Permalänk
Medlem

Mina minnen förvirrar mig!

Tjena!

Jag har hittat något som jag inte tycker stämmer med mitt system.
Mina minnen visar olika hastighet beroende på var jag kollar:

Men om jag kollar hastigheten i BIOS så säger BIOS att dem går i 1066MHz
Jag har ett par OCZ Reaper som skall gå i 1066MHz (2.1V) dock tror jag att dem står på 1.8V när jag kollade senast. Är detta varför dem visar att dem går segare än vad dem ska?

Säg till om ni vill har mera spec, TACK!

Permalänk
Medlem

DDR = Double Data Rate
Dina minnen kör i 533MHz (EPP#1), vilket med två dataoperationer per klockpuls ger 1066MHz.

Detta följer dock inte JEDEC-standard, vilket innebär att minnena anses följa närmaste JEDEC-standard, vilket är 333 (667) MHz och rapporteras alltså som PC-5300-minnen.

Någon som är mer insatt kanske kan förklara närmare.

Hur ser det ut under Memory-fliken i CPU-z?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Här har vi den

Men varför säger den 333MHz på Max Bandwidth?

Permalänk
Medlem

SPD fliken visar endast vilka fabriksstandarder dina minnen stödjer.
Eftersom de ska gå igång på så många moderkort som möjligt så är default 333MHz. Bättre moderkort känner av den högre hastigheten EPP#1 automatiskt och ändrar till den.
Den flik du ska kolla på är Memoryfliken, den visar dina aktuella inställningar på alla dina minnen, och moderkortet rättar sig efter det minne som har lägst värden. Så även om du har bättre minnen ihop med gamla så kommer moderkortet ställas in efter de gamla därför annars så måste man överklocka de gamla.
CPU-Z visar att moderkortet fått till hastigheten rätt (533MHz) och med Channels#: Dual, så blir det 1066MHz precis som det står i BIOS.
Däremot visar CPU-Z att dina minnen körs i 5-7-7-24 klockning när de egentligen ska köras i 5-5-5-15.
Har du monterat lite lösa minnen du råkat komma över? Eller köpt 4st lösa 1GB minnen?
Du har nämligen inte ett K sist i modellbeteckningen som visar på att det är ett dual channel kit, utan verkar vara lösa 1GB minnen. Det kan skapa instabilitet då det finns risk att de inte kommer från samma tillverkningsserie.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Tack! Bra info <3
Ja, jag har 4 st 1GB stickor, men jag har inte problem om nu inte det är stickorna som gör att min dator inte bootar som den ska. Men jag tror att det är mitt grafikkort med tanke på att jag får ati.någonting har fastan i en oändlig loop...

Tack i all fall då vet jag lite mera nu då, man lär sig något nytt varje dag.