Permalänk
Medlem

Minnestrubbel vid cold boot.

Hej på er!

Nu sitter jag här och är lite rädd, datorn har börjat spöka igen.
För ett tag sedan kollapsade min ena CellShock-sticka på 1gig, så jag sitter här med endast 1 gig nu av totalt 2.

Jag vet egentligen inte hur det hände, bara att datorn vägrade att gå igång med båda i samtidigt. LCD-postern bakom mitt ASUS Commando flashade "DRAM INIT" hela tiden och ville inte tända skärmen. Som sagt tog jag bara ur den stickan som jag trodde var död och har inte direkt brytt mig så mycket sedan dess.

Tills nu - när saker börjar haverera igen...

Med endast en sticka i får jag nu igen "DRAM INIT" på LCDn när jag bootar datorn från cold boot. Testade självklart att resetta CMOS till vad som verkade vara förgäves.

Det är något som är lurt med detta, har sett detta förut ett par gånger - då det vanligtvis bara varit att stänga av datorn och sedan knäppa på den igen.
Nu har det dock börjat hända så pass ofta att det börjar bli lite obehagligt, tänk om någon dag den vägrar gå igång igen. Det jag har gjort hittils för att "kicka igång den" är att stänga av strömmen helt, plocka ut minnet och re-positionera det.

Då brukar daton vanligtvis gå igång, och jag får "Overclocking Failed - Press F2 to enter Setup"-meddelandet.

Något jag också tycker är lustigt är att det verkar handla om kyla också, för detta har i princip bara hänt när datorn stått kall ett längre tag - tex. om den får stå en hel natt blir den segstartad tills morgonen. Precis som om den behöver heatas upp lite innan den vill samarbeta.

Är det någon som haft några liknande problem - eller andra idéer om vad som kan vara galet i maskineriet. Som det ser ut nu vetefan om jag riktigt vågar stänga av datorn helt igen - den kanske inte startar mer.

Ska man våga dra slutsatsen att detta faktiskt HAR med minnet att göra, eller kan det likväl vara moderkortet som har trubbel med att initiera minnet vid en cold boot?

Mitt system ser ut som såhär:
ASUS Commando
E6400 @ Stock 2.13
1gig CellShock DDR2 800mhz @ 4-4-4-12
WD500gig
Seasonic-S12 600 watt PSU.

Tusen tack för minsta synpunkt på vad som kan vara galet!
Tack på förhand.

Permalänk
Vila i frid

Om du inte överklockar din dator och inte tänkt göra det i någon extremare form kan du prova med att byta ut moderkortet mot ett GA-G31M-ES2L. Det kostar lika lite som ett par nya minnen och har Intel ICH7 chipset så du behöver förmodligen inte installera om Windows.

Permalänk
Medlem

Först och främst hade jag gärna velat lokalisera vad exakt som är fel på datorn, om det ens är något fel.

Har haft datorn påslagen sedan tråden skevs, runt ett dygn sedan - och den fungerar exakt som vanligt nu när den väl är igång.

Eftersom den ena stickan minne för ett tag sedan gav upp kanske det signalerar att det faktiskt har med minnet att göra ändå?

Har även googlat en del om "DRAM INIT" och det verkar som om flera har liknande problem med ASUS-brädor. Det hade väl kanske inte skadat att försöka flasha BIOS till en nyare version.

Det som jag stör mig på mest är egentligen det att detta problem har hänt endast när datorn varit avslagen och nerkyld ett längre tag - kan det bidra på något sätt?

Tack för svar och synpunkter!

Permalänk
Vila i frid

Enda vettiga rådet jag annars har att komma med, köp 2x2GB minnen som finns med på Asus QVL lista över supportade minnen. Jag förutsätter att du redan har provat att skruva upp vDDR till 2.1 volt samt höjt vNB från 1.25 till 1.45 volt.

Permalänk

Det kan vara fel på minnet. Testa att byta plats på stickorna och kör ett test på dem.

När du bootar maskinen så kopieras bios till ram för att göra åtkomst snabbare, detta görs endast en gång, och troligen är det fel på just det området som bios vill lägga sig i.

Jag skulle inte heller utesluta ett trasigt nätagg.

Permalänk
Medlem

Jo alltså..

Som jag skrev i början av tråden har jag tidigare faktiskt haft dubbla stickor på totalt 2 gig.

När jag började få dessa "DRAM INIT" problem tog jag ut en sticka och det fungerade helt plötsligt igen. Detta var ett rätt bra tag sedan nu.

Så sedan dess har jag totalt bara kört med 1gig utav 2.
Jag trodde helt enkelt att den ena stickan var död och tänkte inte mer på det.
Men nu när den andra stickan också har börjat vela sådär kan man ju fråga sig vad som egentligen är på gång.

Det enda jag direkt kan tänka "kan" ha bidragit på något sätt att minnena har körts på "Auto" voltage, när dom enligt spec. ska dras upp ända till 2.2 volt.

Kan minnen ta skada av att köras under-voltade på 'Auto'?

Det jag hade tänkt göra i första hand här nu är väl att försöka fixa ett nytt set minnen, 2x1gb.

En BIOS update kanske inte heller hade suttit helt fel, är dock rätt oroad för att flasha BIOS i helhet - har läst så mycket tråkigt om ASUS-brädor som dör efter flash.

Det angående vNB har jag inte försökt, är detta något vanligt fel gällande minnesproblem?

Tack åter igen för svar!

Permalänk
Medlem

Jag gissar på ström problem..

Visa signatur

Quad Core