Kan man skärma av en disk/partition från internet?

Permalänk
Medlem

Kan man skärma av en disk/partition från internet?

sitter o grubblar på en tingest...

har hört av en fågel att d på nått sätt ska vara möjligt att på en dator ha en separat internet sektion som inte har samröre med resten av datorn så att man i teorin skulle kunna vara ute på internet o få diverse virus trojaner o sånt att inte resten blir smittat eller att d på nåt sett kan påverka resten av datorn.

är jag luddig så förklarar jag gärna...

är det nån som vet hur detta går till???

har det med partitioner o göra eller användarkonton eller hur ligger detta till??

tacksam för hjälp

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Medlem

Ett sätt att komma undan det är att inte surfa på ryska porrsidor och skaffa Avast eller liknande.

Jag inte fått något internet virus på 5 år. Jag vet vad jag inte ska klicka på eller ladda ner. Tror nog att en bra trojan kan gå runt det även om det skulle funka med partition.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Ett sätt att komma undan det är att inte surfa på ryska porrsidor och skaffa Avast eller liknande.

Jag inte fått något internet virus på 5 år. Jag vet vad jag inte ska klicka på eller ladda ner. Tror nog att en bra trojan kan gå runt det även om det skulle funka med partition.

där fick du till det riktit bra men nu var det ju inte det jag frågade om i mitt inlägg?

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Medlem

Montera av disken så den inte finns med i den här datorn?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Montera av disken så den inte finns med i den här datorn?

Det där får du gärna utveckla lite mer specifikt. Hängde inte med riktigt där.

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Medlem

kör windows i en virtuell maskin? då blir ju inte host os'et smittat om guesten får virus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kleppan
Det där får du gärna utveckla lite mer specifikt. Hängde inte med riktigt där.

'

Det beror på vad du vill göra men att avmontera disken som jag sa gör du i diskhanteraren i engenskaper på den här datorn och hantera.
Fast vet inte om det är det du menar... du får förklara lite bättre vad du vill åstadkomma?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
kör windows i en virtuell maskin? då blir ju inte host os'et smittat om guesten får virus.

Det där låter bekant det du sa där. Virtuell maskin?? Vad innebär det egentligen? Räcker det med att ha en extra uppsättning OS på en separat partition eller disk?

Vad hindrar ett virus från att sprida sej från en disk/partition till en annan?

Orkar du förklara hur man gör eller finns det nån guide som förklarar hur man gör?

Visa signatur

Heavy metall is the Law!

Permalänk
Medlem

Re: Kan man skärma av en disk/partition från internet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kleppan
har hört av en fågel att d på nått sätt ska vara möjligt att på en dator ha en separat internet sektion som inte har samröre med resten av datorn så att man i teorin skulle kunna vara ute på internet o få diverse virus trojaner o sånt att inte resten blir smittat eller att d på nåt sett kan påverka resten av datorn.

Enda sättet för att vara helt säker är att ha en separat hårddisk som innehåller allt som är viktigt. Sedan väljer du själv om du alltid skall dra ut den innan du kopplar upp dig till internet. USB variant eller en S-ATA disk med vagga. Problemet är att man kan inte vara 100% säker på att man inte har ett virus eller dylikt som ligger redan på din dator och när du pluggar in den viktiga hårddisken så börjar den härja även där.

Ett steg längre är att helt enkelt ha två diskar med operativsystem som passar din dator. Ena hårddisken för surf, den andra hårddisken för isolering. Den för isolering får ta inte ha drivrutiner för ditt nätverkskort alternativt ha nätverkskortet inaktiverat. Denna lösning är dock besvärlig men den säkraste.

En förenklad lösning är att göra som någon annan redan varit inne på dvs en virtuell maskin. Då kommer du att surfa med den virtuella miljön och då har den enbart tillgång till en liten diskfil på din faktiska hårddisk och kan således inte smitta vidare. Dessutom så kan du var gång du upptäcker problem med den virtuella miljön(vid misstanke om virus m.m) backa tillbaks den virtuella miljön till en viss säker punkt. Och vill du slänga över något till den virtuella milljön eller hämta en eller flera filer ifrån den virtuella miljön så är det drag-och-släpp. Det gäller dock att ha brandväggen påslagen på värden eftersom virus och dylikt kan ha möjlighet att hoppa vidare på egen hand med hjälp av nätverkskortet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem