Permalänk
Medlem

Tickande fläktar

Hej!

Jag köpte fyra stycken fläktar för ett par veckor sedan, Fractal Design 120mm Silent Series:

Fractal Designs fläktar har låg ljudnivå, lång livslängd och ett bra luftflöde. Lämpar sig till chassiventilation, kylning av processorer och mycket mer.

Fläktarna är tillverkade med en speciell motortyp; El-bearing. Kännetecknena för el-bearing är att man lyckats försegla motorn på ett effektivt sätt och håller därför ute damm och andra partiklar som kan komma in i motorn och förkorta livslängden. Livslängden hålls därför på en relativt hög nivå. El-bearing-tekniken lider heller inte av irriterande tickande ljud som andra tekniker ibland lider av.

Jag hade hört bra om dom och det stod speciellt att dom inte skulle ticka, men de tickade faktiskt riktigt mycket, alla fyra. Bara en enda av inets recensioner verkade uppfatta det på en 140 mm variant.

Hör inte vanligt folk sådant eller vad är problemet?

Hur som helst så skickade jag in dem för jag stod inte ut att höra på det. De var annars tysta.
Vad finns det mer för alternativ?

Nexus och slipstream verkar ju vara tysta. Men är de tysta på riktigt utan några tickade ljud?

Någon som vet hur en tickande fläkt låter och kan uttala sig om de tickar eller inte?

Annars får jag väl köpa Noctua som jag alltid innan gjort och får tysta fläktar med bra flöde som inte tickar.

Tacksam för svar av vetande personer!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Avstängd

Jag vet hur det är att ha tickande fläktar man blir galen...

Nexus är väl ett billigare val än noctua....