Flyter spel bättre på XP än Vista/Win7?

Permalänk
Medlem

Flyter spel bättre på XP än Vista/Win7?

Som rubriken säger, flyter spel generellt på bättre i Windows XP än senare versioner? Nu var det länge sedan jag hade XP installerat på min gamla speldator, men jag tyckte att spel flöt på bättre då än nu. Har installerat om både Vista och Windows 7 flera gånger på nuvarande hårdvara, men det känns ändå som att XP var bättre för spel. Vad säger ni och vad har ni för erfarenheter?

Min gamla burk:

ASUS P5B
Intel Core 2 duo E6600
4GB DDR2
ASUS Geforce 8800GTS 320MB

Om det är så att det egentligen inte är någon skillnad i prestandan mellan operativen, kan det då vara DirectX som spelar in? Vista och Win7 kör väl på nyare DirectX version än XP, kanske det segar ner spelen?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag tycker Windows7 rullar på bättre än med Xp, dock så har ju ditt system nått år på nacken, men jag tror faktist windows-7an skulle göra mera nytta.

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Medlem

aa... fast nää..

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk

Jag tycker mitt system som är 2 år gammalt fick ett prestanda lyft av windows 7 (bytte från XP)

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimpanDirr
Jag tycker mitt system som är 2 år gammalt fick ett prestanda lyft av windows 7 (bytte från XP)

Menar du spel nu? Det är endast spel jag är intresserad av prestandan i. I vanlig windows användning så tycker jag Win7 är riktigt snabbt och smidigt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Menar du spel nu? Det är endast spel jag är intresserad av prestandan i. I vanlig windows användning så tycker jag Win7 är riktigt snabbt och smidigt.

Ja i spel, fick ökning av FPSen i wow och 3dmark ökade med runt 500 i poäng har jag för mig

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Vista har väll blivit snabbare i diverse spel har jag för mig test visade, dock sådana som använder flera trådar, XP's multicore hantering suger jämfört med Vista's och tappar därför på sådana...

Men XP är ju snålare på resources och kan säkert vara snabbare under vissa omständigheter...