Router: 100mbit throughput & gbit-portar mot LAN&WAN

Permalänk
Medlem

Router: 100mbit throughput & gbit-portar mot LAN&WAN

Jo jag är på jakt efter en ny router.
Om den överhuvudtaget har eller inte har trådlöst kan kvitta, jag kan sätta en sepparat trådlös enhet efter den om det inte är inbyggt.

Kraven jag har på routern är att den måste ha gbit-portar internt då hela mitt interna nät ska upp till ny standard, dessutom måste WAN-porten klara gbit-standard (comhem's nya 100mbit tjänst där det är ett krav...).

Kollat lite på linksys wrt320n, att den routern inte klarar båda trådlösa standarder samtidigt är inget som stör mig, om jag verkligen behöver prestanda i någon av mina laptop's kopplar jag in en nätverkskabel i alla fall...

Om man då kan bortse ifrån inbyggt WLAN vilket kvittar från mig, kan någon rekommendera någon annan router? Eller även med WLAN såklart, spelar som sagt ingen roll.
Jag har kollat en del på DLINK's DIR-655, gillar den inte av flera anledningar så om det står mellan dom två blir det linksys, tänkte se om någon har ett annat alternativ som kan rekommenderas?

Notis: att köra en liten server, mini-itx, atom eller dylikt, är inte aktuellt pga strömmen det drar och platsen det tar, annars skulle det vara ett givet alternativ.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dir 655 kör jag på, och är mycket nöjd. Vet inte vad jag kan säga mer haha. Den gör sitt jobb.

Permalänk
Medlem

Dator med två nätverkskort, linux och en switch borde lösa detta med råge.

[EDIT] Såg precis att du inte ville ha detta alternativet, så ignorera det jag skrev.

Permalänk
Medlem

Jag är grymt nöjd med ASUS routrar, den jag har kör bara 100Mbit / s LAN men throughput till WAN ligger stabilt på 90Mbit+ och har inga problem alls med massor av connections. Så de bygger stabila routrar, att det finns firmware som gör att du kan köra linux och ha den som en minidator / seedbox är ju ett plus med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Netgear WNDR3700 borde uppfylla dina krav. http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=662850&AS_S...

Det var ett alternativ jag inte tittat på, dock så tror jag att jag fortfarande kör på linksys vs denna modell, den stora fördelen med WNDR3700 verkar vara att jag skulle kunna köra både 2.4 & 5 GHz banden samtidigt, vilket är ointressant.
Dock verkar den ju ha MIPS-kärna, så det är ju ev. möjligt att lägga in dd-wrt på den, vilket är något jag skulle köra på en wrt320n om det blev en sådan.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Det var ett alternativ jag inte tittat på, dock så tror jag att jag fortfarande kör på linksys vs denna modell, den stora fördelen med WNDR3700 verkar vara att jag skulle kunna köra både 2.4 & 5 GHz banden samtidigt, vilket är ointressant.
Dock verkar den ju ha MIPS-kärna, så det är ju ev. möjligt att lägga in dd-wrt på den, vilket är något jag skulle köra på en wrt320n om det blev en sådan.

En annan fördel är att den har en 680MHz prolle 64MB Ram. Medans Linksysen bara har en 354MHz och 32MB Ram. Jag var inne på en 320 förut. Men det får bli en WNDR3700 istället. Så lite extra i pengar, -jag menar bara ca: 250:- för mer kraft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
En annan fördel är att den har en 680MHz prolle 64MB Ram. Medans Linksysen bara har en 354MHz och 32MB Ram. Jag var inne på en 320 förut. Men det får bli en WNDR3700 istället. Så lite extra i pengar, -jag menar bara ca: 250:- för mer kraft.

Jo, läste på lite mer om just det och hittade faktiskt en del prestandaskillnader.
Även om WNDR3700 officielt inte är med på listan över routrar som dd-wrt fungerar bra på, spelar det inte så stor roll känns det som.
Den har MIPSarkitektur vilket jag är van att joddra runt i efter netgear's mybook world edition -enheter (vilka jag verkligen gillar...).

Här är en enkelt side-by-side jämförelse mellan dessa två routrar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=468731,432630

Framförallt kan märkas i skillnad på throughput, wndr3700 408,9 vs 320n 145Mbit/s.

WNDR3700 känns som en vinnare i detta läge, att den dessutom har usb-port där man antagligen kan koppla in någon typ av enhet, inte för att jag behöver ha något där i dagsläget, men man vet aldrig i framtiden om den kanske kan agera printerserver eller dylikt

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Det kommer nog att finnas dd-wrt till wndr3700 snart. Orginalfirmwaren bygger tydligen på open-wrt nämligen. I orginalfirmwaren stödjer bara usb-porten lagringsenheter och inget annat. Kanske kan dd-wrt ge usb-porten fler användningsområden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Det kommer nog att finnas dd-wrt till wndr3700 snart. Orginalfirmwaren bygger tydligen på open-wrt nämligen. I orginalfirmwaren stödjer bara usb-porten lagringsenheter och inget annat. Kanske kan dd-wrt ge usb-porten fler användningsområden.

De måste dock skriva drivrutiner för trådlöst bland annat, vilket förmodligen tar ett tag till.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

En liten pc behöver inte dra mycket ström.
AMD Geode-baserade Alix och Soekris drar inte mycket ström. Vill minnas att alixen drar ca 5W. Tyvärr så har varken Alix eller Soekris gigabit. Soekris går det att lösa med att slänga in ett extra nätverkskort.

Förstår att korten jag tipsar om inte följer dina krav helt. Men nu vet du att det finns strömsnåla alternativ och de kanske kan vara intressanta ändå.
Pfsense eller dylikt kan jag rekommendera.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
En liten pc behöver inte dra mycket ström.
AMD Geode-baserade Alix och Soekris drar inte mycket ström. Vill minnas att alixen drar ca 5W. Tyvärr så har varken Alix eller Soekris gigabit. Soekris går det att lösa med att slänga in ett extra nätverkskort.

Förstår att korten jag tipsar om inte följer dina krav helt. Men nu vet du att det finns strömsnåla alternativ och de kanske kan vara intressanta ändå.
Pfsense eller dylikt kan jag rekommendera.

En geode orkar inte heller med en 100/100 lina.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Har läst olika om hastigheten genom de där korten. folk har faktiskt skrivit att de fått genom 100Mbit.
Ryktas om ett nytt kort från Soekris dock med atom på. Skall bli intressant att se vad det drar i ström.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Har läst olika om hastigheten genom de där korten. folk har faktiskt skrivit att de fått genom 100Mbit.
Ryktas om ett nytt kort från Soekris dock med atom på. Skall bli intressant att se vad det drar i ström.

Atom med rätt nordbrygga drar en 6-8w, får hoppas på att det blir en sådan.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag skulle rent krasst inte ha något emot en liten mini-itx lösning med ett enkelt atom-kort, dubbla gbit-portar och någon valfri linuxmjukvara, men det är inget jag kommer köra på av flera anleningar, främst behöver jag en väldigt liten och smidig lösning, rent fysiskt, dessutom är jag inte längre på humör för samma typ av meck med allt, routern hemma får bara stå och fungera, jag vill ha mer outofthebox-lösning på något sådant...

När det gäller pill, meck och hobby-server har jag redan en liten mini-itx placerad på en annan plats i lägenheten (dvs inte i närheten av comhem-modemet) så jag stillar mitt server-beroende mha den

Fått tag på en flyttkartong cat6-kablar, har en gbit-switch ligger på hyllan sedan tidigare så, det blir att uppgradera till gbit-stomme hemma nu i veckorna, börjar väl bli dags

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

En mini-itx-lösning är väl inte sådär jättemånga centimeter större än en "normal" router?

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edholm
En mini-itx-lösning är väl inte sådär jättemånga centimeter större än en "normal" router?

Nej det är inte så stor skillnad, egentligen, men sen när man lägger till extern nätaggregat osv, så blir det ändå så att det tar större plats på ett rätt begränsat utrymme.
Utöver det så är jag som jag skriver lite less på allt "meck" det innebär att ha en egen "server" som router, man behöver ha rätt bra koll om man nu vet vad det innebär, sen kommer det för eller senare vara något som strular osv, jag är lite mer sugen på en out-of-the-box lösning för det.

Även om jag meckar server osv hemma så är det på ett mer hobby-aktigt plan idag än det varit förut, pga tidsbrist mm, samt att jag nästan får nog av det på jobbet

Det blir en WNDR3700, fast inte behövt beställa den ännu då det är tre veckor sedan comhem skulle skicka ut modemet.
Dock har mitt befintliga modem som är begränsat till 50/50 lyckats synca upp i 50/20 av någon anledning, så tjänsten är i alla all igång.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

DIR-855 eller 685 är det som gäller då... kollar själv efter samma som dig och då är det 855 som ligger bäst till

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceKey
DIR-855 eller 685 är det som gäller då... kollar själv efter samma som dig och då är det 855 som ligger bäst till

Om du ska ha D-Link så är 685 bästa valet. WNDR3700 spöar 855 rätt rejält på throughput: http://www.smallnetbuilder.com/index.php?option=com_chart&Ite...

Permalänk
Medlem

Själv är jag sugen på det här att ha som en liten router/filserver:
http://www.eco-finder.com/shop/product_info.php?
cPath=376_259_357&products_id=2605
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=369857
+ diskar + minne

Frågan är hur mycket en atom orkar med.

Står mellan det och en wndr3700+nas.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Av personliga och praktiska anledningar vill jag hålla router/fw/trådlöst sepparerat ifrån nas/htcp i hemmet.
Det är ganska skönt att kunna hålla på med alla burkar, arbetsstationer som servrar, hemma, utan att påverka uppkopplingen.
Framförallt att hur man än gör med en "server" (även om det är en liten mini-itx) så kommer man vara där och pilla, behöva/vilja fixa något med hårdvara, fixa någon config-fil, osv.
Nej, en router som man får allt man behöver av, sen server på insidan, det tycker jag är det bästa för hemma-bruk

Jag tycker du ska satsa på en router+nas och inte försöka baka ihop allt, men det beror ju på vad man har för kriterier

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Tjena Gustav! Hur gick det med routerköp? Köpte du en WNDR3700 och hur fungerar den? Sitter själv på 100/100 och är ute efter en router som pallar det och gärna lite till. Kan utan router tanka i 11MB/s så jag vill ha en router som inte sänker den hastigheten överhuvudtaget.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580