Dator vs. konsoll. Kostnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Fast det stämmer ju fortfarande och ska du ha några wii-motes är du uppe i samma prisnivå som ps3.....

Skiljer fortfarande ~1500;- om du köper ett Wii med två Wii-motes + nunchuk
jämfört med ett PS3 och två handkontroller

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alcazaar
MM, Eller när nathal/(ps3 motion sensor), så behöver man inte mus/tangetbord för att spela fps. Utan då riktar man något annat, t.ex en arm eller någon vapen replika, och vips är det roligare/mera verklig att spela på konsol och pc kommer tappa. Så tror jag det kommer bli

Kan tänka själv tack, sedan säger jag inte att fps och Hz är samam sak, ena är antal svänginar på en våg under 1 sekund, det andra är bildrutor per sekund.

Dock läste jag i illustrerad vetenskap att ögat kan uppfattan oändligt många bildrutor, 999fps,9999999fps you name it. Problemet är att , för att hjärnan inte ska bli överarbetad och behöva stänga av andra kropssdelar/organ, så brukar hjärnan "sortera" bort, så det blir ungefär 30 bilder per sekund hjärnan behöver hantera.

Du är ute på väldigt hal is låter det som och påståendet som jag citerade från dig i förstaläget stämmer fortfarande inte. Det är högst personligt hur många fps man kan uppfatta. Det du skirver om Illustrerad vetenskap låter som en del av det de tar upp i den stora tråden om detta: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Vi behöver inte ha en till sån här debatt när det finns en jättebra tråd om detta redan. Om du inte har läst den själv men fortfarande tycker att jag har fel och du säger att du kan tänka själv, läs den ändå, den är intressant.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markiiie
Skiljer fortfarande ~1500;- om du köper ett Wii med två Wii-motes + nunchuk
jämfört med ett PS3 och två handkontroller

Va?
En Ps3 slim kan du få för 3000kr, en wii kostar 2000 och en wii-mote motion plus med en nunchuk ca 900kr! Inte så stor skillnad alltså.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Va?
En Ps3 slim kan du få för 3000kr, en wii kostar 2000 och en wii-mote motion plus med en nunchuk ca 900kr! Inte så stor skillnad alltså.

Men det ingår väl inte två handkontroller till PS3 Slim? Om inte, så måste man ju köpa till en handkontroll till för PS3an också, så då måste man även plussa på det i priset.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Men det ingår väl inte två handkontroller till PS3 Slim? Om inte, så måste man ju köpa till en handkontroll till för PS3an också, så då måste man även plussa på det i priset.

PS3an har knappt några split-screen eller local multiplayerspel så det behövs bara 1 kontroll.

Nä men en kontroll går på ca 500kr

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Va?
En Ps3 slim kan du få för 3000kr, en wii kostar 2000 och en wii-mote motion plus med en nunchuk ca 900kr! Inte så stor skillnad alltså.

Du får ju lägga på kostnaden för en extra kontroll till PS3 också.

Sen så är det verkligen inte många spel som behöver nunchuck +motionplus. De allra flesta multiplayerspel kräver bara en wiimote.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk

Jovisst klart man måste tänka på det men Wii är ju en konsoll där fokus ligger på att spela tillsammans i samma rum på ett annat sätt om man jämför med ps3 där fokus snarare ligger på multispel så behover av en extra kontroll är inte lika stort där anser jag.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Va?
En Ps3 slim kan du få för 3000kr, en wii kostar 2000 och en wii-mote motion plus med en nunchuk ca 900kr! Inte så stor skillnad alltså.

Hur lyckades du få med wii motion plus?
Vi snackade onsol med två handkontroller, och då inkluderade jag ändå nunchuks.
Det hade inget att göra hur man ska spela, ensam eller inte, det var bara priset som gällde.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Re: Dator vs. konsoll. Kostnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Har tänkt tanken på att köpa nytt grafikkort ett tag nu, men börjar fundera lite. Om jag vill ha ett hyffsat grafikkort som t.ex. Radeon HD 5870 så kostar ju det över 3000kr och det är ju endast ett grafikkort vi talar om då. För det priset får man ju en splitter ny PS3 med blueray och 250GB HDD och den har ju inte direkt dålig grafik. Hur motiverar man det?

Tja, för det första så ska du väl fråga dig själv om det finns några exklusiva PS3 titlar som du vill ha då en BR spelare kan du köpa separat och det finns modeller med hårddisk eller om du föredrar att ha den som en enhet till datorn.

Fördelen med en dator över en konsol utöver de mest uppenbara skulle jag nog säga att datorkomponenterna har större användningsområde och återanvändning än konsolens.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte en dator för 15k+ för att kunna spela spel. Om man ska jämföra konsol med pc så körs konsolspelen i low-mid settings och oftast 720p (1280x720). Alla PS3 är inte ens 1080p.

En dator för 4000-5000:- kan lätt klara det. Fast de flesta tycker då om man ska ha PC så MÅSTE man köra på max settings och högsta upplösning, men sen klagar de att en PC är mycket dyrare...

I alla fall. Det bästa med konsoller är ju att det är så simpelt och det krånglar sällan. Man stoppar bara in skivan och börjar spela. Och man behöver inte oroa sig för att spelet inte kommer fungera.

Det finns som sagt för- och nackdelar med båda. Frågan är ju vad DU tycker är bäst och inte vad andra tycker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Du är ute på väldigt hal is låter det som och påståendet som jag citerade från dig i förstaläget stämmer fortfarande inte. Det är högst personligt hur många fps man kan uppfatta. Det du skirver om Illustrerad vetenskap låter som en del av det de tar upp i den stora tråden om detta: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Vi behöver inte ha en till sån här debatt när det finns en jättebra tråd om detta redan. Om du inte har läst den själv men fortfarande tycker att jag har fel och du säger att du kan tänka själv, läs den ändå, den är intressant.

Jag läste tråden, och den var skit i sitt syfte. Bara spekulationer och inga bekräftande vetenskapliga undersökningar som slår hål på myten.

Själv så tror jag att det är skillnad på 30 och 60 fps, men jag skiter i det för dom extra fpsen ger mig ändå inte fler frags i cs eller bf2.

OnT: Har Ts bestämt sig ännu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
då en BR spelare kan du köpa separat och det finns modeller med hårddisk eller om du föredrar att ha den som en enhet till datorn.

En blu-rayspelare av någorlunda kvalitet som kan koda av samma saker som en PS3 slim kostar omkring 2000-3000kr och då tycker jag personligen det är värt att lägga ut några kronor extra för att få en PS3 med HD.
Nackdelen är att den kanske inte passar in designmässigt med din andra utrustning eller liknande, fördelen är att du får en massa extra funktioner som att spela upp nertankade filmer och spela spel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ojekta

OnT: Har Ts bestämt sig ännu?

Japp, jag bestämde mig för att skaffa mig en PS3 dels för att jag aldrig spelar FPS lir, så att ha bra grafikkort i datorn för den anledningen håller inte. Jag tycker dessutom att de flesta spel som inte är FPS lir är skönare att lira på consol.

Men nu har min tjej varit på mig och kräver att vi ska åka utomlands till våren så nu ser det ut som att det varken blir ps3 eller grafikkort =/

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Japp, jag bestämde mig för att skaffa mig en PS3 dels för att jag aldrig spelar FPS lir, så att ha bra grafikkort i datorn för den anledningen håller inte. Jag tycker dessutom att de flesta spel som inte är FPS lir är skönare att lira på consol.

Men nu har min tjej varit på mig och kräver att vi ska åka utomlands till våren så nu ser det ut som att det varken blir ps3 eller grafikkort =/

Toffel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Toffel

Kan tyckas så, men jag vill ju faktiskt åka på en riktigt semester jag också Reser nästan aldrig utomlands förrutom med jobbet då, men då jobbar man ju så det räknas inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Kan tyckas så, men jag vill ju faktiskt åka på en riktigt semester jag också Reser nästan aldrig utomlands förrutom med jobbet då, men då jobbar man ju så det räknas inte.

Hälsa henne att du tänker på miljön och därför tänker köpa en PS3 eller grafikkort. Flyg har sådana hiskeliga utsläpp!

Förresten, det är väl inte bara du som betalar resan hoppas jag? Om, KÖP PS3!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Hälsa henne att du tänker på miljön och därför tänker köpa en PS3 eller grafikkort. Flyg har sådana hiskeliga utsläpp!

Förresten, det är väl inte bara du som betalar resan hoppas jag? Om, KÖP PS3!

Nej hon kommer att betala sin del av resan. Det kanske inte blir en PS3 eller grafikkort idag, men snart blir jag av med en avbetalning som jag har haft och blir några hundralappar rikare per månad, så det kan säkert bli ett köp trots utlandssemester.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Sambon har också varit på mig om att jag måste spara så vi kommer iväg på en semester, och för att jag inte skulle sätta sprätt på mina sparpengar så betalade hon PS3an istället.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky
Sambon har också varit på mig om att jag måste spara så vi kommer iväg på en semester, och för att jag inte skulle sätta sprätt på mina sparpengar så betalade hon PS3an istället.

Trevligt! Önskade att min flickvän kunde göra det. Tyvärr jobbar hon bara deltid och drar inte in så mycket pengar, så nån ps3 får jag inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Den stora kostnaden med konsollspelande är att spelen är så fruktansvärt dyra. Men egentligen är väl inte konsoll vs PC en kostnadsfråga utan vilka spel man gillar att spela. Gillar man bara att leka med FPS så är väl en PC ett bra val, älskar man Nintendo-spel är en Wii trevlig och suktar man efter Halo så väljer man en Xbox. Simple as that.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Den stora kostnaden med konsollspelande är att spelen är så fruktansvärt dyra. Men egentligen är väl inte konsoll vs PC en kostnadsfråga utan vilka spel man gillar att spela. Gillar man bara att leka med FPS så är väl en PC ett bra val, älskar man Nintendo-spel är en Wii trevlig och suktar man efter Halo så väljer man en Xbox. Simple as that.

Men med PS3 och 360 så kan man väl köpa spel via nätet i nån programbutik? Borde inte det bli en del billigare eftersom de skippar distributionsledet och återförsäljarledet? Alltså tanka ner spelen till HDDn

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
En blu-rayspelare av någorlunda kvalitet som kan koda av samma saker som en PS3 slim kostar omkring 2000-3000kr och då tycker jag personligen det är värt att lägga ut några kronor extra för att få en PS3 med HD.
Nackdelen är att den kanske inte passar in designmässigt med din andra utrustning eller liknande, fördelen är att du får en massa extra funktioner som att spela upp nertankade filmer och spela spel.

Visst, men om du ska spela upp nertankade filmer och spela spel så funkar det lika bra på en PC om du nu har någon pervers fetish där du måste bara spela exklusiva PS3 titlar. Och det låter ju rätt ju rätt korkat eller hur?

Jag tänker iallafall inte sluta köpa DVD när BR utbudet är knappast i närheten att man kan kalla det för en "ersättare" till DVD. Och skulle jag göra det så hade jag skaffat mig en Blu-ray spelare, inte någon plastig konsol som jag kan spela spel på för det har jag min PC till.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Visst, men om du ska spela upp nertankade filmer och spela spel så funkar det lika bra på en PC om du nu har någon pervers fetish där du måste bara spela exklusiva PS3 titlar. Och det låter ju rätt ju rätt korkat eller hur?

Jag tänker iallafall inte sluta köpa DVD när BR utbudet är knappast i närheten att man kan kalla det för en "ersättare" till DVD. Och skulle jag göra det så hade jag skaffat mig en Blu-ray spelare, inte någon plastig konsol som jag kan spela spel på för det har jag min PC till.

Du kan göra så mycket mer än spela spel på en ps3.

Visa signatur

PowerPC-base Core @3.2GHz ,7 x SPE @3.2GHz ,RSX @550MHz,Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, * 256MB XDR Main RAM @3.2GHz
* 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

Permalänk
Medlem

jag skaffade Uncharted 2 för två dagar sen.
Och jag tror fan vi PC användare blir totalt blåsta.
Spelet är ruggigt snyggt, jämförbart med crysis, jämförbart indeed, trots att det bara körs i HD ready upplösning vilket ett PC spel skulle se skit ut.

Uncharted 2 använder varken dx10 eller 11 och annat lull lull men ser bättre ut än 90% av pc spelen, så jag funderar ärligt på att skippa paraden med uppgraderingar när en konsoll med bra spelutvecklare gör finare spel på ps3.
Nu ni som känner till mig på forumet vet att jag inte är någon konsoll fanboy precis om något så anklagas jag ofta av att vara nvidia fanboy,

All tekniskt BS om hur man kan ha si och så många polygoner med tesselation rent skit, spela Uncharted 2 så förstår ni vad jag menar. Visserligen har ps3 en cell processor men grafikkortet är stenålders varning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
jag skaffade Uncharted 2 för två dagar sen.
Och jag tror fan vi PC användare blir totalt blåsta.
Spelet är ruggigt snyggt, jämförbart med crysis, jämförbart indeed, trots att det bara körs i HD ready upplösning vilket ett PC spel skulle se skit ut.

Uncharted 2 använder varken dx10 eller 11 och annat lull lull men ser bättre ut än 90% av pc spelen, så jag funderar ärligt på att skippa paraden med uppgraderingar när en konsoll med bra spelutvecklare gör finare spel på ps3.
Nu ni som känner till mig på forumet vet att jag inte är någon konsoll fanboy precis om något så anklagas jag ofta av att vara nvidia fanboy, alla dessa tekniskt BS hur man kan ha si och så många polygoner med tesselation rent skit, spela Uncharted 2 så förstår ni vad jag menar.

En till som insett att konsol inte är endast skit!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Dem gör ett fåtal bra spel som inte finns på pc för att hålla konsollen i liv T,ex uncharted 2 och diverse bilspel. Fightingspel med flera spelare är också något som pc saknar, utöver det så har inte konsoll mkt att komma med...

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
jag skaffade Uncharted 2 för två dagar sen.
Och jag tror fan vi PC användare blir totalt blåsta.
Spelet är ruggigt snyggt, jämförbart med crysis, jämförbart indeed, trots att det bara körs i HD ready upplösning vilket ett PC spel skulle se skit ut.

Uncharted 2 använder varken dx10 eller 11 och annat lull lull men ser bättre ut än 90% av pc spelen, så jag funderar ärligt på att skippa paraden med uppgraderingar när en konsoll med bra spelutvecklare gör finare spel på ps3.
Nu ni som känner till mig på forumet vet att jag inte är någon konsoll fanboy precis om något så anklagas jag ofta av att vara nvidia fanboy,

All tekniskt BS om hur man kan ha si och så många polygoner med tesselation rent skit, spela Uncharted 2 så förstår ni vad jag menar. Visserligen har ps3 en cell processor men grafikkortet är stenålders varning.

Det är ju det som är lite synd. :S Hade man plockat ihop ALLA de bästa delarna för en Gaming PC som finns idag och göra ett spel endast för dom delarna så skulle det se grymt snyggt ut. Men spelutvecklarna måste ju göra spel som går och spela även på en annorlunda rigg då detta inte är fallet för Xbox eller PS3.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

okej.... jag ska föprsöka ta detta kortfattat.........

ALLA och då menar jag nästan ALLA hushåll har en dator...

istället för att köpa en dator för att "Surfa och betala räkningar..." och sen köpa en konsoll för att "spela spel" så lägg dom 3 000:- från konsoll köpet på att vässa upp datorn och köp en x-box kontroller till pc'n....

då kan du köra online spel fps spel på rätt sätt och dessutom så kan du andvända skiten till dina räkningar osv...

DESSUTOM ÄR ALLA SPEL BILLIGARE TILL PC!
Jag köpte MW2 till pc för 59 kr.....
köpte CDkeyn och aktiverade i steam...
samma sak med fifa 10 det kostade 159:-
och fifa manager 10 kostade 42:-

konsoll? nej tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
okej.... jag ska föprsöka ta detta kortfattat.........

ALLA och då menar jag nästan ALLA hushåll har en dator...

Jag har faktiskt ingen TV i mitt hushåll. Tog det beslutet när man flyttade hemifrån första gången. Jag saknar TVn lika lite som fast telefoni.

Jag tycker det är ganska trist med vardagsrum där fåtöljerna är riktade mot en TV istället för mot varandra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
okej.... jag ska föprsöka ta detta kortfattat.........

ALLA och då menar jag nästan ALLA hushåll har en dator...

istället för att köpa en dator för att "Surfa och betala räkningar..." och sen köpa en konsoll för att "spela spel" så lägg dom 3 000:- från konsoll köpet på att vässa upp datorn och köp en x-box kontroller till pc'n....

då kan du köra online spel fps spel på rätt sätt och dessutom så kan du andvända skiten till dina räkningar osv...

DESSUTOM ÄR ALLA SPEL BILLIGARE TILL PC!
Jag köpte MW2 till pc för 59 kr.....
köpte CDkeyn och aktiverade i steam...
samma sak med fifa 10 det kostade 159:-
och fifa manager 10 kostade 42:-

konsoll? nej tack

kan vara så att vissa bara inte gillar att spela på datorn!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510