Gammal dator till server - Vad behöver jag?

Permalänk
Medlem

Gammal dator till server - Vad behöver jag?

Hej,

Jag ska snart uppgradera min dator till en ny och kommer därför ha en burk med helt ok delar liggande. Eftersom jag även har en bärbar så undrar jag nu om jag kan göra min gamla burk till en server för att mata internet samt musik osv till de andra datorerna samt även om det inte är för dyrt, spela upp film på min tv.

Permalänk
Medlem

Minne är en mycket viktig sak för en server. Kontrollera att serverprogramvaran du tänker använda stödjer mycket minne. Minns inte vad för begränsning t ex Server 2003 har på vad den kan utnyttja.

Sen är ju hårddiskutrymme (och snabba hårddiskar) bra beroende vad den ska leverera för tjänster men du verkar vilja ha den som någon form av fil- och media-server så för di är det viktigt.

Vad gäller processorkapacitet så vet jag inte men en dator som bara ärett par år gammal borde räcka för vanligt hemmabruk.

Grafik är det minst viktiga. Det som finns inbyggt i moderkortet räcker gott och väl.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Min dator har en 2 kärnig processor med 4GB minne. Hårddisken till den kommer få bli en 1TB då det bör räcka för musiken och filerna som ska ligga där.

Det jag undrar mest över är programvara och nätverkskort eller liknande.

Finns det någon gratisprogramvara? Kan jag använda W7? (Jag får det gratis till min nya dator) Hur måste jag konfigurera allt?

Min ide är lite att det här inte ska bli så dyrt så att jag kan få en enkel server (bra nätverk) istället för att bara få en massa elektronikskrot.

Permalänk
Medlem

Kolla Ubuntu då. Det finns en servervariant men den behöver du nog inte utan kan köra desktop med.

Permalänk
Medlem

Som filserver hemma funkar i princip vad som helst tex en gammal P4 med hårddiskar som prio men ska du kunna kolla kolla på film så är det bra om den har lite mer kräm i. Kör du med Ubuntu så kan du ju köra typ XBMC i, denna är inte så värst krävande men jag vet inte vart gränsen går. Ska du köra divx filmer så krävs inte lika bra dator som om du vill köra 1080p osv.

XBMC är gratis och funkar både i win 7 och ubuntu men xbmc har gpu stöd i ubuntu.

Gigabit nätverk är att föredra men inte nödvändigt men nätverkskort kostar väll inte mer än 100-200 kronor idag. Och kortare sträckor (30-40m) kan du ta dina gamla cat 5 kablar till gigabit utan problem.

Permalänk
Medlem

Så om jag har förstått rätt så kan jag koppla in linan från väggen till datorn som jag vill göra till server och stopp i detta kort:

http://www.inet.se/artikel/5400854/pci-d-link-wlan-54mbps-dwl...

Och sen med xbmc göra den till server och få nätverket att funka?

Tänkte köra trådlöst om det går för att jag har en bärbar som då och då behöver nätverket också.

Permalänk
Medlem

Nja, filer för musik, film och bilder kan ligga på servern som du installerar xbmc på för att få upp det på tv´n som du skrev förut. xbmc (xbox media center) är ungefär som windows media center men enligt mig bättre.

Sen kan du med din laptop också kika på film som ligger på servern om du delar ut mappen med filmer på ditt nätverk. ( högerklicka på mappen och dela ut)

VLC är ett annat program att visa film i, den är mer som winamp eller motsvarande.

54Mb wlan ger en teoretisk hastighet på 27Mb men i verkligheten lite mindre, funkar att streama musik och divx. vet inte hur mycket HD tar i bandbredd

Permalänk
Medlem

Så om jag har förstått det rätt så har jag allt utom nätverkskort ut från burken jag vill göra till server?

I övrigt funkar ett vanligt OS och sen är det bara att köra?

Permalänk
Medlem

Kika på ClearOS. Det är en linuxdistribution som är en filserver, en brandvägg och även annat.
Den behöver ingen skärm efter installation utan sköts genom ett webbgränssnitt ungefär som en router.

http://www.clearfoundation.com/

Permalänk
Medlem

Jag kör med windows på min server, Home server är grymt bra om du bara vill ha server men inte titta på film mm, annars funkar xp om du har liggande, jag kör utan skärm och med remote desktop som är inbyggt in windows, funkar ju även om du kopplar mot tv´n, då blir din laptop fjärkontrollen...

Varianterna är nog lika många som det finns folk på forumet skulle jag tro...

Permalänk
Medlem

Det låter som att du ska låta din server agera gateway för resten av ditt nät, i så fall kräver det lite av dig som administratör. Brandvägg, DHCP server och liknande tjänster sköts då manuellt av dig, vilket kan strula lite när onlinespel X vill öppna en massa portar osv.

Är du ny i nätverkande och bara ska ha servern som media center i det lokala nätet rekomenderar jag nog att du kör en vanlig router och strömmar din media via den. För val av OS finns det en massa att välja men om du bara ska strömma media funkar Windows 7 som du hade alldeles utmärkt och Windows Media Center (som finns i 7an) har faktiskt en massa godis som man kan installera. Exempelvis Webradio och alla play kanaler

Själv körde jag linux tidigare men eftersom flickvännen köpte en Xbox 360 provade jag Windows Media Center med Xboxen som extender, och blev för första gången sedan MS-DOS 5 (edit.com) imponerad av en microsoft produkt!

Permalänk
Medlem

H_Celine, med rätt operativsystem blir det inte svårare än att göra samma sak på en vanlig konsumentbredbandsdelare. Sen att man även kan få filserver, backupserver med mera med mera när man bygger av en dator är bara bonus.

Permalänk
Medlem

Helt riktigt, min poäng var att det är ofta lite knepigare att hantera om man bygger den av en dator. Vilket man bör varnas för, så man väljer rätt OS med rätt konf. Alltför många sitter med felkonfade linuxburkar som gateways och agerar språngbrädor för diverse skumma verksamheter utan att veta det.

Fast å andra sidan sitter ju hela världen med MSN installerat och gör därmed detsamma!

Själv gör jag tvärtom och kör linux på min ASUS WL-500GP router och får den att göra en dators jobb, det är vad jag kallar en strömsnål seedbox!

Permalänk
Hedersmedlem

Som filserver (med windows fildelning) så kan man notera att Microsoft har fixat det bättre mellan Vista RTM och service pack 1 och troligen senare med. Så tidigare windows (som XP eller vista RTM) är inte att rekommendera om man vill ha ut hög överföringshastighet på windowsutdelningar. Jag vet inte hur linux med samba ligger till i fråga om sådant här. Givetvis förutsätter det ju att saker som hårddiskar och nätverkskort hänger med (dvs. filerna är inte fragmenterad som tusan och man har såklart 1000 Mbps kort).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG