Recync raid tar lång tid

Permalänk
Medlem

Recync raid tar lång tid

Hej alla.
Jag har nyligen satt upp en Windows server 2008 och köpt till tre 1,5TB diskar. När jag nu har satt upp dessa diskar i en mjukvaru raid och startat Recync så verkar det ta väldigt lång tid. Vid skrivande stund har den kört i 14 timmar och den har kommit till 24%.
Jag använder inte servern alls mer än att övervaka förloppet så jag tar inga resurser. När jag kollar "task manager" så står datorn och "Idlar" bara.
Finns det något sätt jag kan snabba upp detta på? Vad heter själva processen som sköter Recync biten?

Tack på förhand// Jimmy

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: Recync raid tar lång tid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sirlen
Hej alla.
Jag har nyligen satt upp en Windows server 2008 och köpt till tre 1,5TB diskar. När jag nu har satt upp dessa diskar i en mjukvaru raid och startat Recync så verkar det ta väldigt lång tid. Vid skrivande stund har den kört i 14 timmar och den har kommit till 24%.
Jag använder inte servern alls mer än att övervaka förloppet så jag tar inga resurser. När jag kollar "task manager" så står datorn och "Idlar" bara.
Finns det något sätt jag kan snabba upp detta på? Vad heter själva processen som sköter Recync biten?

Tack på förhand// Jimmy

Mjukvaru-RAID i Windows är no-go. 2008 kanske är bättre än sina föregångare där det var resync varje gång man gjorde kallstart eller fick BSOD. Det är inte heller ovanligt att resync slutar fungera om du har ett defekt block på någon disk.

Skrivcachen som jooker pratar om hittar du i enhetshanterare och i egenskaper för diskar. Men försök inte använda avancerade inställningar, kräver BBWC.

Du gör dig själv en stor tjänst om du investerar i en RAID-kontroller. Resync kommer ta tiiiiiiid.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har kört mjukRAID5 på XP och w2k3 i några år utan större problem. Duger för hemmabruk, därtill gratis.

ChipsetRAID5 är snabbare, kör några på ICHxR, 60-80MB/s i skriv och 350-450 MB/s i läs är helt OK.

OSOL's ZFS Raidz är mjukRAID5 och tydligen ännu rappare enligt tråden i Linuxforumet, jämförbart med äkta XOR-styrkort.

Permalänk
Medlem

tack för svaren.
Ser ut som jag kommer behöva skaffa ett riktigt kort om detta kommer upprepa sig vid omstarter och sådant. är på 36% nu efter 20 timmar.
Skrivcashen som du nämde var redan påslagen.
Det vore bra om man kunde be allt använda den hårdvara jag har. Som det är nu har jag en I/O på typ 0kb/s och processorn arbetar ingenting.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Kan nu meddela att resync av diskarna tog 49 timmar.
Efter det trodde jag i min enfaldighet att nu går det fortare, men inte då.
Windows 2008 Mjukisraid 5 verkar vara ett skämt. Den klarar ingen I/O alls utan att halka efter. Nu har jag inga snabba diskar (5400rpm) men att titta på film samtidigt som man gjorde kopieringar eller laddade ner till diskarna borde de väl klara. Dock så hackade filmen märkvärt.
När jag förut gjorde samma sak på en singel USB disk så flöt allt på bra.
nu kommer jag leta något riktigt Hårdvaru raid kort som vet hur man hanterar lite I/O.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Ajajaj, läsning från en mjukfemma är ruggigt snabb, 2-4 ggr snabbare än från singledisk.

Du har nåt annat prob, fan vet vad?

Låter som PIO-prob eller glömt aktivera skrivcacharna?

Permalänk

diskar kör man helst funktionstest på innan man sätter dom i raid...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
diskar kör man helst funktionstest på innan man sätter dom i raid...

Självklart är det så, trodde de flesta begrep det?!
Kör alltid tillverkarens analys/diagnosprogg på alla nya diskar, och alla gamla som krånglar.

Permalänk

flesta nybörjare som inte läst på massa köper diskar, pluggar in dom och kör skarpt system direkt...

sen när problem uppstår så blir det massa olika saker att felsöka då man inte funktionstestat något innan...

och ännu värre är det när kritiska fel uppstår där fel åtgärd(oftast inget flervalsalternativ att välja mellan) betyder att data måste återställas från backup, som många dock inte har...

fast å andra sidan så är den hårda skolan ofta den mest lärorika

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
flesta nybörjare som inte läst på massa köper diskar, pluggar in dom och kör skarpt system direkt...

sen när problem uppstår så blir det massa olika saker att felsöka då man inte funktionstestat något innan...

och ännu värre är det när kritiska fel uppstår där fel åtgärd(oftast inget flervalsalternativ att välja mellan) betyder att data måste återställas från backup, som många dock inte har...

fast å andra sidan så är den hårda skolan ofta den mest lärorika

Så sant, så sant.

Mycket av det vi pratar om handlar om:

1. gott omdöme
2. sunt förnuft
3. en knippa erfarenhet

- inget konstigt alls egentligen.

Saknar man nåt av 1-3 går det ju att studera frågan här på swec.

Permalänk
Medlem

Jag får nog erkänna att jag inte är allt för erfaren med detta om RAID och storage. Hoppas kunna lära mig en hel del nu dock
Skrivcachen är påslagen på både diskar och SATA-kort så det borde inte vara det som felar.
Men jag funderar som sagt nu starkt på ett hårdvaru raid kort istället.
Har fått ett bra pris på ett "HP Smart Array P600". Vad tror ni om detta?

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sirlen

Har fått ett bra pris på ett "HP Smart Array P600". Vad tror ni om detta?

Det är ett bra kort och duger utmärkt. Dubbelkolla så att det finns cache-minne på kortet. Vill minnas att jag var tvungen att köpa till ett BBWC för att få tillgång till RAID-5 (annars stöds bara RAID-0 & 1).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Enligt produktbladet så ska det finnas.
"Modular, easy-to-upgrade design lets you optimize performance by upgrading from 256 to
512MB battery-backed cache (BBWC)."
Sedan tänkte jag kolla med er om det alltid är så att ett 64 bitars PCI-X kort är bakåtkompatibelt med en 32 bitars PCI port?

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sirlen
Sedan tänkte jag kolla med er om det alltid är så att ett 64 bitars PCI-X kort är bakåtkompatibelt med en 32 bitars PCI port?

PCI-X kräver dedikerad port. Passar inte PCIe eller PCI, så det finns inga alternativ.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det går som regel att använda PCI-X kort i PCI-slot. De extra pinnarna som utgör PCI-X är ett tillägg till PCI standarden.

Så säger wikipedia:

Citat:

The PCI-X bus is not compatible with the older 5-volt cards but newer 3.3-volt PCI cards will work in a PCI-X slot.[1] Apart from this, PCI and PCI-X cards can generally be intermixed on a PCI-X bus, but the speed will be limited to the speed of the slowest card.

Man blir altså åter igjen begränsad till 1Gb/s bandbredd, men fungerar det gör det med nästan alla PCI-X kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sirlen
Enligt produktbladet så ska det finnas.
"Modular, easy-to-upgrade design lets you optimize performance by upgrading from 256 to
512MB battery-backed cache (BBWC)."
Sedan tänkte jag kolla med er om det alltid är så att ett 64 bitars PCI-X kort är bakåtkompatibelt med en 32 bitars PCI port?

Det finns PCI-X kort som är designad för att köras både på PCI och PCI-X
(Intels Pro1000 Dualport server adapters är ett av dom) har själv ett sådant på PCI bus.

Kolla med HP om Smart Array P600 kan köras på PCI, oftast brukar det stå i systemspecen för korten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beh
Det går som regel att använda PCI-X kort i PCI-slot. De extra pinnarna som utgör PCI-X är ett tillägg till PCI standarden.

Nu när du nämner det så har jag ju själv t.o.m svaga minnen av att montera PCI i PCI-X eller vice versa... men PCIe passar inte. Hoppas jag inte påverkade TS i negativt bemärkelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net