Permalänk
Medlem

Överhetad Nordbrygga?

Hej.
Jag undrar hur en överhettad nordbryggare visare sig? Jag fick nyss ett nytt chassi med mycket bättre luftflöde genom och de resultera i att jag kunde klocka mitt system utan att ändra någon spänning och ändå få de stabilt. Betyder de att min flaskhals förr var att min nordbrygga var överhettad?
Är frysaningar och omstarter ett tecken på överhettning? Samt fick jag Rounding error i Orthos.

Permalänk
Medlem

Beroende vad du hade för temps innan i överlag så behöver det inte betyda att nordbryggan var den bromsande faktorn.
Kan vara att cpu'n klarar av lite mer pga bättre flöde.

Frysningar och omstarter är ett tecken på för hög klock, ifall du har bra temperaturer så kan du höja volten ett steg i taget och testa med orthos.
Börja med att sänka lite först och kolla om rounding error i Orthos försvinner.
Ifall det gör det så hade du för hög klock eller för lite volt, beroende på hur man vill se på "problemet" .

/S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

så om man får frysningar och omstarter så beror det oftast på för lite volt?

Permalänk
Medlem

Detta gäller ju endast vid överklockat, har man inte klockat och allt fryser sig eller startar om beror det på OS'et eller någon komponent som gett upp.

Som sagt beror på hur man ser på problemet, antingen tar man det som att det är för lite volt och ger mer, eller så tar man det som att man klockat för mycket och sänker klocken till stabil nivå.

/S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syn7e7ik
Beroende vad du hade för temps innan i överlag så behöver det inte betyda att nordbryggan var den bromsande faktorn.
Kan vara att cpu'n klarar av lite mer pga bättre flöde.

Frysningar och omstarter är ett tecken på för hög klock, ifall du har bra temperaturer så kan du höja volten ett steg i taget och testa med orthos.
Börja med att sänka lite först och kolla om rounding error i Orthos försvinner.
Ifall det gör det så hade du för hög klock eller för lite volt, beroende på hur man vill se på "problemet" .

/S

Okej, men min temp på prollen har varit bra förut i de gamla chassit. Mysteriet är ju att jag kan köra på en frekvens på prollen nu med de nya chassit som jag inte kunde på förut utan att ändra något i biosen förutom frekvensen då. De enda som skulle kunna vara är ju att det är svalre nu och på så sätt stabilare?

Permalänk
Medlem

ja har bra temps så ja får väl höjja volten dåra mina speccs är:

Modell - i7 920
Batch samt stepping - 3942A510 D0
Klockfrekvens CPU - 4200 mhz
DRAM frequency - 1600 mhz 7-7-7-20
CPU ratio setting (multipel) - 21
BCLK - 200
CPU voltage - 1.32v
CPU PLL voltage - 1.8v
QPI/DRAM voltage - 1.29v
DRAM bus voltage - 1.64v
Hyperthreading On/Off - Off
Turbo On/Off - Off
Temperatur vid belastning - Max 66
24/7 Ja/Nej - Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjonk
Okej, men min temp på prollen har varit bra förut i de gamla chassit. Mysteriet är ju att jag kan köra på en frekvens på prollen nu med de nya chassit som jag inte kunde på förut utan att ändra något i biosen förutom frekvensen då. De enda som skulle kunna vara är ju att det är svalre nu och på så sätt stabilare?

Precis, men kör ett rejält stress program, eller kombinera, för att verkligen se om det är stabilt.

Du har inte skrivit vad för system du har, men jag skulle kört super-pi 32M samtidigt med Orthos i ett par timmar. Finns ju också TAT.

Vissa säger minst 12timmar för att vara 100% säker men du får avgöra själv om du vill köra så länge.

Jag vet själv att jag fått fel i orthos efter drygt 1 timma och några minuter men ändrade ändå inte min klock, så om din dator pallar 2 timmar skulle ansett det som säkert.

Men det är jag det :).

/S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Modin84
ja har bra temps så ja får väl höjja volten dåra mina speccs är:

Modell - i7 920
Batch samt stepping - 3942A510 D0
Klockfrekvens CPU - 4200 mhz
DRAM frequency - 1600 mhz 7-7-7-20
CPU ratio setting (multipel) - 21
BCLK - 200
CPU voltage - 1.32v
CPU PLL voltage - 1.8v
QPI/DRAM voltage - 1.29v
DRAM bus voltage - 1.64v
Hyperthreading On/Off - Off
Turbo On/Off - Off
Temperatur vid belastning - Max 66
24/7 Ja/Nej - Ja

Så om jag inte förstått fel upplever du frysningar eller omstarter och därför undrar du om volten kan vara orsaken :).

Ja du kör ju rätt så låg volt med duktig klock.
Ge lite mer, kolla med cpu-z vad den läser av, stressa prollen och kolla vad cpu'n får för volt vid stress och viktigast, kolla dina temps.

/S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

jupp då förstod du
borde ja både höjja CPU volten och QPI/DRAM volten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Modin84
jupp då förstod du
borde ja både höjja CPU volten och QPI/DRAM volten?

En i taget min vän, en i taget.
Man ska ju inte ge mer än nödvändigt ;).

/S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

börjar nog med qpi/dram

Permalänk
Medlem

Skulle kört tvärtom

/S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syn7e7ik
Precis, men kör ett rejält stress program, eller kombinera, för att verkligen se om det är stabilt.

Du har inte skrivit vad för system du har, men jag skulle kört super-pi 32M samtidigt med Orthos i ett par timmar. Finns ju också TAT.

Vissa säger minst 12timmar för att vara 100% säker men du får avgöra själv om du vill köra så länge.

Jag vet själv att jag fått fel i orthos efter drygt 1 timma och några minuter men ändrade ändå inte min klock, så om din dator pallar 2 timmar skulle ansett det som säkert.

Men det är jag det :).

/S

System: E8500 at 4217mhz (1.33v)
4gb 800mhz ram 1:1~888mhz (2.0v)
P5Q Pro mb (vnb 1.30 vfsb 1.30)

Man tackar för tipsen
Kunde köra 4.1ghz i gamla chassit stabilt men om jag ändrade till närheten av 4.2ghz så skrek Orthos om avrundningsfel efter 2min.
I nya chassit så kunde jag köra på i 3timmar utan problem Frågan kvarstår dock. Den ända tempen som jag inte hade koll på var ju på nordbryggan, jag kände på kylflänsen på moderkortet och kan ju säga att de va kokhett.

Kan en överhettad nordbrygga krascha/frysa datorn samnt ge rounding error i orthos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjonk
System: E8500 at 4217mhz (1.33v)
4gb 800mhz ram 1:1~888mhz (2.0v)
P5Q Pro mb (vnb 1.30 vfsb 1.30)

Man tackar för tipsen
Kunde köra 4.1ghz i gamla chassit stabilt men om jag ändrade till närheten av 4.2ghz så skrek Orthos om avrundningsfel efter 2min.
I nya chassit så kunde jag köra på i 3timmar utan problem Frågan kvarstår dock. Den ända tempen som jag inte hade koll på var ju på nordbryggan, jag kände på kylflänsen på moderkortet och kan ju säga att de va kokhett.

Kan en överhettad nordbrygga krascha/frysa datorn samnt ge rounding error i orthos?

Ofcourse :).

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

sådär qpi/dram 1.3 sätte cpu amplitude 800. kör prime95 nu 67grader som högst;) 4.2Ghz än så länge verkar det stabilt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Modin84
sådär qpi/dram 1.3 sätte cpu amplitude 800. kör prime95 nu 67grader som högst;) 4.2Ghz än så länge verkar det stabilt!

Vilken kylning och rumstemperatur?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

En sista fråga:
Finns de något program så man kan se tempen på nordbryggan/mb?

Permalänk
Medlem

corsair H50, rumstemp vet jag ej lagom kanske?

Permalänk
Medlem

körde prime95 en timme nu funkade bra! ska sänka QPI/DRAM till1.29375 lr vad det nu blir i asus moderkort! sen ska ja behålla cpu amp på 800. så blir det att köra prime95 en längre stund!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Modin84
körde prime95 en timme nu funkade bra! ska sänka QPI/DRAM till1.29375 lr vad det nu blir i asus moderkort! sen ska ja behålla cpu amp på 800. så blir det att köra prime95 en längre stund!

Ser lovande ut, bra jobbat :).

/S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

hmm provade att sänka qpi/dram det gillade den inte. blev en omstart efter 50 min ungefär.