Spel o mediaburk för 11-13k, Synpunkter?

Permalänk
Medlem

Spel o mediaburk för 11-13k, Synpunkter?

Några synpunkter på detta hopplock. Var lite kluven i frågan om man skall ha ett crossfire moderkort eller om man skall satsa som i mitt fall på USB 3.0 samt SATA 6,0 Gbit/s.

Är nätagget i största laget?

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Medlem

Ja nätagget är i största laget annars ser det nästan bra ut.

Ifall du inte ska köra CF klarar du dig utmärkt med corsair 400 w
Ska du köra 5770 crossfire ta 550 w.
Jag rekommendera att ta ett CF mobo istället för usb 3 och sata 6 gbit.
Går ju att köpa till ett expansionskort som stöder det sen.
Bättre att hålla CF möjligheten öppen.
Hade även byt minnena till corsair.

Går ju också att ta ett ati 58** direkt och skita i CF.

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meanis
Ja nätagget är i största laget annars ser det nästan bra ut.

Ifall du inte ska köra CF klarar du dig utmärkt med corsair 400 w
Ska du köra 5770 crossfire ta 550 w.
Jag rekommendera att ta ett CF mobo istället för usb 3 och sata 6 gbit.
Går ju att köpa till ett expansionskort som stöder det sen.
Bättre att hålla CF möjligheten öppen.
Hade även byt minnena till corsair.

Går ju också att ta ett ati 58** direkt och skita i CF.

Kan jag gå ner något i standard på moderkort med CF, nåt du kan rekommendera?

Ev Gigabyte GA-P55M-UD2, Asus P7P55D LE, Asus P7P55 LX, Asrock P55 PRO DDR3.

Går jag ner lite i pris på moderkort och agg, så blir det ju inte så mycket mer att lägga till på ett 58** grafikkort.

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Medlem

Här!

Mycket bättre och mera prisvärt paket imo!
CF ready och allt.
Sprängde din budget med 300 kr hoppas det inte gör nåt.
Varför inte bygga själv och spara 800 kr!?!

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meanis
Här!
http://pici.se/pictures/TfzDDGyrd.jpg

Mycket bättre och mera prisvärt paket imo!
CF ready och allt.
Sprängde din budget med 300 kr hoppas det inte gör nåt.
Varför inte bygga själv och spara 800 kr!?!

Ahh, grymt hyggligt av dej.

Ang byggnationen så orkar jag helt enkelt inte sitta där o skruva ihop skiten. Får dom på inet göra

En fråga bara? Nån förklaring till att du valde 1333 minnen mot min 1600?

Har fått för mej att 1600 e bättre vid clockning. Har egentligen ingen direkt tanke att clocka, men man vet ju aldrig. Prylarna har ju bra potential iaf att överclockas.

I nuläget var en snabb o tyst burk prio.

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kleppan
Ahh, grymt hyggligt av dej.

Ang byggnationen så orkar jag helt enkelt inte sitta där o skruva ihop skiten. Får dom på inet göra

En fråga bara? Nån förklaring till att du valde 1333 minnen mot min 1600?

Har fått för mej att 1600 e bättre vid clockning. Har egentligen ingen direkt tanke att clocka, men man vet ju aldrig. Prylarna har ju bra potential iaf att överclockas.

I nuläget var en snabb o tyst burk prio.

Vet ej ifall inet förstår, men du skall ha 2st Slip Stream fläktar fram och 1 bak, alla 3 skall vara kopplade till den medföljande "fläktändrarhastighetgrejjentill3fläktar" som följer med chassit.

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Vet ej ifall inet förstår, men du skall ha 2st Slip Stream fläktar fram och 1 bak, alla 3 skall vara kopplade till den medföljande "fläktändrarhastighetgrejjentill3fläktar" som följer med chassit.
http://img35.imageshack.us/img35/8706/burrk.png

Mvh r3mpuh

Intressant!! Kör en gammal AMD Athlon 2,2 från 2005 som har funkat fint ända tills nu, eller den funkar fortfarande, men jag har gått i uppdateringstankar i snart 1 år nu.

Jag blev väldigt kluven nu faktiskt. Men i dagsläget är jag mer intresserad av en bra mediadator, som är snabb o tyst. Men jag vill jivetvis kunna spela på den oxå i HD via en 1080p projje.

EN driftsäker burk med bra kylning som e tyst. Vet inte om det är relevant, men den skall stå inne i en stängd mediamöbel med ventilerad botten och en stor snurra på gaveln av mediamöbeln, så kylning är viktigt.

Vet inte om jag vill påstå att denna versionen var mer koncentrerad på just grafikkorten.

Som sagt, jag e kluven. Men mer en mediadator än kanske en renodlad spelmaskin.

Sen den eviga frågan? Intel el AMD, Nvidia el ATI?????????

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kleppan
Intressant!! Kör en gammal AMD Athlon 2,2 från 2005 som har funkat fint ända tills nu, eller den funkar fortfarande, men jag har gått i uppdateringstankar i snart 1 år nu.

Jag blev väldigt kluven nu faktiskt. Men i dagsläget är jag mer intresserad av en bra mediadator, som är snabb o tyst. Men jag vill jivetvis kunna spela på den oxå i HD via en 1080p projje.

EN driftsäker burk med bra kylning som e tyst. Vet inte om det är relevant, men den skall stå inne i en stängd mediamöbel med ventilerad botten och en stor snurra på gaveln av mediamöbeln, så kylning är viktigt.

Vet inte om jag vill påstå att denna versionen var mer koncentrerad på just grafikkorten.

Som sagt, jag e kluven. Men mer en mediadator än kanske en renodlad spelmaskin.

Sen den eviga frågan? Intel el AMD, Nvidia el ATI?????????

AMD/ATI, kör på paketet jag länkade.
Det är inriktat på att vara ljudlöst och har spel prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kleppan
Ahh, grymt hyggligt av dej.

Ang byggnationen så orkar jag helt enkelt inte sitta där o skruva ihop skiten. Får dom på inet göra

En fråga bara? Nån förklaring till att du valde 1333 minnen mot min 1600?

Har fått för mej att 1600 e bättre vid clockning. Har egentligen ingen direkt tanke att clocka, men man vet ju aldrig. Prylarna har ju bra potential iaf att överclockas.

I nuläget var en snabb o tyst burk prio.

Dina hade väl lite för hög spänning för i5 som bör ha minnen med max 1,65 volt
ifall jag inte minns fel.

Ta corsairs 1600 ifall du vill klocka i framtiden. De kör ju bara i 1333 ifall man inte överklockar, så ska man inte oc:a = onödigt så tänkte jag.

Skulle välja mitt paket alla dagar i veckan.
i 5:an spöar ju 955 i allt.

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

För den typen av dator i den prisklassen är det i5 750 (Intel) och ATI-grafikkort, antingen 5770 eller 5850. Minneshastigheten är inte så viktig, det blir lite enklare att klocka om du tar 1600. Viktigare är att du, som någon sade, tar rätt minnen. Till alla nehalem processorer (t.ex. core i5 750) så ska du ladda på minnena med max 1,65 volt. Då gäller det att inte köpa minnen som kräver mer. Kör du på mer spänning är det processorn du riskerar att bränna, inte minnena.

PS. Jag tycker inte att 955 är ett dåligt köp på något sätt, mycket prisvärd prolle som du lätt klockar till minst 3,6-3,7 med ok kylning. Du blir nog nöjd med den också, särskilt till spel. Jag hade gått på en 750 dock.

Edit: Är det mer media än spel du är ute efter och kylning är viktigt så ta HD5770.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
För den typen av dator i den prisklassen är det i5 750 (Intel) och ATI-grafikkort, antingen 5770 eller 5850. Minneshastigheten är inte så viktig, det blir lite enklare att klocka om du tar 1600. Viktigare är att du, som någon sade, tar rätt minnen. Till alla nehalem processorer (t.ex. core i5 750) så ska du ladda på minnena med max 1,65 volt. Då gäller det att inte köpa minnen som kräver mer. Kör du på mer spänning är det processorn du riskerar att bränna, inte minnena.

PS. Jag tycker inte att 955 är ett dåligt köp på något sätt, mycket prisvärd prolle som du lätt klockar till minst 3,6-3,7 med ok kylning. Du blir nog nöjd med den också, särskilt till spel. Jag hade gått på en 750 dock.

Edit: Är det mer media än spel du är ute efter och kylning är viktigt så ta HD5770.

+1

Vill du ha riktigt bra ljud för film, musik och spel hade jag också köpt ett sånt här: Asus Xonar DX
Rejäl förbättring jämfört med mobots inbyggda ljud.

Ta mitt paket men byt till 5770, ta 2 lågvarvande extra 120 mm fläktar och Asus ljudkortet, så kommer du vara GRYMT nöjd.

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meanis
+1

Vill du ha riktigt bra ljud för film, musik och spel hade jag också köpt ett sånt här: Asus Xonar DX
Rejäl förbättring jämfört med mobots inbyggda ljud.

Ta mitt paket men byt till 5770, ta 2 lågvarvande extra 120 mm fläktar och Asus ljudkortet, så kommer du vara GRYMT nöjd.

Beroende på hörsel.

Jag hör ingen skillnad när jag spelar musik med mina högtalare (z-2300) när jag kopplar till bärbara eller mitt Asus xonar DX.

Angående paket så är mitt paket utplockat för att vara Tyst och bra.
Ditt paket har:
Antec three hundred som saknar ljuddämpning och läcker ut ljud i fronten, taket, sidan.
Corsair 550w är tillverkat i kina och låter en del medan Corsair 650w = seasonic/tyst.
Grafikkortet i ditt paket låter lite grann i idle, och låter ännu mer i load.
Lagringsdisken är inte den tystaste heller.

Mvh

Permalänk
Medlem

Mycket tacksam för eran hjälp.

Det blir givetvis ännu mer förbryllande för mej nu

Men jag har nog ändå bestämt mej för i5. Men däremot är jag lite nyfiken hur skillnaden skulle bli mot 2x5750 mot 1x5850? Samma pengar i princip.

Vad r3mpuh sa om agget så håller jag nog med att 650W har bättre kvalité än 550Wattaren. Tystare.

En fråga till, vet inte hur pass sant o pålitligt det är, men jag har hört nåt om självclockande moderkort. Stämmer detta?

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kleppan
Mycket tacksam för eran hjälp.

Det blir givetvis ännu mer förbryllande för mej nu

Men jag har nog ändå bestämt mej för i5. Men däremot är jag lite nyfiken hur skillnaden skulle bli mot 2x5750 mot 1x5850? Samma pengar i princip.

Vad r3mpuh sa om agget så håller jag nog med att 650W har bättre kvalité än 550Wattaren. Tystare.

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-5750-review-crossfire...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det talar ju för sej självt Ganska imponerande faktiskt. Jag som gillar just simulatorspel och Call of duty, battlefield dirt, mm

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Medlem

En ny uppdatering på mina val.

400kr över budget, men om man bortser från byggnationen av den så ligger ju själva datorn under 13k strecket

Alternativt är att köra ett Gigabyte GA-H55M-UD2H http://www.inet.se/artikel/1901784/gigabyte-ga-h55m-ud2h eller kanske Asus P7P55 LX http://www.inet.se/artikel/1901008/asus-p7p55-lx

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kleppan
En ny uppdatering på mina val.

400kr över budget, men om man bortser från byggnationen av den så ligger ju själva datorn under 13k strecket

http://img5.imageshack.us/img5/5713/inetny2.png

Alternativt är att köra ett Gigabyte GA-H55M-UD2H http://www.inet.se/artikel/1901784/gigabyte-ga-h55m-ud2h eller kanske Asus P7P55 LX http://www.inet.se/artikel/1901008/asus-p7p55-lx

Strunta i Slipstream fläktarna,
byt hårddisk till: 500gb Ecogreen.
Byt DVD-brännare till: s223c.
byt moderkort till: http://www.inet.se/artikel/1901759/gigabyte-ga-p55a-ud4

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Strunta i Slipstream fläktarna,
byt hårddisk till: 500gb Ecogreen.
Byt DVD-brännare till: s223c.
byt moderkort till: http://www.inet.se/artikel/1901759/gigabyte-ga-p55a-ud4

Mvh r3mpuh

Kan man köra CF på det mobo:t då?

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kleppan
Kan man köra CF på det mobo:t då?

Ja, behåll förresten dom 3st Slip stream + 1st gummikruv.

Jag tycker dock du skall köra på det första paketet jag länka.

Mvh