Permalänk
Medlem

Nätverkssladd till två.

Hej!
Hoppas jag hamnat rätt!

Jag har två datorer i mitt rum, (en stationär och en bärbar) men den bärbaras nätverkskort har gått sönder. och om nätterna så kopplar jag in nätverkskabeln som går till stationära in i den bärbara datorn. Nu till frågan.

om man använder en sån här:

Och sedan kopplar in två stycken nätverks hankontakter, funkar det utan att uppkopplingen blir sämre eller funkar det inte så som jag menar?

Datorerna är inte igång samtidigt.

Tack för svar!!

Permalänk
Permalänk
Medlem

HAHA

Visa signatur

Quad Core

Permalänk

öh.. jag kan nog inte svara på din fråga för jag ser inte riktigt vad det är för en pryl. Jag gissar att det är en splitter för digitaltelefoni och då lär det inte funka.
Däremot undrar jag vad du menar med det du skrev inledningsvis. Du har en bärbar med trasigt nätverkskort..okej.. men om nätterna kopplar du den stationäras nätverkskabel i din bärbara. Que? Är nätverkskortet bara trasigt på dagarna och vad gör`kabeln för nytta i den bärbara på nätterna överhuvudtaget

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
öh.. jag kan nog inte svara på din fråga för jag ser inte riktigt vad det är för en pryl. Jag gissar att det är en splitter för digitaltelefoni och då lär det inte funka.
Däremot undrar jag vad du menar med det du skrev inledningsvis. Du har en bärbar med trasigt nätverkskort..okej.. men om nätterna kopplar du den stationäras nätverkskabel i din bärbara. Que? Är nätverkskortet bara trasigt på dagarna och vad gör`kabeln för nytta i den bärbara på nätterna överhuvudtaget

Det är antagligen det trådlösa som är kasst.

Permalänk
Medlem

En switch kostar pengar!

Ja antagligen så är det trådlösa trasigt..

och nej det är inte digitaltelefoni..

Permalänk
Medlem

[edit]My bad... en switch skulle lösa ditt problem.[/edit]

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

billigaste switchen på webhallen kostar 99 spänn..
Bor du i stockholm kan du få en gammal 4-portars 10 mbit hub som ligger och skräpar

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt så skulle det fungera, och rent praktiskt också. Största problemet som jag ser är att nätverkskortet i den datorn som är avstängd troligtvis ändå skickar och behandlar viss data. Det kan, även om det inte måste, skapa en del problem. Stänger du av datorn med strömknappen på PSU:t (eller drar ut batteriet ur laptopen) så slipper du det. Men hur du än vänder på det är det en jävligt sjuk lösning på ett icke-problem :).
Finns switchar på webhallen för en hundring. Eller så (om du nöjer dig med 100Mbit) kör du två kabelpar (av fyra totalt i en nätverkskabel) till varje dator och krimpar på två stycken RJ45-kontakter i varje ända. Det ser dock kanske lite epa ut (eftersom du får skala bort isoleringen.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Du har en bärbar med trasigt nätverkskort..okej.. men om nätterna kopplar du den stationäras nätverkskabel i din bärbara. Que? Är nätverkskortet bara trasigt på dagarna och vad gör`kabeln för nytta i den bärbara på nätterna överhuvudtaget

Haha
Humor.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Det funkar fint att fixa två uttag i samma kabel.
Använd orange, orangevit, grön, grönvit till ena och de övriga till andra.
Du kan max få ut 100Mbit. Kör så själv och jag har inga som helst problem.

Se här:
http://www.kjell.com/fragakjell/tp_kontaktering/

Färgerna som skyfflar data är alltså orange, orangevit, grön och grönvit.
De övriga används inte för upp till 100Mbit. De används vid 1000Mbit.
Koppla sedan de andra likadant som du har gjort med orange och grön.

Du måste förstås göra samma sak på båda sidor så att säga.