Randig post screen, blåskärmar & förlorade filsystem

Permalänk

Randig post screen, blåskärmar & förlorade filsystem

Hej!

Byggde i december ihop en dator åt min flickväns moster och det har bara varit strul med den, börjar bli lite smått pinsamt. =/

När jag lämnade över den var allt OK men efter nån dag hörde de av sig. Den gjorde reset titt som tätt, oftare och oftare tills den inte gick att starta. När jag kom dit gjorde den blåskärm vid samma ställe under uppstart så jag bytte alla delar, en i taget, men inget hjälpte. Det visade sig att filsystemet var väck (eller av typen raw). Efter ominstallation fungerade allt OK igen. Jag lämnade dom med ett nytt moderkort eftersom jag trodde att det gamla hade orsakat skrivfel till disken. Men nån dag senare samma fel igen.

Nu har jag datorn hemma hos mig, men tror ni jag får några blåskärmar? nädå! Dock får post screen ibland gula ränder och i windows kan skärmen blinka till nån sekund, så allt står inte rätt till.

GIGABYTE GA-73PVM-S2H S-775 MATX
ACE MIDITOWER HEROES 4 ATX WHITE 500W
INTEL PENTIUM DUAL CORE E6300 2.8GHZ 2MB 1066MHZ S-775
CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 800MHZ (2X2GB)
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 500GB SATA/300 32MB

Kör win 7 x64

Vad tror ni kan orsaka problemet? Vilken del ska jag skicka tillbaka till dustin?

Permalänk
Medlem

Läs och fixa en i taget av dessa.

  • Användes distanser vid montering av moderkort?

  • Kolla BIOS om alla komponenter känns av korrekt

  • Använd 1 minnessticka istället för dom 2 du har (se manual för korrekt slot)

  • Sätt in annan HDD och installera windows på nytt (byt ut kablage för uteslutning av kabelbrott) (läs/skriv problem)

  • Koppla in annat nätagg i datorn

  • Koppla in separat grafikkort

  • Sist men inte minst, prova komponenterna en och en på ditt system (utom MOBO) hittar du inga fel på komponenter är det nog kompatibilitet eller defekt MOBO

Permalänk
Medlem

Kör Memtest86

Låter läskigt likt ett problem jag hade nydligen.

Om minnes-stickorna är dåliga (paj) har dom en förmåga att göra filer korrupta, windows filer i ditt fall.

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem

har samma problem på en dator här hemma förutom att jag har blåa vertikala ränder i post.
har konstaterat att allt fungerar som de ska utom grafikkort och moderkort. har skaffat ett "nytt" grafikkort nu och ska beställa ett nytt moderkort snart så måste de fungera sen.

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk

distanserna sitter rätt.

Resultat av Memtest86+:
sticka 1 & 2: error
sticka 1 i slot 1: OK
sticka 2 i slot 1: OK
sticka 1 i slot 2: OK
sticka 2 i slot 2: error

Randig post screen verkar bara dyka upp då datorn är kall, ser ut såhär:

Lyckades få en blåskärm också, ser ut att vara minnesfel eller?

Permalänk
Medlem

usb mus/tgb som orsakar problem, drivers installerade?

Prova med PS2 mus och inget tangentbord se om det blir stabilt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
usb mus/tgb som orsakar problem, drivers installerade?

Prova med PS2 mus och inget tangentbord se om det blir stabilt.

Ska prova, men kan resultatet i memtest verkligen bero på det??

Permalänk
Medlem

skulle inte tro det, men din bsod refererar till usb, kör med 1 sticka bara.

Permalänk
Hedersmedlem

Garanterat minnesfel.

Permalänk

Kan vara nära lösning nu

Testade båda stickorna, en i taget, i min egen dator. Sticka 1 testade Ok, men med sticka 2 fick jag inte ens bild i skärmen. Med enbart sticka 2 i den felande datorn, samma sak. Så nu verkar den ha gått sönder helt, kan det vara så bra?

Bara nyligen testade ju samma sticka OK i samma dator fast andra sockeln.. EDIT: fel, samma sockel t.o.m.

Permalänk

Innan jag skulle skicka iväg minnena till dustin gjorde jag ett sista test. Båda stickorna testade OK i min egen dator. I den felande datorn testar den ena OK medens den andra inte startar datorn. Tillbaka i min egen datorn fungerar nu bara det ena minnet.

Är det datorn som gör sönder minnet? Ett fel som sedan självläker på några dagar.. Det är samma och bara en minnessticka som går sönder, men dustin kommer ju säkert inte hitta något fel :'(