Permalänk

cat5 och gigabit

Har sökt svar på egen hand under en tid nu och inte kommit fram till något direkt, alla säger olika. Söker därför ett rakt och enkelt svar från mina kära sweklockare.

Kommer(kan?) vanliga cat5 kablar fungera i gigabitfart eller måste man ha minst cat5e?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Cat5 stödjer bara 100Mbit men Cat5e stödjer Gbit, info som borde bara lätt å hitta..

Permalänk
Medlem

folk verkar inte veta vad sökfunktionen här på forumet eller google är för något... och nej du kan inte köra gigabit med en cat5 kabel det krävs en cat5e för det

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Wikipedia är öppet 24/7 365...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Ja, wikipedia säger att det endast stöder 100 mbit, självklart kollade jag där först. Men har sett olika trådar som säger att gigabit fortfarande kan funka på vissa cat5 kablar, i alla fall till en viss nivå. Skulle formulerat frågan bättre, ursäkta mig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori_5

"Det korrekta är att kabeln klarar att överföra en signal med 100 MHz signalfrekvens. Inom den bandbredden kan man klara av att köra höga hastigheter, även en gigabit per sekund i de flesta fall."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Precis, wikipedia och google verkar ha stängt

Kollade wiki's sida och den svenska säger att Kategori 5 kabel kan stödja 1Gbit, men det står inte bara cat5 eller cat5e, lite missvisande info där tycker jag.

Antar de menar Cat5 som "helhet"/standard eller så har nån redigerat sidan...

Permalänk
Medlem

Jag har kört gbit på 5 år gammalt cat5 kablage över 2st 60 meters kablar i full fart så visst går det. Men det är inte rätt

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Jag har en bättre fråga. Varför i hela friden köra med Cat5 när det finns Cat5e?
Visst fungerar GBit tekniskt sett över Cat5 men kanske inte så bra som det borde, det beror helt på i vilket skick kabeln är. Det skulle kunna gå att köra Gbit över en bra Cat5-kabel utan problem, det har jag själv gjort för några år sedan. Men det kan lika gärna inte gå alls. Och prisskillnaden har jag svårt att se är stor nog för att man ska chansa, så varför inte använda Cat5e så är frågan löst?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag har en bättre fråga. Varför i hela friden köra med Cat5 när det finns Cat5e?
Visst fungerar GBit tekniskt sett över Cat5 men kanske inte så bra som det borde, det beror helt på i vilket skick kabeln är. Det skulle kunna gå att köra Gbit över en bra Cat5-kabel utan problem, det har jag själv gjort för några år sedan. Men det kan lika gärna inte gå alls. Och prisskillnaden har jag svårt att se är stor nog för att man ska chansa, så varför inte använda Cat5e så är frågan löst?

svaret är enkelt. Man orkar inte riva upp det gamla nätet och dra nya kablar.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Svaret är att det inte finns ett svar.

Cat5E är garanterad för 1Gbit.
Cat5 är det inte men det kan fungera beroende på kabellängd och kabelkvalitet och om man blundar för lite störningar. Sen finns det cat5 kabel som uppfyller 5E också, bara det att den inte är märkt 5e.

Därmed kan man bara prova och se med det befintliga kablaget.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande bara kör på Cat5-kablage och har planer på att uppgradera till Gbit så hade jag tipsat dig om att faktiskt uppgradera till bättre kablage, varför inte uppgradera till Cat6 tex.?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Om du fortfarande bara kör på Cat5-kablage och har planer på att uppgradera till Gbit så hade jag tipsat dig om att faktiskt uppgradera till bättre kablage, varför inte uppgradera till Cat6 tex.?

5 st i familjen och kablar dragna genom väggarna här och var. Blir ett helvete att byta ut dem. Vissa är cat5e och den jag har till servern är cat6.