Permalänk

DVI - HDMI Kabel

Nu är jag osäker om den här kom i rätt del av forumet, men jag hittade ingenstans bättre.

Det är så att min DVI - HDMI-kabel gick sönder så jag inhandlade en ny..

Men när jag drar den ifrån datorn till TVn så får jag visserligen bild men det blir en lila/rosa "hinna" över bilden.

Tänkte att "Satan, då var kabeln trasig då" men testade ändå med laptopen och där får jag perfekt bild.

Vad kan detta bero på?

Visa signatur

Custers Army

Permalänk
Medlem

Bilder på fenomenet?
Vilket grafikkort?
Kontrollera inställningar/Installera om drivrutiner till grafikkortet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Säker på att kontakten är korrekt ansluten? Testat att skruva/trycka till ordentligt? Jag har ett liknande problem med min VGA kabel och det beror på just det, glapp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Bilder på fenomenet?
Vilket grafikkort?
Kontrollera inställningar/Installera om drivrutiner till grafikkortet.

Radeon X1950 och jag har testat olika drivrutiner, men det har ju fungerat förut så jag förstår inte vad det ska kunna vara för fel där.
Vet inte vad en bild kan göra för att hjälpa men visst:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
Säker på att kontakten är korrekt ansluten? Testat att skruva/trycka till ordentligt? Jag har ett liknande problem med min VGA kabel och det beror på just det, glapp.

Har testat det några gånger utan framgång.

Kan även tillägga att jag har testat på 4 olika HDMI-ingångar så det är inte det som är problemet.

Visa signatur

Custers Army

Permalänk

Har du startat om både datorn och TVn efter anslutningen? För mig räcker det inte med att bara starta om ens utan jag behöver ta ur strömkontakten också i både datorn och TVn för att jag ska slippa en grön hinna över bilden.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Har du startat om både datorn och TVn efter anslutningen? För mig räcker det inte med att bara starta om ens utan jag behöver ta ur strömkontakten också i både datorn och TVn för att jag ska slippa en grön hinna över bilden.

Testat det nu också.. fungerade icke :/

Visa signatur

Custers Army

Permalänk

Testade med ännu en helt ny kabel nu som en polare köpte till sig själv, men det blir samma sak.

Då måste det ju vara grafikkortet då det fungerar på laptopen men inte på stationära?

Konstigt att det bara blev sådär efter kabelbyte :/

Visa signatur

Custers Army

Permalänk

Har suttit och försökt fixa det här idag igen, tänkte att det var dags att försöka

Men samma gamla lila/rosa hinna

Nu har jag..

* Testat att dra kabeln ifrån laptopen och ifrån den fungerar det perfekt.
* Testat alla 4 HDMI-slots på TVn och dom fungerar.
* Testat DVI:n från grafikkortet till andra saker och det fungerar.
* Provat på alla möjliga olika drivrutiner till grafikkortet.

Jag kan för allt i världen inte komma på vad det kan vara för problem om det inte är något av dom ovannämnda.

Så bara för att jag ska ha något att göra ikväll så försöker jag igen här.

Några idéer?

Visa signatur

Custers Army

Permalänk
Medlem

Hmm känner igen ditt problem. Köpte mig en 24" samsung widescreen för nån vecka sen. Koppla först in den med hdmi, blev skitkass bild. DVI dock var helt perfekt bild. När jag fiddlade runt lite fick jag en gång samma bild som du har, rosa. Avhjälptes genom att starta om datorn och skärmen.