Kan man mata en recevier med signal från dator?

Permalänk
Medlem

Kan man mata en recevier med signal från dator?

Funderar på att köpa en receiver och undrar om jag kan mata en hdmi ingång på receivern med signal från datorn? Alltså Dator=>dvi till hdmi adapter=>hdmi kabel=>receivern=>TVn! eller blir det något fel med upplösningarna m.m.?

Tacksam för svar:)

Permalänk
Medlem

Det funkar att göra så ja.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor
Det funkar att göra så ja.

har du några erfarenheter av en sådan koppling? Undrar bara hur receivern gör med signalen som kommer in och hur det blir med upplösningen OSet?

Permalänk
Medlem

Varför adapter?

Kör på en DVI-HDMI kabel istället? Jag har adapterfobi..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNkeY-05
Varför adapter?

Kör på en DVI-HDMI kabel istället? Jag har adapterfobi..

Möjligen för att TS har ett kortt som kräver adapter för att ljud skall fungera, t.ex. AMD 4xxx serien.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Hedersmedlem

En DVI-HDMI-kabel är ju samma sak som en adapter, bara att du slipper att ha en adapter utstickande bakom datorn, vilket visserligen kan vara skönt. Tillägg: Detta var tydligen inte helt sant, se hundens inlägg nedan.

turbi: Jag har ingen egen erfarenhet av HDMI-receivers, men det bör funka så att du bara stället in rätt upplösning via datorn så skickar receivern vidare signalen till valfri TV/projektor.

Permalänk
Medlem

Okej! tack för svaren:) Hoppas att det funkar bara:)

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
En DVI-HDMI-kabel är ju samma sak som en adapter, bara att du slipper att ha en adapter utstickande bakom datorn, vilket visserligen kan vara skönt.

Det är redan fastställt i flertalet trådar att det krävs att den medföljande adaptern till ATI:s kort används för att få ljud, en DVI-HDMI-kabel funkar inte.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Det är redan fastställt i flertalet trådar att det krävs att den medföljande adaptern till ATI:s kort används för att få ljud, en DVI-HDMI-kabel funkar inte.

Det var mer än jag visste, tack för upplysningen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
har du några erfarenheter av en sådan koppling? Undrar bara hur receivern gör med signalen som kommer in och hur det blir med upplösningen OSet?

Beror på receivern, men de flesta ska ha ett rent throughputläge där den inte tafsar på bildsignalen alls, utan bara skickar den vidare.
Finns väl liten risk för en marginell ökning av inputlagg pga processing i receivern, men tror inte det generellt är ett större problem när man bara skickar signalen rakt genom..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.