Permalänk

QX008V

QX008V är den som Onoff säljer. Det som jag är intresserad av är att veta om någon vet mer om vad skillnaden i WLAN innebär i praktiken. Skillnad i hastighet, dricrutiner, m.m.?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosovic
Hej, har fått min ASUS ul30vt nu! vilken fantastisk liten dator!
Men jag har ett problem, i sweclockers video visar dom att man kan spela upp 1080p filmer. Men det "laggar" för mig när jag försöker spela upp 1080p, jag har satt på den dedikerade grafikenheten och satt processorn på high performance!

Någon som kollat mkt på 1080p och som kan hjälpa mig med vad som eventuellt är galet?

VLC använder sig inte av hårdvarustöd vad jag förstår. Alltså belastas enbart processorn. Ladda ner och använd dig av Media Player Classic Homecinema istället - det kan använda ditt grafikkort för att spela upp HD. Finns andra spelare också, men just VLC fungerar inte så i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramadan
Hei,

Så 2 spm:

1. Hvordan får man 5.1 lyd over HDMI på denne?
2. Når 1080P TV kobles til klarer jeg ikke fylle hele skjermen med desktopen (har prøvd å endra oppløsning...)

takk

Jag och min bror testade att köra hans Ul30Vt på min 1080p skärm och om jag inte minns helt fel så fyllde den hela skärmen. Vi gjorde ingenting speciellt. Dock så körde vi inte clone, utan vi stängde av skärmen på datorn helt och hållet och körde endast TV som skärm. Korrekt upplösning fanns att välja i inställningarna också. Det hela gick väldigt smärtfritt.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Efter att ha researchat en hel del om denna dator blev det en order från Dustin idag. Kan tipsa er om att Dustin.se säljer QX030V för 6995:- ink moms för tillfället!

Ser fram emot att få testa denna dator, har höga förhoppningar Återkommer med en personlig recension så fort jag fått datorn.

Visa signatur

NZXT H2 | Intel Core i7 920 | GTX 560 TI SLI | Corsair Intel i7 1333MHz 6GB | Intel SSD 120GB | Seagate Barracuda 7200.12 1TB | BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem

Tjena!

Ngn som behöver ett case för att skydda datorn i väskan eller ryggsäcken?
Köpte 2 visst. Passar perfekt till UL30.
En sån här är det de gäller: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9652

Skicka PM vid intresse.

Permalänk
Medlem

Jag har testat lite HD-film på min nu och det går alldeles utmärkt. 1080p snurrar på problemfritt. Jag använder Mediaplayer Classic, ffdshow och Matroska splitter.

Permalänk

Batteritid

Har nu köpt denna lilla tingest på expert och måste säga att den har en perfekt storlek. Men har två frågor angående batteritid som ni experter kanske kan svara på.

1. Batteritiden som uppskattas, brukar denna stämma? Har satt datorn på batterisnåltläge och den uppskattar en batteritid på 6h vilket jag tycker är för dåligt på denna modell.
2. Funderar på att köpa en trådlös blutooth mus. Drar blutooth modulen mycket ström?

Skall också försöka lämna ett längre intryck av datorn när jag haft den en vecka.

Permalänk

bluetoothmodul? Det är väll inbyggd blåtand, eller vad menar du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A_Airlines
bluetoothmodul? Det är väll inbyggd blåtand, eller vad menar du?

kan förtydliga ... drar det mycket mer ström att använda den inbyggda blåtandsmodulen med t.ex. en blåtandsmus än mot att använda en trådad dito. Eller är "förlusten" av batteritid minimal?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kailus
Efter att ha researchat en hel del om denna dator blev det en order från Dustin idag. Kan tipsa er om att Dustin.se säljer QX030V för 6995:- ink moms för tillfället!

Ser fram emot att få testa denna dator, har höga förhoppningar Återkommer med en personlig recension så fort jag fått datorn.

Vad jag kan se så har de inga i lager??

Permalänk
Medlem

Re: Batteritid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av big_hobbit
Har nu köpt denna lilla tingest på expert och måste säga att den har en perfekt storlek. Men har två frågor angående batteritid som ni experter kanske kan svara på.

1. Batteritiden som uppskattas, brukar denna stämma? Har satt datorn på batterisnåltläge och den uppskattar en batteritid på 6h vilket jag tycker är för dåligt på denna modell.
2. Funderar på att köpa en trådlös blutooth mus. Drar blutooth modulen mycket ström?

Skall också försöka lämna ett längre intryck av datorn när jag haft den en vecka.

1. Min batteritid i batterisparläge går mellan 7-9h beroende på vad jag gör osv med skärmen @40-50% tror jag. Sen är väl inte windows inbyggda batteriuppskattare optimal heller, kör på Batterybar Pro istället.

Permalänk
Medlem

Min dator hängde sig nyss, fick blåskärm och när den startades om gick det inte att boota. Det stod "insert proper bootdevice", stängde av den i några minuter och efter det gick den igång. Kan det vara hddn som har börjat spöka?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Batteritid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimball
1. Min batteritid i batterisparläge går mellan 7-9h beroende på vad jag gör osv med skärmen @40-50% tror jag. Sen är väl inte windows inbyggda batteriuppskattare optimal heller, kör på Batterybar Pro istället.

Ang Batterybar, har aldrig lyckats installera det programmet så det blir körbart. Vad gör jag för fel?

Hittar inte vart programmet lägger sig lixom?!!?

/H

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Batteritid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Ang Batterybar, har aldrig lyckats installera det programmet så det blir körbart. Vad gör jag för fel?

Hittar inte vart programmet lägger sig lixom?!!?

/H

Högerklicka på Aktivitetsfältet -> Verktygsfält -> Batterybar

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A_Airlines
Vad jag kan se så har de inga i lager??

Det stämmer. Men det har ju ingen inverkan på priset. Tänkte bara uppmärksamma alla om ett smutt pris! Sen kommer den då den kommer

Visa signatur

NZXT H2 | Intel Core i7 920 | GTX 560 TI SLI | Corsair Intel i7 1333MHz 6GB | Intel SSD 120GB | Seagate Barracuda 7200.12 1TB | BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pacman5
VLC använder sig inte av hårdvarustöd vad jag förstår. Alltså belastas enbart processorn. Ladda ner och använd dig av Media Player Classic Homecinema istället - det kan använda ditt grafikkort för att spela upp HD. Finns andra spelare också, men just VLC fungerar inte så i det här fallet.

Tack, ska testa! Tack så väldans mycket!!!

Edit. Går det att fixa codecs så att man kan spela upp .mkv filer med det programmet?

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Medlem

Suck, nu började hårddisken klicka helt omotiverat—dryga veckan efter att jag köpt datorn.

Kom hem, slog på datorn och några sekunder efter inloggning så börjar hårddisken klicka, cirka tre-fyra jämna klick (bra mycket mer tydliga än normal diskaccess) per sekund under omkring 5-10 sekunder. Sen tystnade den och var som vanligt. Knappast ett tecken på en långvarig hårddisk, imho.

Hur är Asus hantering av såna garantiärenden? Jag har ingen större lust att lämna ifrån mig datorn under veckor av väntan för en grej som tar mig några minuter att åtgärda. Nån med erfarenhet av Asus, kanske nån med insyn har svar?

Visa signatur

Core i5-760 | 4GiB Corsair Dominator DHX+ | Gigabyte GA-P55A-UD3 | Sapphire Radeon HD 5750 1GB Vapor-X | CM 690 II Advanced | OCZ ModXstream 600W | WD Caviar Black 1TB SATA3 | LG L226WTQ-PF
Asus UL30VT | 13.3" | C2D SU7300 1.3 GHz | 4 GiB DDR3 | 500 GB SATA

Permalänk
Medlem

Nu har man testkört datorn i några dagar. Har efter lite problem med att få blue screen hela tiden och har ominstallerat den. Det som jag har märkt så får jag ofta blue screen när jag har torrent clienter igång, efter runt 10-20minuter så krashar det hela. Fattar inte varför har prövat 3 olika clienter men samma problem ändå. Nu när jag har ominstallerat den så ska jag vänta någon vecka utan att köra igång någon torrent och se om man får blue screen ändå.

Någon annan som har haft detta unika problem med datorn? Annars är jag ganska nöjd förutom att itunes tar 38sekunder på sig att starta vilket är lite overkill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frewys
... Den andra punkten är när jag kör uTorrent på min ComHem 8/8 så blåskärmar den när jag maxar den. Tror felet ligger på nätverkskortet och har dragit ner senaste drivisarna direkt från Intel.

Felet kommer en bit in med kanske ett tiotal samtidiga nedladdningar. efter några min inom 30 min. Någon annan?

Det är några som haft problem med sina hårddiskar och du är den andra som har problem när man laddar ner torrents, det kanske också är hårddisken som inte pallar trycket? Om det är fallet så är det löjligt mesiga diskar i dessa datorer.

Det är när man hör om dessa saker man tvekar inför köpet.

edit: Om man byter hårddisken själv, slutar garantin gälla då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosovic
Tack, ska testa! Tack så väldans mycket!!!

Edit. Går det att fixa codecs så att man kan spela upp .mkv filer med det programmet?

Media Player Classic Homecinema kan laddas ner som en del av CCCP, Combined Community Codec Pack. I CCCP finns codecs för nästan alla filtyper du kan tänka dig. Om du väljer att installera CCCP så är det dock en bra ide att avinstallera eventuella Codecpacks som redan finns installerade på datorn.

http://www.cccp-project.net/

Visa signatur

i7 920 4,0 Ghz / Corsair 6gb DDR3 1600 MHz / Asus P6T Deluxe V2 / Noctua NH-U12P / 2X GTX 285 SLI / Asus Xonar Essence STX / Intel X25-M G2 160

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakezero
Media Player Classic Homecinema kan laddas ner som en del av CCCP, Combined Community Codec Pack. I CCCP finns codecs för nästan alla filtyper du kan tänka dig. Om du väljer att installera CCCP så är det dock en bra ide att avinstallera eventuella Codecpacks som redan finns installerade på datorn.

http://www.cccp-project.net/

Ta ner dessa istället, CCCP innehåller så mycket crap.

Media player classic -> http://sourceforge.net/projects/guliverkli/files/

Hali Splitter -> http://haali.cs.msu.ru/mkv/

ffdshow -> http://sourceforge.net/projects/ffdshow-tryout/

Med dessa tre så susar 1080p hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Coreavc fungerer enda bedre enn ffdshow, 30% bedre iflg folkene bak cccp.

Ulempen er at denne koster penger...

Permalänk

Köpte denna dator för drygt en vecka sen och kan inte säga att jag är mer än nöjd! Blev dock lite missnöjd att det inte fanns SPDIF på den men egentligen spelar det mindre roll.

Det är dock en sak som jag stör mig på, och det är att jag inte lyckas skicka ut något 5.1 ljud överhuvudtaget, det enda som jag får att fungera är stereo. Jag har kopplat datorn till min Onkyo förstärkare som sedan kopplas till tvn. Jag kör med MPCHC och K-Lite codec pack. Någon som har lyckats få ut 5.1 via HDMI på den här datorn?
Det enda jag lyckas få ut är egentligen bara digitalt brus, inget vettigt ljud alls.

/ Daniel

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakezero
Media Player Classic Homecinema kan laddas ner som en del av CCCP, Combined Community Codec Pack. I CCCP finns codecs för nästan alla filtyper du kan tänka dig. Om du väljer att installera CCCP så är det dock en bra ide att avinstallera eventuella Codecpacks som redan finns installerade på datorn.

http://www.cccp-project.net/

Det blev mycket bättre med CCCP, vanlig MPC HC funkade inte alls. Men jag har fortfarande problem med "lagg" var 5te sekund ungefär blir det ett glapp, och sedan är inte ljudet synkat med videon...

Lite frustrerad man blir när det verkar fungera för alla andra.

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosovic
Det blev mycket bättre med CCCP, vanlig MPC HC funkade inte alls. Men jag har fortfarande problem med "lagg" var 5te sekund ungefär blir det ett glapp, och sedan är inte ljudet synkat med videon...

Lite frustrerad man blir när det verkar fungera för alla andra.

Anbefaler deg å lese litt denne: http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=103158

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prs1ne
Suck, nu började hårddisken klicka helt omotiverat—dryga veckan efter att jag köpt datorn.

Kom hem, slog på datorn och några sekunder efter inloggning så börjar hårddisken klicka, cirka tre-fyra jämna klick (bra mycket mer tydliga än normal diskaccess) per sekund under omkring 5-10 sekunder. Sen tystnade den och var som vanligt. Knappast ett tecken på en långvarig hårddisk, imho.

Hur är Asus hantering av såna garantiärenden? Jag har ingen större lust att lämna ifrån mig datorn under veckor av väntan för en grej som tar mig några minuter att åtgärda. Nån med erfarenhet av Asus, kanske nån med insyn har svar?

Knackandet har inget med livstiden att göra enligt x antal olika forum och poster, Seagate diskarna är så bara men det går att kirra!

Lösningen på problemet: http://sites.google.com/site/quiethdd/ ladda ner quietHDD, sätt AAM på 128 och ACP på 255, spara, done! Tror det funkar att slänga in programet i autostart för att de ska dra igång när datorn startar, annars kan man fixa så det startar som en service (google). Sjukt smidigt, nu låter min bara väldigt lite när jag jobbar och nada idle

Citat:

Ursprungligen inskrivet av borkafan
Nu har man testkört datorn i några dagar. Har efter lite problem med att få blue screen hela tiden och har ominstallerat den. Det som jag har märkt så får jag ofta blue screen när jag har torrent clienter igång, efter runt 10-20minuter så krashar det hela. Fattar inte varför har prövat 3 olika clienter men samma problem ändå. Nu när jag har ominstallerat den så ska jag vänta någon vecka utan att köra igång någon torrent och se om man får blue screen ändå.

Någon annan som har haft detta unika problem med datorn? Annars är jag ganska nöjd förutom att itunes tar 38sekunder på sig att starta vilket är lite overkill.

Får testa det på min med då, testat både via WLAN och ethernet? Kan ju va endera drivare som knasar kanske? Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramadan

Så 2 spm:

1. Hvordan får man 5.1 lyd over HDMI på denne?
2. Når 1080P TV kobles til klarer jeg ikke fylle hele skjermen med desktopen (har prøvd å endra oppløsning...)

takk

Jag har min inkopplad till en Denon AVR-2309 och jag får "multich in" i displayen när jag kopplar in via HDMI.

Har du gjort inställningar för din anslutna enhet?
Anslut din reciever via HDMI, högerklicka på högtalaren nere i högra hörnet, välj uppspelningsenheter och konfigurera din anslutna reciever.

Jag har valt att jag har en 7.1, och testat alla kanaler, kommer ljud i samtliga.

Har dock inte sett så mycket material med surround på den så jag har inte tänkt på det.
Men när jag spelade upp en fil i MPC-HC och aktiverade AC3-filter så visade den att det var nivåer på 6 kanaler.

Jag måste dock testa lite mer och återkomma om det verkligen kommer ljud i alla kanaler när jag ser på material med surround.

Angående att fylla hela skärmen så hade jag bekymmer när jag kopplade in min till en extern LCD-TV att bilden inte fick plats. Fick ändra zoomläge på TVn från 16:9 till "endast skan"
Sen funkade det.

-Uppdatering-
Ok har testat lite nu, får 7.1 ljud ut med windows mediaplayer (har dock bara 5.1 system men recievern hanterar omvandlingen 7.1 -> 5.1)

Och angående bildstorlek så kan man ändra storleken på bilden.
Anslut din TV, välj att visa enbart på TVn. Högerklicka på skrivbordet.
Välj NVIDIAs kontroll panel, under Video och television finns längst ner "Ändra storlek på HDTV-skrivbordet"

Nu behöver inte jag byta läge på TVn längre.

Har testat lite HD-material i våde MPC och vanliga mediaplayern. Det flyter på finfint i vanliga mediaplayern, mycket bättre än MPC som hackar.
Har enbart coreAVC installerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosovic
Det blev mycket bättre med CCCP, vanlig MPC HC funkade inte alls. Men jag har fortfarande problem med "lagg" var 5te sekund ungefär blir det ett glapp, och sedan är inte ljudet synkat med videon...

Lite frustrerad man blir när det verkar fungera för alla andra.

Hade samma bekymmer som dig med hackande bild.

Har du ställt in rätt Hz-tal för din TV under skärminställningarna?
Kolla så den inte står på 59Hz eller nåt annat konstigt, det gjorde min.

Fick inte min heller att lira helt med MPC-HC, har coreAVC installerat nu.
Testade att spela upp i windows mediaplayer istället med coreAVC installerat, det funkar hur bra som helst.

Problemet är bara att man inte kan få med subtitles...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimball
Knackandet har inget med livstiden att göra enligt x antal olika forum och poster, Seagate diskarna är så bara men det går att kirra!

Lösningen på problemet: http://sites.google.com/site/quiethdd/ ladda ner quietHDD, sätt AAM på 128 och ACP på 255, spara, done! Tror det funkar att slänga in programet i autostart för att de ska dra igång när datorn startar, annars kan man fixa så det startar som en service (google). Sjukt smidigt, nu låter min bara väldigt lite när jag jobbar och nada idle

Hmm, fast här handlar det inte om det svaga klickandet man hör från hårddiskar från tid till annan utan klickanden som får mig att minnas fallerande hårddiskar. Testa att knacka med nageln på ett träbord så närmar du dig hur det lät. Ingen hårddisk ska låta så mycket om den är helt frisk.

Å andra sidan har jag inte sett några problem utöver lätena denna gång. Inga blåskärmar, ombootningar, problem att starta datorn eller problem vid scandisk/defrag. Dessvärre får jag inte Spinrite att boota med USB-minne, så jag kan inte köra lite mer detaljerad diagnostik...

Visa signatur

Core i5-760 | 4GiB Corsair Dominator DHX+ | Gigabyte GA-P55A-UD3 | Sapphire Radeon HD 5750 1GB Vapor-X | CM 690 II Advanced | OCZ ModXstream 600W | WD Caviar Black 1TB SATA3 | LG L226WTQ-PF
Asus UL30VT | 13.3" | C2D SU7300 1.3 GHz | 4 GiB DDR3 | 500 GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prs1ne
Hmm, fast här handlar det inte om det svaga klickandet man hör från hårddiskar från tid till annan utan klickanden som får mig att minnas fallerande hårddiskar. Testa att knacka med nageln på ett träbord så närmar du dig hur det lät. Ingen hårddisk ska låta så mycket om den är helt frisk.

Å andra sidan har jag inte sett några problem utöver lätena denna gång. Inga blåskärmar, ombootningar, problem att starta datorn eller problem vid scandisk/defrag. Dessvärre får jag inte Spinrite att boota med USB-minne, så jag kan inte köra lite mer detaljerad diagnostik...

Nä jag tyckte också hddn lät förskräckligt mkt och högt även om jag "visst/insåg" att det var "sökarljudet" som lät, fixade sig hursom med quithdd som sagt, alltid nåt.

Har ni andra routrar med n-draft föresten?! Vad får ni isåfall för hastigheter däröver? Jag får inte min att fungera på n-draft då jag bara får ut ~3-3.5Mb/s över wlanet, kan likaväl bara routern som inte vill riktigt dock, ska ta en titt på firmwaren snart.

Men som folk nämnde innan med problem vid torrenttrafik hade jag inte öht, torrent igång i över 1h nu, laddade ner i ~3Mb/s och upp under den timmen i snitt 1Mb/s, så där har jag inga problem iallafall, då sitter jag dock med QX029V som har Atheroskort, om det är intel(?) korten som spökar?