Permalänk
Medlem

Moderkortet vill inte hitta allt minne.

Uppgraderade nyligen mitt system med 4GB minne då jag bytte till 64bits OS men moderkortet vill inte hitta mer än 4GB istället för totalt 8GB som finns. Har varit inne i BIOS och rotat runt efter svar men hittar inget direkt, allt jag hittar angående minnena är minnes frekvens, timings och volt som är inställda enligt minnenas specifikationer 9-9-9-24 1.8V. Jag har också kollat så att moderkortet ska klara av upp till 16GB RAM så det lär inte vara problemet.

Har också läst igenom manualen ett antal gånger men hittar inte heller där någonting som verkar ha någon relation till mitt problem, men jag är inte alls speciellt tekniskt kunnig så jag kan mycket väl ha missat något.

Jag söker därför råd & hjälp här på sweclockers!

Moderkort: Gigabyte EP45T-EXTREME
Minnen: Corsair 2048MB 1600MHz 9-9-9-24. CM3X2G1600C9DHX x 4
Processor: Intel Core 2 Extreme QX9650
Länk till manual: Klicka här!
Två av Minnesstickorna köpta jag till nyligen ca ett år efter jag köpte dem andra dem har exakt samma specifikationer och tillverkare men skiljer sig i att dem har lite annorlunda heatsink och delnummer men det tror jag nog inte ska vara något problem.

Permalänk
Medlem

Kolla om din CPU-kylare böjer moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Fick inte detta riktigt klart för mig: Hittas alla åtta GB i bios?
Testa att reseta bios/cmos.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deska
Kolla om din CPU-kylare böjer moderkortet.

Inte vad jag kan se, har ingen bjässe till kylare och var noga med att inte trycka för hårt när jag satte dit den. Hur tänkte du att det skulle påverka minnena?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Fick inte detta riktigt klart för mig: Hittas alla åtta GB i bios?
Testa att reseta bios/cmos.

I BIOS hittas alltså bara 4GB. Enligt CPU-Z är det dem minnesplatserna som var tomma förr som inte hittas av moderkorter. Så ska prova att reset'a CMOS så kanske det tvingar moderkortet att se efter vad jag har för minne igen och möjligtvis hitta även dem nya. Vi får se!

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Testa att välja "load optimized defaults" i BIOS. Testa att byta plats på minnena (sätt de gamla minnena i de tidigare fria minnesplatserna). Dubbelkolla också så att minnena sitter ordentligt fast.

Visa signatur

Nej är också service.