når inte alla sidor med trådlösa nätverket

Permalänk
Medlem

når inte alla sidor med trådlösa nätverket

Hej.
Jag har 3 datorer hemma. En som har fast nätverkskabel och två bärbara som har trådlöst internet.
Alla ansluter till en thomson st780wl som är inställd på "bridge"-funktionen.

IP-adresserna delas i sin tur ut av en central router i huset (studentlägenhet med 100/100Mbit, internetuttag i väggen).
Internet fungerar bra på stationära datorn (WinXP) och på ena bärbara (WinXP).
Problemet ligger i nya bärbara datorn (en acer med WinVista).

Denna datorn kommer inte åt alla sidor på internet.
T.ex så fungerar hitta.se
google.se

men inte gp.se
aftonbladet.se.

Har kört tracert på alla datorer till dessa adresser och spårningen visar exakt samma resultat. Fast tracert på gp.se och aftonbladet.se når inte fram men fungerar ändå i firefox på de 2 andra datorerna.

Vad kan vara felet?

Mvh Martin

Permalänk
Medlem

Testa slå av krypteringen på WLANet, en del budget utrustningar manglar packet då det krypteras för WLANet.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

det hjälpte inte att stänga av krypteringen. det är en speedtouch st780wl.

Någon mer som har förslag?

Permalänk
Medlem

Har även märkt något konstigt. Jag har ju som sagt 2 bärbara datorer som ansluter trådlöst. Båda får IP-nummer enligt myip.dk och ipconfig /all men när man tittar i routern på anlutna trådlösa enheter så finns bara den datorn som fungerar med i listan. Den andra syns inte trots att routern måste ha skickat vidare IP och sånt med "bridge" funktionen.
Vad kan detta bero på?

Jag stör mig på att jag i princip bara kan nå google.se och söka där men nästan Alla andra sidor går inte att nå.

Mvh Martin

Permalänk
Medlem

Testade uppgradera firmwaren på routern och det löste problemet! Mvh Martin