Stardom SohoTank ST8-S2P

Permalänk

Stardom SohoTank ST8-S2P

Har funderat att köpa en Stardom SohoTank ST8-S2P men blir lite konfunderad.

Och läser på deras sida att

"The ST8-S2P model (see spec.) integrates 2 sets of SATA port multiplier connecting up to 4 drives each with one single SATA cable to see and work each drives independently, effectively reducing messy and inconvenient cabling. Two cables are all that’s required!"

Det tolkar jag som att man kan se var och en av diskarna individuellt när jag ansluter dem till min dator - korrekt? För om man sedan läser dustins beskrivning står det JBOD - och med JBOD ser man inte diskarna individuellt utan som klump.

Läser man i manualen (http://www.stardom.com.tw/stardom_products_data/sohotank_seri...)

Står det:

"The ST8-S2P utilizes the SATA port multiplication function where storage read/write of data to multiple hard drives can be performed through one single eSATA interface connection rather than multiple. In other words, once you've connected the ST8-S2P using the eSATA interface connection to the computer system, all hard drives installed would appear on the operating system for storage purposes. However, this would mean the eSATA host
connectivity in the computer system will also require to being equipped with the port multiplication function. Normally, if your computer system is not equipped with such, you are required to purchase a eSATA expansion adapter card with the port multiplier function available."

Det tolkar jag som

1) Man behöver ett e-sata kort med stöd för port multiplication

och

2) När man köpt sådant kort så kommer man se alla 8 diskar som individuella enheter.

Korrekt?

Någon som har tips på sådant kort som kan användas? Vet att stardom (raidsonic) har ett sådant med 4 portar som stödjer 20 enheter men det känns lite overkill?

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Helt korrekt,

Antingen har du en esata kontakt på ditt moderkort som stöder port multiplication. (dvs att samma kabel kan visa många enheter)

Eller så köper du ett esata kort med den funktionen. Detta gör att varje disk syns som en enhet. Tex E: F: G: eller /sda /sdb /sdc osv osv.

Sen kan du bygga mjukvaruraid/hårdvaru-raid (ifall du har ett hårdvaru-raidkort med som kabinettet är kopplat till som också stöder port multiplication såklart.)

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk

VIll inte köra någon raid i botten då min WHS tycker illa om det.

Bäst blir väl att jaga ett SiL-3124 kort eller motsvarande?

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914