Permalänk
Avstängd

Överklockad processor tappar stabilitet

Nu är det banne mig bekräftat ,ni får säga va ni vill men jag är inte nobb innom området. Men nu är det så här att jag har kollat med 2 processorer som gjort samma sak.

Första processorn:

intel core E8400@3ghz Överklockad 4,2ghz med en vcore på 1,4volt. Occt testat i 24 timmar fullt stabil. En Månad senare totalt ostabil vid den frekvensen.
Övriga komponenter.

Moderkort gigabyte p38 Ds5
minnen corsair Dominator (1066mh)

Andra processorn:

Intel core i5 750@2,66 Överklockad 3,3ghz med en vcore på 1,2volt Occt testat i över 24timmar och fullt stabil. Några månader senare ej stabil vid den frekvensen.

Övriga komponenter:

Asus P7P55D LE
Kingston HyperX DDR3 PC12800/1600MHz

Slutsats.....

Verkar vara så att många processorer med 45nm teknologi tappar sin stabilitet efter ett tag. Och jag har inte rört värdena i Bios sen första överklockningen.

Vid normal använning såsom spel,surfning så känns datorn stabil men kör du Occt,Prime 95 så failar den innom några sekunder. Känns detta värt eller nej. Jag kan säga som så att jag har kör Mem test och minnerna failar inte.

Bara en liten information Kolla era överklockningar efter några månader ,Din dator kan vara ostabil vid nästa mätvärde , Om inte så fattar inte jag varför datorn tappar stabiliteten när man nu testat så länge.

Verkar vara det ypperliga beviset att ge fan i o klocka inte värt besväret.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Okej,

Dina bevis är att du har testat detta med TVÅ processorer MEN du har använt samma moderkort osv. Det enda du har bytt ut är processorna..

Det kan lika gärna vara minnena, moderkortet eller något annat fel.. Hur vet du att dom inte är stabila i andra system?

Ps, Du är en noob inte en nobb

Visa signatur

Quad Core

Permalänk
Avstängd

Undrar hur det är med AMD processorerna? Har en PH II 955 stabil på 3,7Ghz 1,4875v (3Hr 43min OCCT) kört det i snar 1 månad och inget har crashat

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Vila i frid

Jag har en E2180 som initialt gick perfa i 3.4 GHz med 1.50 volt, ett halvår senare inte en MHz över 3000 med 1.35 volt - annars stack tempen iväg trots att den är lappad.

Permalänk

Kan lika gärna vara kylpastan som försämras.
Testa byt till ny kylpasta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av __OMP
Okej,

Dina bevis är att du har testat detta med TVÅ processorer MEN du har använt samma moderkort osv. Det enda du har bytt ut är processorna..

Det kan lika gärna vara minnena, moderkortet eller något annat fel.. Hur vet du att dom inte är stabila i andra system?

Ps, Du är en noob inte en nobb

Nu får du läsa en gång till jag kan väl inte använda en i5 processor på ett 775 moderkort va? klart det är testat med 2 olika moderkort annars skulle jag väl inte sagt nått

Men vist det va vara så att moderkortet inte håller mottot heller. Dock så borde Ett gigabyte X38 ds5 göra det då det nu har ultra durabilitey och väl bekostade transistorer. Asus borde åxå hålla mottot eftersom jag nu inte rört vcoren eftersom orginal vcoren ligger på 1,2volt

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

E8400@3ghz Överklockad 4,2ghz
i5 750@2,66 Överklockad 3,3ghz
Verkar vara det ypperliga beviset att ge fan i o klocka inte värt besväret.

Eller inte pressa ut sista droppen kanske?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Eller inte pressa ut sista droppen kanske?

hade du inget bättre o komma med så va hellre tyst då.

OT så är detta ingen hög klock ca 85% av sweclockers överklockare har uppnått den här frekvensen utan problem

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Alla cpu´er presterar olika, detta är nåt du själv vet, att lägga ribban just under mållinjen är nåt som alla vet är innebörd med förkortad livstid.
Men du har framfört din åsikt, vi ska akta oss från att överklocka så slipper vi fler vettiga trådar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

1,40V är väl rätt mycket spänning för en E8400, max rekommenderat av Intel ligger på ~1,36V?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
1,40V är väl rätt mycket spänning för en E8400, max rekommenderat av Intel ligger på ~1,36V?

1.3625, det är dessutom gränsvärdet, inte värdet för spänningen vid load efter drop exkluderat spikar. Men visst, det är alltid en risk att OCa, det sagt har min E8500 tuggat på i ett år på samma frekvens av 3.8Ghz och det en bit under 'gränsvärdet'.

Den är fortfarande lika stabil, var samma visa med flickvännens E5200. Mest pushande extrema OCs kan degradera såklart då man rör sig i de yttre kanterna av stabilitet och spänning. Sen ska vi inte tala om att ligger man på gränsen kan stabiliteten skifta mellan olika dagar, värme och liknande.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Alla kretsar slits med tiden pga elektronmigration (speciellt med hög spänning). Eller så var den inte helt stabil från början men du upptäckte det inte förrän efter ett tag, men skillnaden du ser i occt verkar ju tyda på att den degraderats.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

det där är inget bevis du har testat med två st cpuer varav den ena har du kört för hög vcore i klart som tusan att den slits snabbare. Den andra cpun kan lika gärna va ett måndags exemplar och att tempraturen rusar beror nog mer på din dåliga kylning

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Det är inte bara volten man ska oroa sig för nuförtiden, vad för CPU PPL (max 1.60) och FSB VTT (max 1.45) körde du på?
Har läst att många har lyckats ha ihjäl sina processorer just pga för höga PPL och VTT värden medans folk som kör 1.45v> inte har haft några större problem (45nm dvs och varierar naturligtvis med CPU:n).

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Det låter helt klart som att dina processorer slitits naturligt pga hög vCore.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd

Min gammal E7400 CPU 45nm tuggade på i 4.3GHz i 4månader med 1.45Vore, och den funkar lika bra nu, samma gäller med min E5200 kör den i 4GHz med stock kylning och 1.35Vcore, den har oxå tuggat så i 4månader och den går hur bra som helst den med..

kan inte vara så att du måste leka med lite fler inställningar!??

MVH

Permalänk
Medlem

Asus P7P55D LE har ju ingen kylning vid spänningsregulatorerna. Jag har det vanliga P7P55D med kylare och har dessutom fått montera extra kylfläns på kondensatorerna. Bara kylfläns räcker inte, även fläkt på det för det skulle bli bra. Samma problem med minnena, men extra fläkt gjorde susen.

Med andra ord kan du har förstört dina moderkort eller minnen menar jag.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Jahapp, då är det väl bara jag som är snurrig då. Trodde det var allmänt känt att man måste mata på högre spänning till en överklockad prolle i takt med att tiden går. Det har jag varit tvungen att göra med mina 65nm-prollar iaf.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario