Permalänk
Medlem

Datorn startar inte

Waddap

Fått problem med burken. Första gången det hände så startade jag den och den funkade som vanligt, sen helt plötsligt frös skiten fast. bilden var kvar på skärmen men hade frysit och datorn var fortfarande igång. Jag startade om skiten men efter några sekunder så frös skiten fast igen och det hände på olika ställen varje gång, ibland kom den inte ens förbi POST:en och som sagt bara frös fast.

När jag startar den nu så händer inte nått, datorn går igång osv men det blir ingen bild på skärmen. Skärmen går ner i standby läge när burken inte är igång, såfort jag startar datorn så vaknar skärmen och får signal men det kommer inte upp nått, den förblir svart. Vet att det inte är grafikkortet som är problemet då jag testat detta i en annan burk och det funkar utan problem.

Nån som har någon aning om vad som är fel?
tacksam för alla svar.

Permalänk
Avstängd

Har du testat att formatera? Har du klockat?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

aldrig klockat den det minsta.

formatera har jag inte gjort då jag som sagt inte ens kommer förbi POSTen och kan få den att bota från skiva så jag antog att en formatering inte skulle hjälpa så mycket, eller har jag helt fel?

Permalänk
Medlem

Kommer du in i bios? Om möjligt, testa klocka ner. Kolla på temp etc. Det kan även vara någon kortlsutning på moderkort, processor, minne eller atx kabel som inte sitter fast. Piper det något? Pipsignaler kan ibland härledas till ramminnesproblem.

Permalänk
Medlem

jag kommer ingenstans, bilden är helt svart.
nu när du sa det och jag testade igen så la jag märke till att den piper inte något alls vid start.

Permalänk
Medlem

Får grafikkortet ström om det är strömkontakter på det?

Permalänk
Medlem

felsökning

Ser hårt ut, men kör standard sakerna för felsökning, det är allt värt en koll.
(Även om det inte borde vara ett standard hårdvaru fel är det värt 15 minuters jobb att göra kollen imho)

Ta bort all hårdvara som inte absolut behövs

Dvs ta bort ev extra diskar externa eller interna, ta bort dvd spelare etc.
Om det fortfarande inte funkar, kör en sista dubbel koll om det inte är något mera som du kan ta bort.
(Tex boot med endast en minneskapsel istället för flera etc)

Byt ut enstaka delar av det som är kvar om du har möjlighet till det.

Tänk på att det kan vara udda prylar som ger upphov till felet, tex kan nätagget börja ge sig, etc.
Men om du strippar ner datorn så bör du åtminstone ge ledtrådar till vad som borde vara fel.

Andra typiska felsökningsmetoder inkluderar en live cd skiva med linux/windows whatever.
Se om det funkar med den utan att låsa sig, ta tex en ubuntu cd skiva.
(Du kan alltså här koppla ut din hårddisk och koppla tillbaka dvd spelaren i detta fallet)

Edit: dvs -> dvd + motivering till testerna