Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nefus
just nu har jag en Core2 duo men det är så att jag tänker köpa en ny dator inom snar framtid och då tänker jag skaffa mig någon av dessa:

Intel Core i7 920 2,66GHz
http://www.webhallen.com/prod.php?id=91870

AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3.2GHz
http://www.webhallen.com/prod.php?id=97655

Hade kört på i7an, se till så att du får med fästen för socket 1366.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Hade kört på i7an, se till så att du får med fästen för socket 1366.

Väljer man fäste när man beställer corsair kylaren?

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nefus
Väljer man fäste när man beställer corsair kylaren?

Nej, men finns ju alltid olika versioner av kylare, en till AMD och en till Intel, dvs s775/1156/1366-fästen till Intel-versionen och AM2/AM2+/AM3-fästen till AMD-versionen

Permalänk
Medlem

Spännande med så många självutnämnda experter

Började fundera lite på att ha vattenkylning med radiatorn utomhus, men vatten och temperaturer skapar lite för mycket problem där.

Min andra tanke var att luftflödet som förs genom radiatorn ska tas utifrån. Detta gör att om man har ett luftintag kan man använda sig av det och sänka temperaturen på systemet kanske utan att använda sig av fläktar öht.
Får se om det är värt att lägga ner tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeKa6
text
[/B]

Passar inte in i vattenkylning för datorer.
Tur att inte de svetsare vi anlitar inte har samma metoder...

Vidare:
Använd inte tryck vid tätprovning av era dator-vattensystem.
Använd gärna destilerat vatten, annars avjoniserat, med ett alg dödande+antikorrosions medel i båda fallen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Har länge haft planer på vattenkylning men aldrig blivit av, funderat starkt på att bygga ett system som kan stå utomhus och klara av det (har datorn bredvid altandörren, så det är ju inga problem att borra hål för slangar etc).

Håller ju på mycket med bilar så tanken var att hitta en bra radiator, fläktar till detta är ju inga problem, kupe´fläkt från 9000 med ställbart varvtal och lämpligt utblås för en radiator borde ju duga.

Problemet jag har det är när det gäller vattenpumpen, ska man köpa en som är gjord för detta eller är det någon som har hittat en annan lösning?
Te.x pumpar som används i pooler etc?

Tänkte då kyla Q6600 och 8800GT.

Hade först planer på att köpa en Reserator eller liknande och låta den stå utomhus, men kan man bygga det mesta själv så blir ju det billigare..

Eller te.x denna och montera radiatorn utomhus: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318419

(Givetvis gör jag nått sorts skydd mot väder etc)

Det jag behöver är alltså:

*Pump, som gärna tål att vistas ute i minusgrader
*Slangar (inga problem, Jula, OKQ8, Biltema etc etc)
*Radiator
*Fläktar, antingen datorfläktar eller nått hemmabygge från bildelar / kupefläkt / elfläkt
*Vattenblock som passar s775 samt 8800GT

Sen har jag en annan fråga, hur kan man koppla för att kyla Cpu samt grafik "Separat", dv.s så att inte vattnet som passerat Cpu´n sedan passerar grafiken. Borde ju vara mest optimalt då inte den ena komponenten skickar värme till den andra..

Jag skulle vilja hoppa på och fråga om någon vet lite mer om detta som står ovan:

Jag har funderat på bygga vattenkylning och ha vattentanken, radiator på balkongen året om dvs när det är minus med ute. (max minus 10)

batterivatten+glykol så det inte fryser. Sedan kyla I7 cpu samt 3st GTX280 kort med denna vatten.

Men Går detta? Eller har jag helt fel i mina tankar?

Tänkter på Hur blir det om minus gradig vatten går på 50gradig ship.

Blir det kondens på slangarna i datorn? Och i såfall kan isolera?

Så frågan är kan man bygga ihop så man kan kyra med minusgradig vatten eller bara några få gradig vatten (ca +5) utan att det blir problem?

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

om vattnet blir en grad kallare en vad din rumstemperatur är så kommer det blida kondens.

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Medlem

@zatzy: Riktigt så enkelt är det inte. När kondens uppstår beror på luftfuktigheten. Kolla upp daggtemperatur, (engelskans dewtemperture är lättare att hitta info om).
Dessutom fungerar slangen som isolering så slangens utsida kommer vara aningen varmare än vattnet inuti slangen.
Men du har i princip rätt, om vattentemperaturen är någon grad lägre än lufttemperaturen bildas kondens.

@Lafiel: Det går. Men det kommer bildas kondens. Det går att förhindra kondens, men en permanent lösning som funkar dygnet runt, året runt är inte lätt att fixa. Var beredd på att spendera mycket tid och pengar på att få det att fungera och se till att du har råd att förlora datorn i fråga.
Kolla hur de som sysslar med TEC/Peltier- och kompressorkylning isolerar. Knådgummi, armaflex, etc.
En annan lösning vore att reglera det inkommande vattnets temperatur så att det aldrig understiger daggtempen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
@zatzy: Riktigt så enkelt är det inte. När kondens uppstår beror på luftfuktigheten. Kolla upp daggtemperatur, (engelskans dewtemperture är lättare att hitta info om).
Dessutom fungerar slangen som isolering så slangens utsida kommer vara aningen varmare än vattnet inuti slangen.
Men du har i princip rätt, om vattentemperaturen är någon grad lägre än lufttemperaturen bildas kondens.

@Lafiel: Det går. Men det kommer bildas kondens. Det går att förhindra kondens, men en permanent lösning som funkar dygnet runt, året runt är inte lätt att fixa. Var beredd på att spendera mycket tid och pengar på att få det att fungera och se till att du har råd att förlora datorn i fråga.
Kolla hur de som sysslar med TEC/Peltier- och kompressorkylning isolerar. Knådgummi, armaflex, etc.
En annan lösning vore att reglera det inkommande vattnets temperatur så att det aldrig understiger daggtempen.

Tackar, har fått lite hjälp tack vare detta.

Men har några andra erfarenheter angående detta osv får ni gärna skira här eller pm mig.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

ljudnivån blir inte dubbelt så hög om man installerar en fläkt till...

mycket bra tråd btw man tackar ödmjukast...

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Är det någon här med Corsairs H50 CPU kylare? Jag undrar om temperaturen påverkas om man väljer att installera fläkten så att den suger varmluft från radiatorn istället för blåser mot den? Jag gillar inte att man ska installera den så som de rekommenderar då det leder till att varm luft blåser in i chassit och dessutom så för det med sig damm då det inte finns dammfilter där bak.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nefus
Är det någon här med Corsairs H50 CPU kylare? Jag undrar om temperaturen påverkas om man väljer att installera fläkten så att den suger varmluft från radiatorn istället för blåser mot den? Jag gillar inte att man ska installera den så som de rekommenderar då det leder till att varm luft blåser in i chassit och dessutom så för det med sig damm då det inte finns dammfilter där bak.

Klart du kan ha så att den suger genom radden och ut ur lådan, men är det varmluft från insidan av chassiet så kommer du nog få någon grad i ökning, hur mkt vet jag ej ,men troligtvis inte mkt..

Du ju ha den på vilket sätt som helst egentligen bara du får ut varmluften från lådan, och det bästa är att ha fläktar i taket..

Många har valt att sätta den som utblås bak i chassiet där den suger genom radden och ut, troligen för att det är bäst. Den har ju tyvärr inte så långa slangar så vad har du för val?

Testa dig fram!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Klart du kan ha så att den suger genom radden och ut ur lådan, men är det varmluft från insidan av chassiet så kommer du nog få någon grad i ökning, hur mkt vet jag ej ,men troligtvis inte mkt..

Du ju ha den på vilket sätt som helst egentligen bara du får ut varmluften från lådan, och det bästa är att ha fläktar i taket..

Många har valt att sätta den som utblås bak i chassiet där den suger genom radden och ut, troligen för att det är bäst. Den har ju tyvärr inte så långa slangar så vad har du för val?

Testa dig fram!

Men det går ju annars att sätta den i taket på chassit, i alla fall på corsairs chassi där det inte är så långt avstånd från CPU:n och taket.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk

Aa fan de måste ju funka

Permalänk

Räcker det att köra batterivatten+glykol för att slippa alger+korrosion i systemet? Hur många % glykol ska det vara om man ska ha en liter vätska?

Edit: Nån som vet? Börjar bli dags att fylla systemet

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Väldigt bra och informativ tråd!

skulle någon erfaren vattenkylare vara så snäll och ta en titt på min topic och lägga till några åsikter på min topic.

Förresten så hade jag en diskussion med kemiläraren angående kylarvattnets egenskaper.

Han föreslog att man skulle belysa vatten med "ozon ljus" tydligen väldigt lågfrikvent ljus. Vilket skulle effektivt döda organismer och hämna tillväxten av alger i systemet. Denna teknik användes tydligen i reningsverk etc.

Så pratade vi också om att använda sig av Ammoniak, hur funkar de? (han sa att det skulle lukta illa om de blev läkage hihi)

och en annan teknik som vi pratade om var "omvänd osmos" (wiki-länk

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azur879
Väldigt bra och informativ tråd!

skulle någon erfaren vattenkylare vara så snäll och ta en titt på min topic och lägga till några åsikter på min topic.

Förresten så hade jag en diskussion med kemiläraren angående kylarvattnets egenskaper.

Han föreslog att man skulle belysa vatten med "ozon ljus" tydligen väldigt lågfrikvent ljus. Vilket skulle effektivt döda organismer och hämna tillväxten av alger i systemet. Denna teknik användes tydligen i reningsverk etc.

Så pratade vi också om att använda sig av Ammoniak, hur funkar de? (han sa att det skulle lukta illa om de blev läkage hihi)

och en annan teknik som vi pratade om var "omvänd osmos" (wiki-länk

Angående lågfrekvent "ozon ljus", tror att han syftar på UV-ljus, så kan jag bekräfta att det (UV-ljus) kan användas för att rena både bassämgvatten och dricksvatten.
(Är certifierad i badvattenrening.)
Fast jag är ytterst tveksam till om det är rätt typ av UV-ljus i de rör som säljs till datorchassin. =/
Men de kanske funkar i den utsträckning att det hämmar den lilla bakteriemängd som kan dyka upp i h2o-system för PC?;)

Permalänk
Medlem

Kanske dags att uppdatera tråden? Många av länkarna funkar ej.

*Edit: Tänkte kyla min framtida XFX Radeon HD5850 grafikkort med vattenkylning, jag vet dock inte vad man kan använda för att kyla det. Har spanat runt lite och hittade en sådan här: http://www.frozencpu.com/products/9905/ex-blc-688/EK_Radeon_H...

Jag har läst någonstans att man inte behöver köpa en sådan som täcker hela grafikkortet, så min fråga lyder helt enkelt; Behöver jag köpa något som det jag länkade? Eller finns där nått mindre + billigare alternativ?

Visa signatur

Imagination is more important than knowledge.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.
If you put your mind to it you can accomplish anything.
A journey of a thousand miles begins with a single step.

Permalänk

tänkte bara göra en snabb koll..

jag har långsiktiga planer på att kyla mitt system i ett antec p180
jag tänkte för smidighetens skulle köra en singel 120 radiator..
och en "3,5 bay" tank med inbyggd pump..

kommer detta att bli för lite om jag ska kyla cpu och gpu i samma loop?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av er_nilsson
tänkte bara göra en snabb koll..

jag har långsiktiga planer på att kyla mitt system i ett antec p180
jag tänkte för smidighetens skulle köra en singel 120 radiator..
och en "3,5 bay" tank med inbyggd pump..

kommer detta att bli för lite om jag ska kyla cpu och gpu i samma loop?

Hade knappt räckt till att kyla GPU... En 120.1 räcker till CPU om du inte planerat att överklocka, men minst en 120.2 till GPU.

Permalänk
Hedersmedlem

Funderar på om man klarar sig undan med en laing 10w ist för en 18w om man vill kyla en i7 920 samt nordbryggan på en loop? vill gärna ha detta så tyst som möjligt och tänkte köra på en 3x120 radd med 3st gentle typhoons på 800rpm, och ändå kyla rätt bra (ska jag sätta nb före cpun kanske?). Sedan funderade jag på att köra en liknande loop med en 2x120 radd till framtida grafikkortsupgradering.

Permalänk

Skruvat ihop min första vattenkylning nu och allt är perfekt förutom att pumpen (EK-DCP 4.0) låter alldeles för mycket för min smak. Låter typ som en dvd brännare in action. Har dämpande material under för att förhindra vibrationer men vad finns det mer jag kan göra för att få den att låta mindre? Hade kanske vart bättre att köpa en 10w pump men den här kommer orka med mer om jag bygger ut loopen.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Skruvat ihop min första vattenkylning nu och allt är perfekt förutom att pumpen (EK-DCP 4.0) låter alldeles för mycket för min smak. Låter typ som en dvd brännare in action. Har dämpande material under för att förhindra vibrationer men vad finns det mer jag kan göra för att få den att låta mindre? Hade kanske vart bättre att köpa en 10w pump men den här kommer orka med mer om jag bygger ut loopen.

Du kunde ju kört på Laing D5 (Swiftech MCP655) ;), eller en Laing DDC 10w med EK X-top, finns 5.25"-lådor till dem som är designade för att dämpa ljud ;).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Du kunde ju kört på Laing D5 (Swiftech MCP655) ;), eller en Laing DDC 10w med EK X-top, finns 5.25"-lådor till dem som är designade för att dämpa ljud ;).

Gick mycket på priset och pumpen fick ganska fin kritik på XS. Har inga 5,25" platser över så de hade inte gått iaf. Define R2 har ju bara två...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Gick mycket på priset och pumpen fick ganska fin kritik på XS. Har inga 5,25" platser över så de hade inte gått iaf. Define R2 har ju bara två...

Kan finnas för 3.5"-platser med, men då är du ändå låst eftersom R2 använder HDD-slädar ;/.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Kan finnas för 3.5"-platser med, men då är du ändå låst eftersom R2 använder HDD-slädar ;/.

hdd racket borttaget för att få plats med radiator i fronten Får köpa mig en fläktkontroll som klarar av 20w och ha den ligga på skrivbordet;)

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
hdd racket borttaget för att få plats med radiator i fronten Får köpa mig en fläktkontroll som klarar av 20w och ha den ligga på skrivbordet;)

Går ju modda in i sidpanelen om man är lite finurlig :D. Själv tänkte jag försöka få in 2st 120.2 i ett Antec 300 ;/.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Går ju modda in i sidpanelen om man är lite finurlig :D. Själv tänkte jag försöka få in 2st 120.2 i ett Antec 300 ;/.

Hade den tanken först men ville behålla utsidan så som den var och hdd racket moddas lätt tillbaka igen om jag vill. Köpte en massa svarta nitar så syns inte ens att jag tagit bort det en gång

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nefus
Är det någon här med Corsairs H50 CPU kylare? Jag undrar om temperaturen påverkas om man väljer att installera fläkten så att den suger varmluft från radiatorn istället för blåser mot den? Jag gillar inte att man ska installera den så som de rekommenderar då det leder till att varm luft blåser in i chassit och dessutom så för det med sig damm då det inte finns dammfilter där bak.

Kanske lite sent svar men för mig blev skillnaden mellan insug och utblås på en H50 hela 12 grader i load.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Du kunde ju kört på Laing D5 (Swiftech MCP655) ;), eller en Laing DDC 10w med EK X-top, finns 5.25"-lådor till dem som är designade för att dämpa ljud ;).

Något tips på vart man kan hitta dessa? Hittade inte på chilledpc.
Räcker en Laning DDC 10W för att klara en loop med i7 920 ("rimlig" oc)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Något tips på vart man kan hitta dessa? Hittade inte på chilledpc.
Räcker en Laning DDC 10W för att klara en loop med i7 920 ("rimlig" oc)?

http://indomo.se/index.php?mode=item&id=7061&session=c92dec9c...
http://indomo.se/index.php?mode=item&id=7070&session=c92dec9c...

Glöm inte fraktfritt bara, sweclockers_500
Tror att en 10w räcker till Funderar på att byta min 18w EK pump till en 10w pga ljudnivån. Kyler en phenom II 720 i nuläget,en 965 i veckan

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed