Permalänk

virus förstört windows?

Virus verkar ha förstört mitt windows ( lite hjälp av mig förstås!)
Fick nog nån trojan igår med ett falskt antivirusprogram!
Jag försökte med de tekniker jag känner till (felsäkert läge, system restore, antivirusprogram, antimalware o.s.v.)
Och slutligen en Windows update......som gjorde datorn ostartbar!
Datorn kommer till loadbilden sen startar den om och ber om felsäkert läge o.s.v. men det funkar inte heller..
Windows XP home från originalskiva - hittar den förstås inte!!
Försökt med "ultimatebootdisc" men inga fel på varken HDD eller minne eller filsystem så vitt jag kan se!

Finns det nått OS jag kan prova att boota från cd?? Kanske nått som får fungera temporärt till jag kan göra ominstallation av windows?
Om jag raderar min windowspartition kan jag behålla de andra 2 partitionerna och dess data med ett annat OS???
Eller vill det nya OS skapa sina egna partitioner?

HILFE?
Jag är rådvill
//Dylle

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

När du installerar om så behöver du inte ta bort partitionen med windows, klicka på formatera bara och sen installera på samma partition.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem

prova slänga in Ubuntu, gratis och du kan ju blåsa om den när du vill ha windows igen. http://www.ubuntu.com/

Permalänk
Medlem

trojaner och virus lägger sig i systemrestore, så det brukar inte fungera att återställa, har *bort*, där finns antivirus proggar att köra i bootläge.

Permalänk
Vila i frid

...bör kanske tilläggas,*bort* är proppfyllt med upphovsrättsskyddade program och bör väl nästan falla in under §7.
Det är korrekt. *låst* /Elgot

Stäng av datorn och montera ur disken och kör den som datadisk i en virus-fri maskin och gör en komplett scanning mha t.ex. Avira, Avast och MSE.

Permalänk

Okej, tack för alla svar!
Om jag lyckas behålla de 2 andra partitionerna så kan jag ju rädda de få filer jag egentligen behöver på dem!
(bara några config till spel och sånt....resten kan man ju alltid installera om)

Jag ska nog prova ubuntu, kanske svårt att få spel att funka men som sagt jag kan ju installera windows igen när skivan dyker upp!

Att köra disken på en annan dator hade nog funkat det med, men har ingen med lediga platser!

Det kanske löser sig ändå

//Tack

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

risken är med Ubuntu, att den formaterar om din HDD i 3 linux partioner, och allt försvinner för evigt