
Om jag förstått rätt behöver jag som 21åring inte betala Ålderspensionsavgift.

Alltså blir mina egenavgifter 15%
Moms 25% dras av ifrån inkomsten.
Hur mycket måste jag skatta på beloppet jag tjänar? (om jag inte tar ut lön)

"Du betalar bara 15,06 procent i egenavgifter om du inte fyllt 26 år vid årets ingång och inte har begärt en särskild karensdag." från sidan jag länkade.

Det dras av 20%, jag som skrev fel i min första kommentar, du tar betalt med 25% (10 000 + moms (25%) = 12500 / 12500 - moms (20%) = 10 000).

Den slutgiltiga skatten blir ca. 50-55% med egenavgifter och kommunalskatt för oss under 26.

Fan, djonn är mycket bättre än mig

Nåja, jag har avskrivningar så jag behöver inte tänka så mycket

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Well. Om du säljer för 80 000 kr inkl. moms, ska staten ha 16 000 kr av dig i mervärdesskatt. Jag utgår från att du talar om inklusive moms. Bara för att folk brukar det.

Okej! Nu har du dina 64 000 härliga kronor. Hela schabraket ska du ta ut i lön, om jag förstår det rätt. Då kommer vi till det härliga som är socialavgifter. Märk väl att en stor del av de socialavgifterna är en ren skatt. Du ska lite mer specifikt betala egenavgifter. Egenavgifterna är 29,71 procent av lönesumman. Så du tar då ut en lön om 49 340 kr. Egenavgifterna uppgår till 14 660 kr.

Om du är under 26 år är det däremot andra regler. Du ska då betala full ålderpensionsavgift (en del av egenavgiften), men de övriga avgifterna ska bara betalas till en fjärdedel. Egenavgifterna blir då 15,06 procent. Men jag utgår att vi ska köra enligt de vanliga reglerna.

Så! Nu har du dina 49 340 kr. Men dessa får du inte köpa karameller och kinasmällare för. Staten måste fylla sina kistor ännu mer. Jag utgår från att du kommer att tjäna 49 340 kr alla årets månader (vilket säkerligen är fel), vilket sätter din årslön på 592 080 kr. Mumma! Vi kommer att aktualisera alla skatter på vanliga tjänsteinkomster.

Först ska vi räkna ut din skattemässiga inkomst. Eftersom du inte givit någon uppgift om avdrag, utgår jag från att du inte är berättigad till något förutom grundavdraget. För någon med en så hög årslön är grundavdraget 12 500 kr. (Notera att grundavdraget varierar beroende på lönen. Puckeln som man ser om man drar ut det på en graf kallas LO-puckeln. Ni kan gissa varför.) Din skattemässiga inkomst av tjänst blir således 579 580 kr. På detta ska först och främst kommunal inkomstskatt betalas. Den bestäms av varje kommun. I räkneexempel brukar man anta en kommunalskatt på 30 procent, och det gör jag även här. Kommunalskatt: 173 874 kr. Men du ska även betala statlig inkomstskatt på all lön överstigande 372 100 kr. Statlig inkomstskatt: 41 496 kr. Men du ska även betala statlig värnskatt på all lön överstigande 532 700 kr. Statlig värnskatt: 2 344 kr.

Går vi ner månadsvis som jag räknat med tidigare blir summorna följande: kommunalskatt 14 489, statlig inkomstskatt 3 458, värnskatt 195.

Men det är inte klart än! Nu ska vi även betänka jobbskatteavdraget! "Men va?" tänker någon nu. "Avdrag ska göras innan skatteberäkningen, ditt pucko!" Ja! Det stämmer. Men jobbskatteavdraget är inte ett avdrag, utan en skattereduktion! Skatterätt är inte dåligt schizofrent, om ni undrar.

Så då kollar vi i inkomstskattelagens 67:e kapitel. Ditt jobbskatteavdrag ska då bli skillnaden mellan 1,868 prisbasbelopp och grundavdraget ((1,868*42400)-12500), det vill säga 66 703 kr, multiplicerat med kommunalskattesatsen, det vill säga totalt 20 010 kr.

Huvudvärk!!!!!

Ekonomi är inget mer än shamanism...

Permalänk
Medlem

http://public.tillvaxtverket.se/sb/d/840/a/3821
Inte speciellt avancerad men man får ett humm om hur det ligger till.

Sjuuukt hög skatt i Sverige :/

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
[B]Well. Om du säljer för 80 000 kr inkl. moms, ska staten ha 16 000 kr av dig i mervärdesskatt. Jag utgår från att du talar om inklusive moms. Bara för att folk brukar det.

[/b]
Hur blir det 16,000kr? Momsen är 25% vilket gör att dem ska ha 20,000kr av dessa 80,000?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn [b]Okej! Nu har du dina 64 000 härliga kronor. Hela schabraket ska du ta ut i lön, om jag förstår det rätt. Då kommer vi till det härliga som är socialavgifter. Märk väl att en stor del av de socialavgifterna är en ren skatt. Du ska lite mer specifikt betala egenavgifter. Egenavgifterna är 29,71 procent av lönesumman. Så du tar då ut en lön om 49 340 kr. Egenavgifterna uppgår till 14 660 kr.

Om du är under 26 år är det däremot andra regler. Du ska då betala full ålderpensionsavgift (en del av egenavgiften), men de övriga avgifterna ska bara betalas till en fjärdedel. Egenavgifterna blir då 15,06 procent. Men jag utgår att vi ska köra enligt de vanliga reglerna.

[/b]
Jag är 21år gammal och då utgår jag ifrån 15% på egenavgifterna
Det innebär väl att jag drar av 15% ifrån 60,000kr (som är min vinst efter skatt), och då återstår ca 50,000kr (51,000kr).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn Så! Nu har du dina 49 340 kr. Men dessa får du inte köpa karameller och kinasmällare för. Staten måste fylla sina kistor ännu mer. Jag utgår från att du kommer att tjäna 49 340 kr alla årets månader (vilket säkerligen är fel), vilket sätter din årslön på 592 080 kr. Mumma! Vi kommer att aktualisera alla skatter på vanliga tjänsteinkomster.

Först ska vi räkna ut din skattemässiga inkomst. Eftersom du inte givit någon uppgift om avdrag, utgår jag från att du inte är berättigad till något förutom grundavdraget. För någon med en så hög årslön är grundavdraget 12 500 kr. (Notera att grundavdraget varierar beroende på lönen. Puckeln som man ser om man drar ut det på en graf kallas LO-puckeln. Ni kan gissa varför.) Din skattemässiga inkomst av tjänst blir således 579 580 kr. På detta ska först och främst kommunal inkomstskatt betalas. Den bestäms av varje kommun. I räkneexempel brukar man anta en kommunalskatt på 30 procent, och det gör jag även här. Kommunalskatt: 173 874 kr. Men du ska även betala statlig inkomstskatt på all lön överstigande 372 100 kr. Statlig inkomstskatt: 41 496 kr. Men du ska även betala statlig värnskatt på all lön överstigande 532 700 kr. Statlig värnskatt: 2 344 kr.

Går vi ner månadsvis som jag räknat med tidigare blir summorna följande: kommunalskatt 14 489, statlig inkomstskatt 3 458, värnskatt 195.

Men det är inte klart än! Nu ska vi även betänka jobbskatteavdraget! "Men va?" tänker någon nu. "Avdrag ska göras innan skatteberäkningen, ditt pucko!" Ja! Det stämmer. Men jobbskatteavdraget är inte ett avdrag, utan en skattereduktion! Skatterätt är inte dåligt schizofrent, om ni undrar.

Så då kollar vi i inkomstskattelagens 67:e kapitel. Ditt jobbskatteavdrag ska då bli skillnaden mellan 1,868 prisbasbelopp och grundavdraget ((1,868*42400)-12500), det vill säga 66 703 kr, multiplicerat med kommunalskattesatsen, det vill säga totalt 20 010 kr.

Märker att det blir ganska mycket att betala i skatt om jag tar ut allt i lön, och det kommer jag givetvis inte att göra. Ville se lite hur det ser ut.

Vad jag förstått så kommer jag alltså att betala (innan jag tar ut lön) följande:

Inkomster: 80,000kr / mån
Moms: - 20,000kr (25%)
Egenavgifter: ? - Ska egenavgifterna endast betalas för den summan jag tar ut lön på? Om inte, beräknas dessa 15% på min totala inkomst i företaget eller beloppet efter momsen?

Och detta ovan är det enda jag betalar så länge jag inte tar ut lön?

Skulle jag ta ut lön så tillkommer alltså i princip endast kommunalskatten som jag antar är samma för mig som för andra lönetagare? alltså ca 30%?

Nu skippar jag statlig inkomstskatt osv eftersom jag inte kommer ta ut så mycket i lön.

Stämmer detta jag skrivit ovan och vill du korrigera i det du skrev utefter det jag kompletterade med nu?

Tack i övrigt för ett mycket genomgående svar

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
http://public.tillvaxtverket.se/sb/d/840/a/3821
Inte speciellt avancerad men man får ett humm om hur det ligger till.

Sjuuukt hög skatt i Sverige :/

Tackar för den länken.... kan komma till nytta vid ett senare tillfälle.

Tycker för övrigt att man borde få ett ceremoniellt svärd eller liknande ifall man kan sköta om alla skatter och avgifter som Djonn beskrev ovan..

Permalänk
Medlem

Nej, du ska dra av 20% från 80 000, när du tar betalt så är momsen 25%.

Om du har pengarna på ditt konto/konton så måste du skatta för dom, är omöjligt att komma undan skatten oavsett vad du gör med pengarna, förr eller senare så tar dom det mesta.

När du redovisar så ska du skriva in dina inkomster och utgifter, det som blir kvar skattar du på (det här är väldigt förenklat).

EDIT
http://www.captustidning.se/index_magazine.php?page=article&i...
Intressant.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Nej, du ska dra av 20% från 80 000, när du tar betalt så är momsen 25%.

Om du har pengarna på ditt konto/konton så måste du skatta för dom, är omöjligt att komma undan skatten oavsett vad du gör med pengarna, förr eller senare så tar dom det mesta.

När du redovisar så ska du skriva in dina inkomster och utgifter, det som blir kvar skattar du på (det här är väldigt förenklat).

EDIT
http://www.captustidning.se/index_magazine.php?page=article&i...
Intressant.

Okej. Men det måste ju vara så att om pengarna ligger kvar i företaget så behöver jag inte skatta lika mycket som när jag tar ut dem i ren lön?

Lite som inte lossnat än dock:

Nu tänker jag i banorna om att jag går till Bolagsbolaget och startar min verksamhet på det sättet. Låt oss anta i ett helt år.

Hur ser då beräkningarna ut om mina intäkter är 400,000kr för hela året, jag har inga kostnader (15% av min omsättning går till bolagsbolaget som sköter allt administrativt).

Eftersom BB är ett AB beräknas väl det hela lite annorlunda?
Så hur lyder då kalkylen för avgifter och skatter?

Nu åter till enskild firma....

Förstår fortfarande inte, enligt kalkylatorn som länkades till ovan, betalar jag schablonavdrag 25%? Vad är det? Visar inget om moms på 20%...

Om vi ponerar att mina intäkter är 400,000kr, att jag inte har några utgifter och inte tar ut någon lön samt att mina egenavgifter är 15% eftersom jag är 21år. Hur ser då kalkylen ut för hur mycket jag betalar i olika avgifter och skatter och hur mycket som återstår som ren vinst (innan jag tar ut lön och betalar 32% i kommunalskatt):?

Hoppas ni förstod allt jag skrev :/

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
Hur blir det 16,000kr? Momsen är 25% vilket gör att dem ska ha 20,000kr av dessa 80,000?

64 000 kr * 1,25 = 80 000 kr. Jag utgick från att du räknade in momsen i försäljningspriset, det vill säga skrev ut priset inklusive moms. Om priset var exklusive moms kommer du att betala 20 000 till staten i moms, men då kommer du å andra sidan att fakturera företaget som köpt din tjänst för totalt 100 000 kr. (80 000 * 1,25 = 100 000 kr).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
Jag är 21år gammal och då utgår jag ifrån 15% på egenavgifterna
Det innebär väl att jag drar av 15% ifrån 60,000kr (som är min vinst efter skatt), och då återstår ca 50,000kr (51,000kr).

Jupp. Då ska du betala 15,06 procent i egenavgifter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
Märker att det blir ganska mycket att betala i skatt om jag tar ut allt i lön, och det kommer jag givetvis inte att göra. Ville se lite hur det ser ut.

Vad jag förstått så kommer jag alltså att betala (innan jag tar ut lön) följande:

Inkomster: 80,000kr / mån
Moms: - 20,000kr (25%)
Egenavgifter: ? - Ska egenavgifterna endast betalas för den summan jag tar ut lön på? Om inte, beräknas dessa 15% på min totala inkomst i företaget eller beloppet efter momsen?

Egenavgifterna beräknas på din lön före skatt. Om du har ett utrymme på, säg, 40 000 kr som du tänkt ta ut i lön, kommer du att ta ut en lön före skatt på ca 34 700 kr. Ta utrymmet gånger 0,87 (1/1,1506) för att få ut vilken lön som ska tas ut.

Oj, jag förvirrar mig själv. Det är egentligen fel att kalla det här lön. Det här är inkomst av näringsverksamhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
Och detta ovan är det enda jag betalar så länge jag inte tar ut lön?

Skulle jag ta ut lön så tillkommer alltså i princip endast kommunalskatten som jag antar är samma för mig som för andra lönetagare? alltså ca 30%?

Nu skippar jag statlig inkomstskatt osv eftersom jag inte kommer ta ut så mycket i lön.

Stämmer detta jag skrivit ovan och vill du korrigera i det du skrev utefter det jag kompletterade med nu?

Tack i övrigt för ett mycket genomgående svar

Okej. Nu ska vi se. Som jag skrev ovan så tar du inte ut lön ur bolaget. Det gör du först om du har t.ex. ett aktiebolag. Det du gör är att du har en inkomst av näringsverksamhet. Huvudregeln är således att de pengar du tjänar i företaget (dvs. efter avdrag) belastas med egenavgifter och beskattas med kommunal och möjligen även statlig inkomstskatt.

Du kan skjuta upp beskattningen genom att använda dig av periodiseringsfonder. Du kan även använda dig av expansionsfonder. Hur de fungerar orkar jag inte förklara, för det är rätt så intrikat.

Edit: Jag minns när jag läste den här skiten. Under ett seminarium argumenterade jag vitt och brett (men måhända inte så seriöst) att den enda giltiga företagsformen torde få vara aktiebolag och att man borde avrätta alla som försökte sig på något annat.

Schablonavdrag är något som Skatteverket sysslar med. Det är för att täcka egenavgifterna. Överskottet eller underskottet som sedermera uppstår korrigeras (troligen, jag har aldrig handlagt näringsverksamheter på SKV) i och med ditt slutskattebesked. Troligen kan du få ett lägre schablonavdrag eftersom du inte ska betala lika hög egenavgift.

Edit igen: Lite språk.

Edit ännu en gång: Betala ett schablonavdrag? Jag uttrycker mig något korkat i kväll.

Edit för en fjärde gång: Jag tror att jag tar livet av mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn

Edit för en fjärde gång: Jag tror att jag tar livet av mig.

Jag sa ju att ekonomi var ondska

Permalänk
Avstängd

Okej, så vad jag förstått djonn är att när jag har enskild firma så spelar det ingen roll hur mycket jag tar ut i lön eftersom all inkomst skattas på direkt då jag inte tar lön ur något bolag.

Skriver lite ifrån inlägget ovan också.

Nu tänker jag i banorna om att jag går till Bolagsbolaget och startar min verksamhet på det sättet. Låt oss anta i ett helt år.

Hur ser då beräkningarna ut om mina intäkter är 400,000kr för hela året, jag har inga kostnader (15% av min omsättning går till bolagsbolaget som sköter allt administrativt).

Eftersom BB är ett AB beräknas väl det hela lite annorlunda?
Så hur lyder då kalkylen för avgifter och skatter?

Nu åter till enskild firma....

Förstår fortfarande inte, enligt kalkylatorn som länkades till ovan, betalar jag schablonavdrag 25%? Vad är det? Visar inget om moms på 20%... inte förstått 100% ..

Vi utgår ifrån att mina intäkter är 400,000kr, att jag inte har några utgifter och att mina egenavgifter är 15%. Är kalkylen nedan då korrekt?

Intäkter: 400,000kr
Utgifter: 0kr (kommer ju inte stämma, men låt oss anta det. Skulle jag ha 20,000kr i utgifter är det väl bara att dra bort det ifrån intäkterna och byta ut det nya beloppet i räkningen som följer nedan).

Moms: - 20% = 320,000kr
(Återigen, vart kmr schablon in i bilden)

Egenavgifter: -15% av 320,000kr (alltså intäkterna minus momsen, stämmer det?) = 272,000kr

Kommunal skatt: -32% = 184,960kr.

Alltså av 400,000kr är 184,960kr vad jag TJÄNAR och kan stoppa i fickan? Eller är jag ute och simmar nu? Låter iofs galet, men när jag skumläst har jag sett att man ska räkna med att dra bort 50% av sina intäkter...

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Momsen belastar inte resultatet. Momsen är en skatt vars kostnad landar på privatpersonerna men betalas in av företagen. Företagen agerar därmed uppbördsman till staten. Du räknar inte in den i din omsättning.

Egenavgifterna är vanligtvis 29,71 procent av inkomsten av näringsverksamhet. Skatteverket räknar schablonmässigt med att 25 procent av din vinst går till egenavgifter. Därför gör de ett schablonavdrag. Det är bara för att förenkla vid uppbörden. Det här regleras senare vid din skatteåterbäring.

Om jag gör om din uppställning:

Moms: 80 000 kr
Omsättning: 320 000 kr
Egenavgifter: 48 000 kr (15 % av 320 000)

Summan 272 000 kr ska det betalas kommunalskatt på. Vi ignorerar andra avdrag.

Kommunalskatt: 87 040 kr

Inkomst efter skatt: 184 960 kr.

Pengar i fickan: 320 000 - 48 000 - 102 400 = 169 600

De femton procent som BB vill ha för att sköta din redovisning är en kostnad som belastar näringsverksamheten. Den får du göra avdrag för. Att BB är ett AB gör ingen skillnad. Det är ett annat företag vars tjänster du köper.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Momsen belastar inte resultatet. Momsen är en skatt vars kostnad landar på privatpersonerna men betalas in av företagen. Företagen agerar därmed uppbördsman till staten. Du räknar inte in den i din omsättning.

Egenavgifterna är vanligtvis 29,71 procent av inkomsten av näringsverksamhet. Skatteverket räknar schablonmässigt med att 25 procent av din vinst går till egenavgifter. Därför gör de ett schablonavdrag. Det är bara för att förenkla vid uppbörden. Det här regleras senare vid din skatteåterbäring.

Om jag gör om din uppställning:

Moms: 80 000 kr
Omsättning: 320 000 kr
Egenavgifter: 48 000 kr (15 % av 320 000)

Summan 272 000 kr ska det betalas kommunalskatt på. Vi ignorerar andra avdrag.

Kommunalskatt: 87 040 kr

Inkomst efter skatt: 184 960 kr.

Pengar i fickan: 320 000 - 48 000 - 102 400 = 169 600

De femton procent som BB vill ha för att sköta din redovisning är en kostnad som belastar näringsverksamheten. Den får du göra avdrag för. Att BB är ett AB gör ingen skillnad. Det är ett annat företag vars tjänster du köper.

Nu förstår jag, tack för att du förenklade

Alltså, jag tror den rena vinsten (pengar i fickan) skulle vara iaf lite mer än 50% av inkomsterna räknat på i mitt fall. fast det blir det kanske om man drar av momsen och bara räknar på omsättningen.

Är omsättningen alltid inkomsterna - momsen? Det innebär att dem 15% de ska ha är på 320,000kr? Och jag undrar även på vilket sätt jag kan göra avdrag på den tjänsten? Kanske är från fall till fall, men vad kan det röra sig om?

I övrigt, helt sjukt egentligen. det är inte förräns nu jag verkligen inser hur mycket en egenföretagare (speciellt som enskild firma) får betala i skatter osv. Borde VERKLIGEN göras något åt detta, främst då för småföretagare.

En annan fråga då för att utveckla det hela lite. Hur skiljer sig dessa kalkyler mot om man har ett AB istället? Om vi antar att inkomsterna osv är dem samma?

(Hoppas jag inte är jobbig nu, isf strunta i att förklara dedär med AB)

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
Alltså, jag tror den rena vinsten (pengar i fickan) skulle vara iaf lite mer än 50% av inkomsterna räknat på i mitt fall. fast det blir det kanske om man drar av momsen och bara räknar på omsättningen.

Är omsättningen alltid inkomsterna - momsen? Det innebär att dem 15% de ska ha är på 320,000kr? Och jag undrar även på vilket sätt jag kan göra avdrag på den tjänsten? Kanske är från fall till fall, men vad kan det röra sig om?

Jag skulle tro det. Momsen räknas på din omsättning av varor och tjänster i landet. Att sedan räkna in momsen i omsättningen skulle öka momsen och göra allting väldigt konstigt. Men å andra sidan är jag specialiserad på juridik. De där jämrans företagsekonomerna flummar alltid till det på något konstigt sätt. Jag kan inte svara säkert på den frågan.

Om, vilket jag tror, deras ersättning baseras på dina 320 000 kr, kommer du att få en faktura på 48 000 kr från företaget exkl. moms. På det ska det betalas moms på 12 000 kr. Du betalar således 60 000 kr till företaget och gör ett avdrag för utgående moms på 12 000 kr. Avdraget görs från din utgående moms på 80 000 kr. Den moms du ska betala in till staten blir således då 68 000 kr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
I övrigt, helt sjukt egentligen. det är inte förräns nu jag verkligen inser hur mycket en egenföretagare (speciellt som enskild firma) får betala i skatter osv. Borde VERKLIGEN göras något åt detta, främst då för småföretagare.

En annan fråga då för att utveckla det hela lite. Hur skiljer sig dessa kalkyler mot om man har ett AB istället? Om vi antar att inkomsterna osv är dem samma?

Själva momsredovisningen är likadan. Det är den för alla som bedriver näring. Aktiebolag betalar 26,3 procent i skatt på deras vinst varje år. Vinsten består då av de pengar som flutit in på grund av försäljning av varor och tjänster, minskad med de avdrag som företaget kunnat göra under året. Typexempel på giltiga avdrag är personalkostnader, råvarukostnader, hyra etc.

Om du tar ut lön ur ett företag ska det betalas socialavgifter, likt de egenavgifter du betalar in. Däremot är aktiebolaget en egen juridisk person, så det är fråga om arbetsgivaravgifter i det fallet. Arbetsgivaravgifterna är lite högre än egenavgifterna. Kommunal och statlig skatt på inkomster fungerar likadant som för dig.

Om ägaren vill göra utdelning ska utdelningen beskattas hos ägaren om 20-30 procent. Hur många procent som beskattningen hamnar på varierar beroende på vad det är för företag. Notera dock att de pengar som delas ut är sådana pengar som redan beskattats med 26,3 procent enligt ovan.

I korthet är det väldigt likt ur beskattningssynpunkt. Aktiebolag har däremot en större möjlighet att behålla pengar i företaget som bara skattats till 26,3 procent. Staten upptäckte att det här skapar ett problem för egenföretagare, som förut var tvungna att se halva deras vinst eller mer försvinna varje år, något som försvårade expansionsmöjligheterna för dessa. Så de fulhackade till en massa regler om expansions- och periodiseringsfonder för att underlätta för egenföretagarna. De enda egenföretagarna som kan dessa regler som jag vet om är samtidigt jurister.

Permalänk
Avstängd

Om min verksamhet går bra snabbt vill jag ju givetvis starta eget så snabbt som möjligt. Har funderat lite kring, men har ingen riktig uppfattning, vad det skulle kosta att göra allt själv, som bolagsbolaget skulle göra åt mig.

Enskild firma: Hört att det kostar 1000kr?

F-skattsedel / momsregister lr vad det heter: Hur fixar man detta, kostar det något?

Post- eller plusgiro: Det lär jag väl behöva. Skapa nytt bankkonto speciellt för firman. Kostar BG/PG att fixa?

Försäkringar: Bolagsbolaget står ju för en rad olika försäkringar. Men antar att det inte är så viktigt så länge jag jobbar ensam i firman?

Fakturering: Inte så svårt att lösa egentligen. Finns simpla program för att göra fakturor, i princip går det i word/excel men man vill ju försöka få det att se så professionellt ut som möjligt. Detta lär knappast kosta mycket ,om något alls.

Bokföring/revision: Eftersom jag inte kan detta själv skulle jag behöva anställa någon? Iofs jobbar min bror som ekonom på en revisionsbyrå och skulle kanske kunna göra det? Måste det vara en "godkänd revisor" eller nåt sånt som gör detta? Tror inte de, va?

Inbetalning av skatter och avgifter: Hur/när går detta till?

Och sedan undrar jag om det någonsin eller kan inträffa tvister när jag "säger upp mig" ifrån bolagsbolaget. Kan dem kräva mig på något, tvinga mig vara kvar eller stjäla kunder eller min idé?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Att starta en enskild firma är i stort sett kostnadsfritt, bara att knalla in på skatteverket så får du alla papper du behöver.

Vet inte vad du skulle behöva för särskilda försäkringar för just ditt jobb, antar inga alls.

Jag brukar använda SPCS att göra fakturor i, iofs. så bokför och deklarerar jag i det programmet också.

Är det en enskild firma så behöver du inte ha en godkänd revisor, om man har ett AB så måste man det.

Om du går in till skatteverket så kan dom förklara och ge dig information om betalningar, du får antagligen ett konto på skatteverket.se där du kan logga in och betala och börja gråta lite när de tvingar dig att ge bort sjuka summor

Usch, känner mig helt värdelös på att förklara någonting

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Hedersmedlem

Mjukstartar du en enskild firma kan du med lite studieteknik lära dig den bokförings som behövs själv, och behöver inte anlita någon för att göra det. Gå förslagsvis in på Bokföringsnämndens hemsida och ladda ner "Att föra bok" gratis (http://www.bfn.se/info/AttForaBok-11.pdf). Speciellt om du har en bror som kan svara på frågor låter det som en möjlig väg. När du har viss förståelse för grunderna kan du använda dig av ett program, tex SPCS, för bokföring och fakturering. Jag gjorde på liknande sätt själv när jag startade enskild firma när jag var 18.

Ett eget Bankgiro kostar cirka 250-350 kr per år, beror nog lite på vilken bank du har. Oftast knyts det till ett nytt bankkonto i din bank, vilket bör vara kostnadsfritt.