Månadens prestandadator februari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_

Eh, nej, tvärtom nästan.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3641

Utförligt test, 860 vinner i så gott som allt. Små marginaler, ja, men den är snabbare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

ånej nu kommer ocz gold bli dyrare bara för det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Re: Re: Re: Månadens prestandadator februari

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Sämre CPU, Dagens spel är CPU krävande.
Mindre RAM, Dagens spel käkar mer av detta.
Crossfire, Dålig prestanda i många spel, inte värt priset eller elräkningen.
SSD, Var är denna? Du kan INTE jämföra en 1TB 7200rpm med SSD, du är rolig du.

Låt han inte reta upp dig, han är ju AMD Fan ser du väl. Men det jag tycker är konstigt är att många verkar tycka är 920 inte är prisvärd.

Som jag ser det idag så är vi mitt i ett stadium där det inte är värt att köpa en dator om man ska ha det bästa, 930 står för dörren samt Fermi.

Vilket skämt att lägga upp tster från tomshardware när 920 är ocklocka, sen vinner ju 750 knappt ändå. Nej, clocka 920 till 4.2 och återkom.

har du 10 tusen, köp 750
har du 15 tusen köp 860
har du 15-20 tusen köp 930.

930 hi end
860 mid end
750 low mid end

så är det bara och det verkar grabbarna på swe fatta som gjorde köprådet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag kör själv 2st 74GB raptordiskar i raid0 och dom 138GB som jag "får ut" räcker knappt till. Jag tycker att om man ska köpa sig någon *speciell* systemdisk ska den minst vara på 150GB, gärna 200-250GB. Annars såg det väl okej ut, jag skulle nog valt lite annorlunda, MEN smaken är som baken, delad.

Permalänk
Medlem

Den där specen för moderkortet verkar inte riktigt stämma... Kolla även på bilden.

T ex enligt swec "IDE (PATA) 1 st.", jag vet inte om jag börjat bli blind, men jag hittar då ingen sån port på den bilden...
Eller "PCI-portar 1 st.", sånna dära ser jag två stycken av.

Dags att säga till tryckfelsnisse?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
Så du skulle valt ett amd sytstem före ett i7 med 17k budget??
Sen räcker det gott och väl med ett 5870

Japp det hade jag.

Det spelar ingen som helst roll att det räcker gott o väl med ett 5870.. vad det handlar om är den slutgiltiga prestandan mellan ett och två 5870 på lång sikt.

Och om vi måste tillämpa din syn på saken så hade man ju kunnat köpa ett 5870 och nöja sig med det just nu och om ett år köpa ett till för en billig peng och komma ännu billigare undan.

Also, en budget är taket för vad någonting får kosta.

Om något blir billigare än budgetens tak så gör ju inte det någonting eller hur? varför slösa allt till sista kronan om man kan spara pengar och få bättre prestanda?

Dyrast är inte alltid bäst.

Intels processorer sticker endast ut i videoredigerings program och när det gäller att zippa filer snabbt.

En prislapp som är 3000-4000 högre än prislappen på ett amd system är ju inte särskilt intressant om prestandaökningen i princip endast märks i program, inte spel.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Japp det hade jag.

Det spelar ingen som helst roll att det räcker gott o väl med ett 5870.. vad det handlar om är den slutgiltiga prestandan mellan ett och två 5870 på lång sikt.

Och om vi måste tillämpa din syn på saken så hade man ju kunnat köpa ett 5870 och nöja sig med det just nu och om ett år köpa ett till för en billig peng och komma ännu billigare undan.

Also, en budget är taket för vad någonting får kosta.

Om något blir billigare än budgetens tak så gör ju inte det någonting eller hur? varför slösa allt till sista kronan om man kan spara pengar och få bättre prestanda?

Dyrast är inte alltid bäst.

Intels processorer sticker endast ut i videoredigerings program och när det gäller att zippa filer snabbt.

En prislapp som är 3000-4000 högre än prislappen på ett amd system är ju inte särskilt intressant om prestandaökningen i princip endast märks i program, inte spel.

Tiv

Om du kollar min tidigare post så ser du att det inte bara gäller i program utan i spel också.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Om du kollar min tidigare post så ser du att det inte bara gäller i program utan i spel också.

Har läst din post och ser inte din poäng? i7 920 vinner ytterst marginellt.

Tänk samtidigt som jag sagt tidigare att du istället för att lägga 4000 MER för att ha råd med ett intel system kan köpa amd och få TVÅ 5870 kort istället för ETT. Vilket system vinner prestandamässigt då? samma budget. Samma budget. samma budget. Hur många gånger ska man behöva säga det?

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3641&p=7

Varsågod.

i7 vinner med 2-5 fps i varje spel på nivåer över 100 fps.

2-5 fps kan i det läget lika gärna vara en felmarginal när vi är över 100 fps sträcket.

Det enda spelet som det vinner stort på är far cry 2 ( som ingen spelar eftersom det är ett skitspel ) samt att jag sett andra tester där amd presterat mkt bättre i far cry 2 vilket bara får mig att tro att något gått snett när dom testade far cry 2 på anandtech.

Ni säger alltså att 2 fps upp till max 10 fps i spel där fpsmätaren ändå är över 100 är värt dom 4000 extra det kostar att köpa intel?

Seriöst.. att folk kan ha svårt o erkänna att dom gjort fel när dom köpt saker kan jag förstå men detta är bara löjligt.

Ja: intel är bättre i program.
Nej: intel är inte den bättre vägen att gå när det kommer till spel eftersom man har råd med crossfire om man kör AMD om man utgår ifrån samma budget.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Keeper of the Bamse

Vilket rabalder det blev bara för att det inte blev konfigurerat "rätt" enligt många viktigpellar här.

I7, 5870 och intel SSD är vägen att gå mot prestanda idag. Snabbast hårddisk, snabbast grafikkort och snabbaste processorn. Vad är felet? Att sedan stoppa in komponenterna i ett Fractal R2 är ju helt klockrent! Chassit är ljudisolerat, litet, stilfullt och väldigt kompatibelt med komponenterna.

Alla som sitter och gnäller på att inget ljudkort ingick kan väl köra optiska utgången.

Alla som gnäller på att inte AMD-processor valdes kan väl läsa benchmarks.

Alla som gnäller på att en SSD valdes har inte suttit vid en SSD-dator.

Alla som gnäller på att ett 5870 valdes har inte råd med det.

Faktum är att detta är det överlag snabbaste man kan få ihop för 17.000 kronor idag. Jävla gnällspikar, många av er inkompetenta, man ser er sitta och skriva "höjj volten lol" i flertalet posts osv. Ni vet vilka ni är, hoppas ni inte får några julklappar.

Bra jobbat sweclockers!

edit: såg just att min signatur läser just I7 och radeonkort, men jag köper nog Fermi när det kommer, så håll er med "omg fanboy"-kommentarer.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Vilket rabalder det blev bara för att det inte blev konfigurerat "rätt" enligt många viktigpellar här.

I7, 5870 och intel SSD är vägen att gå mot prestanda idag. Snabbast hårddisk, snabbast grafikkort och snabbaste processorn. Vad är felet? Att sedan stoppa in komponenterna i ett Fractal R2 är ju helt klockrent! Chassit är ljudisolerat, litet, stilfullt och väldigt kompatibelt med komponenterna.

Alla som sitter och gnäller på att inget ljudkort ingick kan väl köra optiska utgången.

Alla som gnäller på att inte AMD-processor valdes kan väl läsa benchmarks.

Alla som gnäller på att en SSD valdes har inte suttit vid en SSD-dator.

Alla som gnäller på att ett 5870 valdes har inte råd med det.

Faktum är att detta är det överlag snabbaste man kan få ihop för 17.000 kronor idag. Jävla gnällspikar, många av er inkompetenta, man ser er sitta och skriva "höjj volten lol" i flertalet posts osv. Ni vet vilka ni är, hoppas ni inte får några julklappar.

Bra jobbat sweclockers!

edit: såg just att min signatur läser just I7 och radeonkort, men jag köper nog Fermi när det kommer, så håll er med "omg fanboy"-kommentarer.

Du precis som alla andra talar om dessa saker precis som om ni hade ert egna pengatryckeri i källaren.

Du vet om att intel kostar 4000 mer per system va? va? vet du det? va? nä det vet du inte, för du kan uppenbarligen inte dra logiska slutsatser.

Och vad kan man göra med dom 4000? va ? va? vad kan man göra? JO! KÖRA CROSSFIRE!

Och vad resulterar detta i? JO! MYCKET BÄTTRE PRESTANDA! FÖR SAMMA PENGAR!

Får nog lägga in att den siste idioten inte är född i min signatur.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Och vad kan man göra med dom 4000? va ? va? vad kan man göra? JO! KÖRA CROSSFIRE!

Ja, för det här är ju Speeeeeeeeeeeeelklåckers!

Haha, efter att ha läst den här tråden förstår jag att man inte kan blanda in Mac i någon diskussion här. Ni käftar ju t.o.m. på egen planhalva så att säga.

Och alla vet bäst själva.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Du precis som alla andra talar om dessa saker precis som om ni hade ert egna pengatryckeri i källaren.

Du vet om att intel kostar 4000 mer per system va? va? vet du det? va? nä det vet du inte, för du kan uppenbarligen inte dra logiska slutsatser.

Och vad kan man göra med dom 4000? va ? va? vad kan man göra? JO! KÖRA CROSSFIRE!

Och vad resulterar detta i? JO! MYCKET BÄTTRE PRESTANDA! FÖR SAMMA PENGAR!

Får nog lägga in att den siste idioten inte är född i min signatur.

Tiv

Hur gammal är du egentligen?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Ja, för det här är ju Speeeeeeeeeeeeelklåckers!

Haha, efter att ha läst den här tråden förstår jag att man inte kan blanda in Mac i någon diskussion här. Ni käftar ju t.o.m. på egen planhalva så att säga.

Och alla vet bäst själva.

Har aldrig hävdat att detta är spelklockers men kollar man på antalet forumposts i varje avdelning så leder ju faktiskt grafikkortsektionen.

Och genom att vi vet det så är det ju inte helt orimligt att tro att dom flesta som håller till här är gamers och vill diskutera grafikkort. Sant eller falskt?

Om vi nu tar till oss den informationen; vore det då inte bättre och mer logiskt om sweclockers tog fram ett system som ger bäst FPS för 17000? För då hade resultatet tveklöst blivit just ett amd system med crossfire och inget annat.

Och angående Mac.. så:

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Hur gammal är du egentligen?

Kan väl ställa samma fråga till dig? du har ju svårt o begripa dom absolut mest enkla logiska slutsatserna som finns. Vad som är mest värt o köpa för x pengar.

Om motparten har svårt o begripa det så får man ju helt enkelt förklara så som man hade förklarat problemet för ett litet barn.

Varsågod. Förstår du nu?

Roligt att du måste ta till personangrepp som antyder att jag skulle ha låg ålder bara för att du inte har något mer att komma med som bidrar till diskussionen.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Kan väl ställa samma fråga till dig? du har ju svårt o begripa dom absolut mest enkla logiska slutsatserna som finns. Vad som är mest värt o köpa för x pengar.

Om motparten har svårt o begripa det så får man ju helt enkelt förklara så som man hade förklarat problemet för ett litet barn.

Varsågod. Förstår du nu?

Tiv

Jag har inte sagt vad som var mest prisvärt, jag bara påpekade att Intel CPUer är bättre.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Jag har inte sagt vad som var mest prisvärt, jag bara påpekade att Intel CPUer är bättre.

Bättre i program ja.

Att säga att dom är bättre i spel är väldigt missvisande, det handlar om ytterst lite fps för att rättmäktigt kunna titulera sig "bättre".

Ytterst marginellt bättre ja, dock så lite att det knappast berättigar ett köp om man tittar på vad saker o ting kostar.

Finns säkert någon japansk superdator som startar spel på en nanosekund och där du får svinbra fps.

Men till vilket pris?

När du köper bil köper du då även den dyraste största bilen som finns bara för att den är snabbast o har mest lastutrymme osv utan att titta på vad den kostar? Jag tror nog knappast att dom flesta här är släkt med Ingvar Kamprad.

Nä, man får göra en avvägning och se, finns det något likvärdigt som är billigare?

I detta fallet är amd mycket billigare.. för jag vågar hävda att 4000 kr är mycket billigare om man räknar kompletta system.

Mycket billigare.. 2-8 fps långsammare.

2-8 fps i fps nivåer runt 100. Tänk då på att skärmen inte kan visa mer än 60 fps.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Vilket rabalder det blev bara för att det inte blev konfigurerat "rätt" enligt många viktigpellar här.

I7, 5870 och intel SSD är vägen att gå mot prestanda idag. Snabbast hårddisk, snabbast grafikkort och snabbaste processorn. Vad är felet? Att sedan stoppa in komponenterna i ett Fractal R2 är ju helt klockrent! Chassit är ljudisolerat, litet, stilfullt och väldigt kompatibelt med komponenterna.

Alla som sitter och gnäller på att inget ljudkort ingick kan väl köra optiska utgången.

Alla som gnäller på att inte AMD-processor valdes kan väl läsa benchmarks.

Alla som gnäller på att en SSD valdes har inte suttit vid en SSD-dator.

Alla som gnäller på att ett 5870 valdes har inte råd med det.

Faktum är att detta är det överlag snabbaste man kan få ihop för 17.000 kronor idag. Jävla gnällspikar, många av er inkompetenta, man ser er sitta och skriva "höjj volten lol" i flertalet posts osv. Ni vet vilka ni är, hoppas ni inte får några julklappar.

Bra jobbat sweclockers!

edit: såg just att min signatur läser just I7 och radeonkort, men jag köper nog Fermi när det kommer, så håll er med "omg fanboy"-kommentarer.

Äntligen ett vettigt inlägg.

Hoppas ärligt dom låser denna tråd snart då folk erkar ha svårt att fatta, eller så har dom bara mycket fritid vilket jag hoppas det är, eller så sover dom bara med amd loggan under kudden.

Visst, dom kan köra sina 965 och 5870cf i spel för samma pengar men sen ska man packa upp en film, och spela ett spel och då hamnar 965 en kvart efter + att spelet laggar som fan.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Du precis som alla andra talar om dessa saker precis som om ni hade ert egna pengatryckeri i källaren.

Du vet om att intel kostar 4000 mer per system va? va? vet du det? va? nä det vet du inte, för du kan uppenbarligen inte dra logiska slutsatser.

Och vad kan man göra med dom 4000? va ? va? vad kan man göra? JO! KÖRA CROSSFIRE!

Och vad resulterar detta i? JO! MYCKET BÄTTRE PRESTANDA! FÖR SAMMA PENGAR!

Får nog lägga in att den siste idioten inte är född i min signatur.

Tiv

Märk väl hur du skriver att "den siste idioten inte är född" här i ditt inlägg.
Sen har jag ett jävla jobb. Har du provat det? Du vet, tjäna PENGAR. Lever du på socialbidrag eller? Så svårt är det inte att betala för prestanda. Sitt du med din celeron och 9800pro. Du specar ju inte ens ditt datorsystem i profilen. Inget namn, inget jobb ingenting.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook

Roligt att du måste ta till personangrepp

Boom.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Märk väl hur du skriver att "den siste idioten inte är född" här i ditt inlägg.
Sen har jag ett jävla jobb. Har du provat det? Du vet, tjäna PENGAR. Lever du på socialbidrag eller? Så svårt är det inte att betala för prestanda. Sitt du med din celeron och 9800pro. Du specar ju inte ens ditt datorsystem i profilen. Inget namn, inget jobb ingenting.

Boom.

Nu får du tänka på blodtrycket, killen är säkert 11 år och har just lärt sig läsa så han vet inte så mycket.

Han verkar inte fatta att det bara stod prestandadator, inget mer och sen har dom helt enkelt valt ett intelsystem eftersom 99% av alla härinne skulle just välja det. Som sagt det går ju inte så jättebra för AMD.

Men skulle det ståt flest FPS per krona så skulle AMD hamna överst.

Jag har ju hellre månadens dator som knäcker i typ allt än en 965 med 5870 CF som får kanske något bättre i just spel.

Ska man ha en kraftig allround så välj "månades" och välj till ett 5870 om du inte lever på socialbidrag som tivvok och ska du bara spela så köp ett 965 med CF som just bara klarar spel och typ inget annat

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Det ÄR ett bra paket, med komponenter på en jämn nivå. För oss som inte längre använder datorn till enbart spel så uppskattas god 'allround' prestanda.

Permalänk
Medlem

bra att prislappen höjdes!

Permalänk
Avstängd

Har sett att flera här redan har en sån här dator, liksom jag. Kolla sig...

Jag har dock ingen SSD, men det kommer. Min Raptor segar nämligen ner min burk så jag blir pissed ibland.

Fast eftersom jag just hade sönder min mus så måste jag köpa en ny sån först. LoL. Annars kan jag inte lira.
Men jag skulle ändå köpa en ny mus. Fast inte så snart. Heh.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Har aldrig hävdat att detta är spelklockers men kollar man på antalet forumposts i varje avdelning så leder ju faktiskt grafikkortsektionen.

Och genom att vi vet det så är det ju inte helt orimligt att tro att dom flesta som håller till här är gamers och vill diskutera grafikkort. Sant eller falskt?

Om vi nu tar till oss den informationen; vore det då inte bättre och mer logiskt om sweclockers tog fram ett system som ger bäst FPS för 17000? För då hade resultatet tveklöst blivit just ett amd system med crossfire och inget annat.

Och angående Mac.. så:

http://bennydacks.com/wp-content/uploads/yo_dawg_macs.png

Tiv

Nej, men jag hävdar att det är Spelklockers då (som du själv upptäckt) mest verkar vara det som det snackas om. Men som nämnts i tråden så finns det kanske annat som folk använder datorer till och därför sattes paketet som tråden handlar om ihop. Men ändå sågas paketet för att det inte är mer anpassat för spel. Hur långt tänker man då? Fast i spelbubblan?

Den där fina bilden som är tänkt att visa hur det är att använda Mac-posten visar ju vilken fantastisk insikt du har i saker och ting. En riktigt utdragen klassiker som folk som inte har insikt i saken fortfarande drar till med efter alla dessa år!

Mac OS har haft inbyggt stöd för kontextmenyer (högerklick) sedan 1997 då version Mac OS 8 kom ut. Sen var (och är får man väl säga) operativet fortfarande i många avseenden upplagt så att man inte ska behöva högerklicka för att nå vissa menyval. I Windows kan ju visa val vara ”gömda” under ett högerklick.

Nä, stoppa du ner huvudet i sanden (neonblinkande spelburken?) igen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Ett skapligt datorpaket dock i mina ögon i dyraste lagret när det ändå bara känns halvbra. Jag syftar inte på fel komponentval, utan att komponenterna idag plockar till så mycket. Liksom 2000kr på en ssd, nästan 3000kr på ett moderkort där jag aldrig någon gång har betalat över 700kr för en. (ändå har jag haft den snabbaste x86an cpun på marknaden en gång) Tro tusan att det blir dyrt.
Likaså 6GB ram vad är det idag, minst det dubbla är vad man behöver om man virtualiserar lite. Visst ssd är snabb, men det är inte säkert man kör alla os från denna.
Så det jag är besviken på är att datorutvecklingen inte går tillräckligt snabbt.

Sedan jag skulle ha valt en amd utan ssd etc, men det blir väl en perfekt mellansegment dator. Alltså gnäller jag inte på att den inte rekommenderas som prestandadator.
*edit*
Ja ssd är superbra, men för vissa fortfarande för dyrt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Något som jag undrar över är moderkortet som är utrustat med usb3 men chassit med usb2. Finns det chassin som har usb3 idag?

Precis vad jag tänkte för vem vill använda usb 2 om en liten framtid?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Dock sitter väl moderkortets 2 usb3 kontakter bak på moderkortet ändå?

Jobbigt att plugga in usb 3.0 minne där bak.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Va de bara jag som saknade ett riktigt ljudkort på listan? Lägger man ut 17000kr på en dator så kan man fan offra max 1000kr extra för att få ett grymt ljudkort i stället för att köra på inbyggt skit.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Visst ssd är snabb, men det är inte säkert man kör alla os från denna.

Hehe bud har du precis vaknat eller ditt knäppo? Klart folk använder SSD till OSet och installerade program. Ingen köper väl SSD för att lagra bilderna från digitalkameran där...

Inget illa ment men där blev det en rejält tankevurpa för dig

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Hehe bud har du precis vaknat eller ditt knäppo? Klart folk använder SSD till OSet och installerade program. Ingen köper väl SSD för att lagra bilderna från digitalkameran där...

Inget illa ment men där blev det en rejält tankevurpa för dig

Jag skrev alla OS, när man virtualiserar så kan man ha något os här och där... Jag själv har dubbletter av winXp för olika behov. Detta främst för att vissa program i princip kräver att man släpper allt vad säkerhet heter för att få dem att fungera, då ger jag ej dessa os tillgång till internet så går det bra.
Visst med större ssd så kan spara allt där, men 80GB är inte mycket idag. Några os med applikationer så vops är det borta.

*Och mitt argument i sammanhanget var alltså att 6GB ram inte räcker långt, inte att ssd är dumt för den som har råd. Så ingen gör en halmgubb på detta, för självklart är ssd och man borde ha flera sådana eller riktigt stora. Sedan borde man även ha mer pengar på banken och bättre lön och en flickvän..*

Med virtualisera kan man tilldela osen olika mycket minne av det totala, så kör man win7, winxp och linux samtidigt med 6GB, så blir det inte mycket minne på vardera.

Men detta är lite of topic. Min åsikt i sammanhanget var att det inte var mycket dator för 17.000kr. Och jag beskyller den tröga utvecklingen. Jag tror de flesta kan hålla med att det inte är en värstingdator för sitt behov, utan det tillkommer då saker. Kanske ljudkort, extra graffe, extra lagringshd, mer ram etc. (olika för varje person)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

ser bra ut!

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Märk väl hur du skriver att "den siste idioten inte är född" här i ditt inlägg.
Sen har jag ett jävla jobb. Har du provat det? Du vet, tjäna PENGAR. Lever du på socialbidrag eller? Så svårt är det inte att betala för prestanda. Sitt du med din celeron och 9800pro. Du specar ju inte ens ditt datorsystem i profilen. Inget namn, inget jobb ingenting.

Boom.

Haha du är ju inte riktigt klok.

Okej let me get this straight.. bara för att man tjänar pengar så skall man alltså vara dum när det gäller hur man spenderar pengarna?

Låt mig ge dig en av dom grundläggande principerna när det gäller hur man blir rik:

Man blir inte rik av att tjäna pengar om man inte kan hålla koll på utgifterna.

Jag sitter med en 965BE @ 3.8 ghz med ett vattenkylt 5970 @ 850/1300 och tjänar tillräckligt med pengar på mitt företag.

Vad vill du veta mer? Att jag har en bostadsrätt med 4 rum o kök? att jag kör en suv av 2009 års modell?

Jag hade haft råd med en i7 975 extreme edition om jag hade velat men jag är knappast dum när det gäller utgifter.

Som du ser på bilden nedan så har jag en dator för just ca 15700. Skillnaden med "månadens prestandaburk" är att jag kör AMD och hade därför budet till ett 5970 istället för ett 5870 och har dessutom sparat 1300 spänn på kuppen.

Kan du på fullaste allvar tycka att det va dumt gjort? Jag har ju bättre prestanda än den burken i allt förutom videoredigering o sånt skräp som -majoriteten- av folket här inte har som prioritet #1.

Vet inte om du har grava aggressionsproblem men den siste idioten är inte född, det är ett ordspråk om du hört talas om sådana.

Just detta ordspråket är till för att bl.a förklara hur ignoranta vissa är ibland.

Du får väl knega på o spendera dina pengar på dyr skit som ger dig minimal skillnad, whatever grabben.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"BURN" !

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U