Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så du hade inget att komma med alltså? Läs på om "toppredatorer" istället då och fundera om vargen kan klassas som det som inplanterades i Sverige på 1970-talet.

Sluta med bidrag till Norrland och regionen avfolkas och vargen kommer tillbaka. Garanterat. Sluta med bidrag till boskapsägare och vi slipper vargdödad boskap uppe i norrland. Garanterat.

Sluta försvara artificiella system som håller skiten där uppe under armarna! Det kommer alltid att finnas idioter som hatar på irrationell grund men vi kan åtminstone se till att inte underlätta för dessa.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vad mummlar du om? Det är ju exceptionellt lite förmodligen för att de generellt sett är alltför små för att kunna göra nån skada. ÄNDÅ vill alltså spanjorerna mer än gärna få ner beståndet på deras naturliga varg, dvs en som inte är inplanterad på 70-talet.

Jämför med antalet döda tamboskap i Sverige där vargarna är dubbelt så stora.

Och återigen. Om det "bara" finns 240 vargar i Sverige. Hur kan jägarna lyckas fånga så pass många redan? Varg är execptionellt svårt att jaga jämfört med de flesta andra djur.

Vad mumlar du själv om?

Citat:

Har du sett de mäktiga spanska vargarna? De är inte precis i skick att döda tamboskap kan man lugnt säga.

Vilket bevisligen var rent skitsnack...

Hmmm.. få se här... vi trycker in 200 vargar på en begränsad yta.. sen ger vi ett stort antal grovkalibriga jaktgevär till en hel del människor... Men innan vi gör detta så massakrerar vi stammen under flera hundra år.. sen inför vi lagar för att göra en massa galna renskötare glada, som senare visar sig sabotera djurlivet än med..

För att citera Lewis Black

Citat:

they turned a petting zoo into auschwitz

Edit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

"Enskilda fårägare har också drabbats av kännbara förluster till följd av vargangrepp. Sammantaget har antalet angrepp på tamboskap i Sverige varit drygt 100 de senaste två åren, men 2002 angreps drygt 200 djur - av ett fåtal vargar. "

". 2007 dödas närmare 50 hundar. Angreppen på hundar har lett till att hundanvändningen kraftigt har försvårats i vargreviren. "

http://www.jagareforbundet.se/Docum...arg_forslag.doc

Ser du skillnad nu på spansk och den varg som finns i Sverige? Plantera den i Sverige istället så kanske det blir bättre.

Så det är vargen fel att dumma idioter väljer att etablera djuruppfödning i områden där det finns vilda djur? Finns faktiskt sådana saker som speciella vargstängsel med el om de nu vill komma undan med det...

Sen är det ju ändå idioten till hundägare som får skylla sig om de släpper loss hundar efter rovdjur... vad fan förväntar sig människorna..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Vad mumlar du själv om?

Vilket bevisligen var rent skitsnack...

Hmmm.. få se här... vi trycker in 200 vargar på en begränsad yta.. sen ger vi ett stort antal grovkalibriga jaktgevär till en hel del människor... Men innan vi gör detta så massakrerar vi stammen under flera hundra år.. sen inför vi lagar för att göra en massa galna renskötare glada, som senare visar sig sabotera djurlivet än med..

För att citera Lewis Black

Läste du inte alls? Hur många dödades av spanska vargar jämfört med svenska vargar? Varför tror du de svenska vargarna kan döda hundratal fler än de spanska trots att de är 10 ggr färre? Har de tur menar du? Du tycker att 3 st visar på hur farliga de är alltså? Ren tur mot skadat tamboskap eller slump låter det som.

Du har ingen koll på jakt eller hur? Vargar är inte på en begränsad yta och de är ytterst svåra att jaga.

*** EDIT ***

Du tror inte spanjorerna har sin tamboskap på liknande områden alltså? Men ändå kan inte den lilla vovsingen komma åt deras tamboskap för att den väger 25kg och duger på sin höjd som knähund. Men spanjorerna vill ÄNDÅ ta ner beståndet på den.

Som sagt, byt till den spanska vargen istället och utrota den man av misstag planterade på 70-talet så blir alla nöjda.

Hundarna skickas inte efter rovdjur, de skickas efter viltet. Det har alltså på senare år plötsligt ökat enormt med antal hundar som dödats.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vargjakten är igång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Hur många och vilken typ av boskap hade du? Annars påminner det om rapparen i Malibu's Most Wanted, som talar om att han har levt i gettot.
Vargproblem har typ endast folk som har boskap och andra lösgående husdjur. Sedan kan man diskutera hur stor rätt markägare skall ha över "sin" (*host kronans*) mark.

Vi hade hundar och lösgående katter, och vi hittade också ett rådjur som var vargrivet ungefär 500 meter från vårt hem. Eastside Värmland represent, niggah!

Allvarligt talat, vi kan inte anpassa varenda liten del av naturen till att bli vårt lilla nöjesfält där vi kan skadeskjuta vilda djur tillsammans med våra favoritvovvar och sen snyfta om gråben i lokalpressen när det blir motigt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memento mori
Sluta med bidrag till Norrland och regionen avfolkas och vargen kommer tillbaka. Garanterat. Sluta med bidrag till boskapsägare och vi slipper vargdödad boskap uppe i norrland. Garanterat.

Ja sluta beskatta skogsindustrin och låt markägare klara sig själva.

Jag tycker för övrigt inte hur någons ekonomi är har så stor betydelse i vargfrågan, speciellt inte hur grannars ekonomi är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Så det är vargen fel att dumma idioter väljer att etablera djuruppfödning i områden där det finns vilda djur? Finns faktiskt sådana saker som speciella vargstängsel med el om de nu vill komma undan med det...

Nu är det så att många har levt på djuruppfödning i flera generationer och helt plötsligt kommer det en ny konkurrent, som de inte får göra något åt.
Angående elstängel så har jag personligen sett hur dåligt dessa fungerar, förutom detta så är det inte praktisk genomförbart på många ställen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memento mori
Sen är det ju ändå idioten till hundägare som får skylla sig om de släpper loss hundar efter rovdjur... vad fan förväntar sig människorna.. .

Det är väl bara rovdjuren björn och räv som man jagar med hund i sverige?
Men annars visst bör man tänka på miljön förändras, det var som när jag flyttade till förorten för 10år sedan. Då kunde jag gå hur full som helst mitt på natten var jag ville, gör jag detta idag, ja skyll dig själv säger snuten till mig.
Alltså vet man om att något har blivit riskabelt att göra, så bör man verkligen överväga om man verkligen skall göra det. Att det var ofarligt för 10år sedan, är en dåligt ursäkt till att idag inte tänka över det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Allvarligt talat, vi kan inte anpassa varenda liten del av naturen till att bli vårt lilla nöjesfält där vi kan skadeskjuta vilda djur tillsammans med våra favoritvovvar och sen snyfta om gråben i lokalpressen när det blir motigt.

Ja naturreservat är inte fel och sedan kan var och en göra vad den vill med sin egen mark. Tar vi utrotning av djur (alltså säg att vi skulle skjuta bort varenda varg), så blir det dock en fråga som berör alla. Där problem kommer upp som vilken nytta rovdjuret gör och hur svårt det är att spekulera om vilka effekter det får.
Det går inte precis ersätta ett rovdjur med en jägare och tro att den kommer reglera stammen på samma sätt. Sedan är en fråga, varför skall stammen regleras på exakt samma sätt? Men ändå vargen är bra på att ta "sjuklingar".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Vargjakten är igång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Vi hade hundar och lösgående katter, och vi hittade också ett rådjur som var vargrivet ungefär 500 meter från vårt hem. Eastside Värmland represent, niggah!

Allvarligt talat, vi kan inte anpassa varenda liten del av naturen till att bli vårt lilla nöjesfält där vi kan skadeskjuta vilda djur tillsammans med våra favoritvovvar och sen snyfta om gråben i lokalpressen när det blir motigt.

men vad hade du för boskap frågade han? Räknar man hundar och katter som boskap i stockholm?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Vargjakten är igång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
men vad hade du för boskap frågade han? Räknar man hundar och katter som boskap i stockholm?

Nej, man räknar det som lösgående husdjur, precis som han efterfrågade.

Och snälla, lägg ner snacket om Stockholm. Det är bara fånigt (och har dessutom ingen som helst grund i mitt fall)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Läste du inte alls? Hur många dödades av spanska vargar jämfört med svenska vargar? Varför tror du de svenska vargarna kan döda hundratal fler än de spanska trots att de är 10 ggr färre? Har de tur menar du? Du tycker att 3 st visar på hur farliga de är alltså? Ren tur mot skadat tamboskap eller slump låter det som.

Du har ingen koll på jakt eller hur? Vargar är inte på en begränsad yta och de är ytterst svåra att jaga.

*** EDIT ***

Du tror inte spanjorerna har sin tamboskap på liknande områden alltså? Men ändå kan inte den lilla vovsingen komma åt deras tamboskap för att den väger 25kg och duger på sin höjd som knähund. Men spanjorerna vill ÄNDÅ ta ner beståndet på den.

Som sagt, byt till den spanska vargen istället och utrota den man av misstag planterade på 70-talet så blir alla nöjda.

Hundarna skickas inte efter rovdjur, de skickas efter viltet. Det har alltså på senare år plötsligt ökat enormt med antal hundar som dödats.

Tycker det är kul att du anklagade mig för att inte läsa när du själv inte gör ett särskilt bra jobb av det heller

Citat:

Clearly it is not that the Cantabrian wolves are any more aggressive, but rather that they find easy pickings in the plentiful livestock which graze in semi-freedom here

... Vilket är exakt samma problem som här i Sverige.. "ohh nneejj vilda djur åt upp min tamboskap.. men jag har inte ordentlig inhängnad".

Och jag har inte påståt att de vargar som finns i Spanien skulle vara farligare.. det påståendet för stå för dig själv. Däremot stämde inte ditt uttalande att de inte kunde döda tamboskap.

Så det är fortfarande vargarnas fel att idioter till hundägare (läs oftast jägare) skickar in hundar i områden där det finns vilda djur som kan döda dem???????

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Vargjakten är igång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Allvarligt talat, vi kan inte anpassa varenda liten del av naturen till att bli vårt lilla nöjesfält där vi kan skadeskjuta vilda djur tillsammans med våra favoritvovvar och sen snyfta om gråben i lokalpressen när det blir motigt.

Skadeskjutning och snyftande är det väl inte så många som förespråkar, men visst kan vi försöka göra naturen så bekväm för oss som möjligt? Det är för övrigt ingen ny tanke; titta ut genom fönstret.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Vargjakten är igång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Nej, man räknar det som lösgående husdjur, precis som han efterfrågade.

Och snälla, lägg ner snacket om Stockholm. Det är bara fånigt (och har dessutom ingen som helst grund i mitt fall)

Men det är ju tamboskap som är problematiken. Inte om du har lite småhundar och katter.

Snacket om stockholm är minst lika relevant som att svamla om att det handlar om att man snyftar om "gråben" i pressen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag är själv jägare och biolog. Enligt studierna kring varg bör man ha en viss avskjutning, dock skall den vara kontrollerad och välja ut vilka individer innan för att få en bra spridning.

Idag har de istället gått ut och skjutit hej vilt, tex har de redan skjutit för många vargar i värmland, var sagt 9, men det skjöts 13.

Problemet är att vi behöver få in nya gener i vargstammen, men det sätter i stort sätt samerna stopp för då de för det mesta skjuter en varg så fort de får syn på dem.

Dock har jag aldrig förstått hatet från jägare. Hunden är normalt rädd för en varg, men jakthundar blir ju lärda att inte fly så det är ju jägarnas eget fel att det ibland slutat dåligt för hunden.

Men jag tror att jägarna egentligen är avundsjuka på vargarna för de behöver inte ha någon kvot på sin älgjakt.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Tycker det är kul att du anklagade mig för att inte läsa när du själv inte gör ett särskilt bra jobb av det heller ... Vilket är exakt samma problem som här i Sverige.. "ohh nneejj vilda djur åt upp min tamboskap.. men jag har inte ordentlig inhängnad".

Och jag har inte påståt att de vargar som finns i Spanien skulle vara farligare.. det påståendet för stå för dig själv. Däremot stämde inte ditt uttalande att de inte kunde döda tamboskap.

Så det är fortfarande vargarnas fel att idioter till hundägare (läs oftast jägare) skickar in hundar i områden där det finns vilda djur som kan döda dem???????

Jamen om de dödar 3st på ett år så är det ju extremt lite. Du kan inte säga att de är någon slags tamboskaps-killers precis. Tolkade du verkligen mitt inlägg som att jag menade att de överhuvudtaget inte kan döda något? De är rovdjur. De dödar andra djur. Sen att de väger 25kg och är som små dvärgar jämfört med de rovdjur du jämför med som dödar hundratals ggr fler trots att de är tio ggr färre går dig helt förbi eller?

Nej det är inte vargarnas fel att de skickar in djuren där. Däremot så om man skjuter bort vargbeståndet lite så kanske man kan återgå till samma siffror som man hade förrut kring 2002 då bara hälften dödades.

Om du kollar omkring dig så ser du att det finns väldigt lite varg i ditt närområde. Är du sugen på att plantera in lite där? Det har ju garanterat funnits varg där någongång i tiden. Men nu är man inte sugen på att ha det där längre.

Det innebär att människan har expanderat och skapat samhällen och civilisation. Därmed har inte djuren plats och de tvingas flytta och anpassa sig. Precis som de alltid gjort. Det gäller hör och häpna även i norrland.

Att man valt att planera lite varg här och sen plötsligt blir chockade när man precis som med ALLA andra djurbestånd från björn till harar måste hålla nere beståndet kan ju inte komma som en chock även för den mest inbitna stadsbo med noll koll på jakt?

Eller är det bästa exemplet att jämföra med en förvuxen räv i spanien och hävda att det har NÅGOT som helst att göra med den varg som finns i Sverige? Varför tog du överhuvudtaget upp att de har 2000 vargar då om du är medveten om att de inte är ett dugg lika dödliga som den varg som nu jagas i Sverige?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Om vi ställer frågan varför var inte avskjutningen mer kontrollerad?
En spekulation/konspiration förutom att det är enkelt att säga "skjut det ni ser" ;), är att detta kan göra jägarna gladare. För det är många jägare som tycker det är skitskoj att få skjuta varg och de ser det som en stor sak.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Jag är själv jägare och biolog. Enligt studierna kring varg bör man ha en viss avskjutning, dock skall den vara kontrollerad och välja ut vilka individer innan för att få en bra spridning.

Idag har de istället gått ut och skjutit hej vilt, tex har de redan skjutit för många vargar i värmland, var sagt 9, men det skjöts 13.

Problemet är att vi behöver få in nya gener i vargstammen, men det sätter i stort sätt samerna stopp för då de för det mesta skjuter en varg så fort de får syn på dem.

Dock har jag aldrig förstått hatet från jägare. Hunden är normalt rädd för en varg, men jakthundar blir ju lärda att inte fly så det är ju jägarnas eget fel att det ibland slutat dåligt för hunden.

Men jag tror att jägarna egentligen är avundsjuka på vargarna för de behöver inte ha någon kvot på sin älgjakt.

Precis de skjuter ju helt fel vargar när de gör så här. Förmodligen behöver de skjuta ner beståndet ytterligare och istället plantera in fler vargar om man nu räknat ut att ca 210 är lagom. Men jag är som sagt skeptisk till inplantering men när man nu skapat problemet så får man ju se till att råda bot på inaveln i alla fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vargjakten är igång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men det är ju tamboskap som är problematiken. Inte om du har lite småhundar och katter.

Haha. Det brukar inte låta så när jägare har förlorat sina "livskamrater"...

Det hör väl till hela konceptet att man anpassar djurhållning till förutsättningarna? Vet man om att det finns varg i närområdet så får man satsa på ordentliga inhängningar till sina bästaste vänner.

(Borde samer få skjuta på nattågen till Luleå? Deras renar blir ju överkörda titt som tätt... )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vargjakten är igång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Haha. Det brukar inte låta så när jägare har förlorat sina "livskamrater"...

Det hör väl till hela konceptet att man anpassar djurhållning till förutsättningarna? Vet man om att det finns varg i närområdet så får man satsa på ordentliga inhängningar till sina bästaste vänner.

(Borde samer få skjuta på nattågen till Luleå? Deras renar blir ju överkörda titt som tätt... )

Renhållande samer är inte precis vilddjursexperter som man ska lyssna på i sådana här sammanhang. De flesta samer har överhuvudtaget inte ens renar.

Ordentliga inhägnader fungerar inte så bra och de kostar otroligt mycket. Svenska staten ger ju någorlunda bidrag till sådana. Men det vore billigare att ha nere beståndet till nivåer som fungerar för människan. Kanske inte lika extremt som nere i söder förstås där ni utrotat vargen och vägrar ta tillbaka den. Men i vart fall kring det man räknat ut som rimliga nivåer.

*** EDIT ***

Att man är ledsen om ens livskamrat blir dödad är nog inte så underligt minsann.

För övrigt är jag väldigt sugen på en Tamaskan

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vargjakten är igång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Haha. Det brukar inte låta så när jägare har förlorat sina "livskamrater"...

Det hör väl till hela konceptet att man anpassar djurhållning till förutsättningarna? Vet man om att det finns varg i närområdet så får man satsa på ordentliga inhängningar till sina bästaste vänner.

(Borde samer få skjuta på nattågen till Luleå? Deras renar blir ju överkörda titt som tätt... )

Anpassa hastigheten efter miljön, speciellt då man med våld kräver få bygga sin järnväg på annans mark?
Nå såklart att folk anpassar stängsel efter miljön, där vi går mot att förbjuda taggtråd och allt för att tamboskapen inte skall riva sig. Problemet med vargstängsel är att det inte fungerar, dock finns det fina varghundar att köpa som tar hand om vargen. Men sedan kostar de pengar och är farliga mot barn etc (vissa raser), så jag vet inte riktigt om det är så bra.

Så vad lantbrukare skall göra är inte ett skit, självklart skall boskapen så mycket som möjligt gå ute i det fria. Även om det är ekonomisk att ha dem inomhus så att de rör sig lite och växer fortare. Visst hade det fungerat att anställa folk som vaktade djuren, men det är knappast ekonomisk försvarbart idag.

*edit*
T.ex. hundrasen Kaukasisk Ovtjarka är bra mot varg, inbrottstjuvar etc.. Den kan även ta husse om han säger emot den. Mycket päls har den också för vårat klimat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavkazskaja_ovtjarka
Säger matte fy till den och inte har en tydlig hierarki över den, så kan han bli attackerad.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Är det någon som har grafen som visar på hur jaktmotstånd mot djur ökar med graden av söthet? Jag vet att jag har sett en sådan, den var förmodligen fiktionell givetvis men den var ytterst roande.

bud_bundy: Morsan säger att hon ska skaffa en irländsk varghund om jag skaffar en tamaskan

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vargjakten är igång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

*** EDIT ***

Att man är ledsen om ens livskamrat blir dödad är nog inte så underligt minsann.

För övrigt är jag väldigt sugen på en Tamaskian

Självklart är det inte konstigt. Jag har haft en massa hundar i familjen som jag har älskat otroligt mycket. Jag skulle inte ens fundera över att skicka ut dessa utom synhåll i skogar som har mycket varg eller björn.

Ger man sig in i leken finns det visst nåt som heter. Synd att de oskyldiga hundarna ska behöva bli lidande bara...

Sen måste jag säga att vargproblematiken för boskapsägare (och för all del även för jägare) verkar extremt överdriven. Jag hittar inga exakta siffror, men jag skulle våga sätta ett par penningar på att blixtnedslag har ihjäl mer boskap än varg varje år. Dessutom läste jag någonstans att jägare år 2005 vådasköt fler hundar än vad som blev attackerade av varg. Det verkar helt enkelt inte finnas någon riktig grund för varghatet i den formen och magnituden som finns i glesbygden.

Visa signatur
Permalänk

Här har vi i alla fall någon som har tankeförmågan kvar. Problemet är att vargfrågan inte handlar om varg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/arti...

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vargjakten är igång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Självklart är det inte konstigt. Jag har haft en massa hundar i familjen som jag har älskat otroligt mycket. Jag skulle inte ens fundera över att skicka ut dessa utom synhåll i skogar som har mycket varg eller björn.

Ger man sig in i leken finns det visst nåt som heter. Synd att de oskyldiga hundarna ska behöva bli lidande bara...

Sen måste jag säga att vargproblematiken för boskapsägare (och för all del även för jägare) verkar extremt överdriven. Jag hittar inga exakta siffror, men jag skulle våga sätta ett par penningar på att blixtnedslag har ihjäl mer boskap än varg. Dessutom läste jag någonstans att jägare år 2005 vådasköt fler hundar än vad som blev attackerade av varg.

Javisst, vargen verkar ju klara av leken då de inte ska utrotas. Jägarna är ju i allra högsta grad med och leker med dem?

Vet inte hur ofta blixten slår ner men:

""Enskilda fårägare har också drabbats av kännbara förluster till följd av vargangrepp. Sammantaget har antalet angrepp på tamboskap i Sverige varit drygt 100 de senaste två åren, men 2002 angreps drygt 200 djur - av ett fåtal vargar. "

". 2007 dödas närmare 50 hundar. Angreppen på hundar har lett till att hundanvändningen kraftigt har försvårats i vargreviren. "

http://www.jagareforbundet.se/Docum...arg_forslag.doc
"

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memento mori
Här har vi i alla fall någon som har tankeförmågan kvar. Problemet är att vargfrågan inte handlar om varg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/arti...

Underbart, en landsförrädare som bor på Östermalm och är en skribent på aftonbladet! Kan det bli mer rätt? Ja han lär ju vara den som vet bäst. Dessutom tog han inte upp skadan på tamboskap överhuvudtaget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Underbart, en landsförrädare som bor på Östermalm och är en skribent på aftonbladet! Kan det bli mer rätt? Ja han lär ju vara den som vet bäst. Dessutom tog han inte upp skadan på tamboskap överhuvudtaget.

Koncentrera dig på vad han säger istället för att attackera personen. Varför skulle politik inte ha något med saken att göra? Tamboskapen är en ickefråga. Hade inte något enstaka djur dött pga av bidragsbönder så hade du hittat något annat att skylla på. Varför hatar människor ett djur som de i många fall aldrig ens sett? Varför går politikerna i deras fotspår?

Du måste ju fundera på detta du också?

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vargjakten är igång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Javisst, vargen verkar ju klara av leken då de inte ska utrotas. Jägarna är ju i allra högsta grad med och leker med dem?

Vet inte hur ofta blixten slår ner men:

""Enskilda fårägare har också drabbats av kännbara förluster till följd av vargangrepp. Sammantaget har antalet angrepp på tamboskap i Sverige varit drygt 100 de senaste två åren, men 2002 angreps drygt 200 djur - av ett fåtal vargar. "

Som sagt, det är svårt att hitta statistik, men bara i det här fallet verkar ungefär 50 strykt med på grund av åskväder.

http://svt.se/2.33731/1.1649627/djur_innebranda_i_ladugard?li...

Jag tror nog att man tämligen enkelt kommer över 200 djur per år, men det är egentligen en parentes. Jag tyckte bara att det kändes ganska intressant för att sätta saker i perspektiv.

Vi har ju dessutom uppemot en halv miljon får i Sverige. 200 djur per år kan inte rimligtvis anses som ett så stort problem att vi måste skjuta av en redan väldigt liten vargstam.

Visa signatur
Permalänk

Jan Guillou: borde ägna sig mer åt frågor som han är hemma på som fildelning. Skämåsido, men 50% av alla vargar som dör är tjuvskjutna, kan låta mycket. Men samtidigt hur många vargar dör en naturlig död?
Och ser man totalt så har inte tillräckligt många vargar enligt myndigheten dött så de får nu avskjutas, då kan man fråga dessa idioter som riskera liv och lem för att skjuta en varg olagligt, vad poängen för deras egen del var?

Sedan visst det finns folk på landsbyggden som kommer med lika befängda påståenden som Jan Guillou inom fildelning, men det är knappast dessa man skall lyssna på.

Tar vi älgen så ställer den till en stor skada för skogsbolagen som Guillou sa, därför vill de hålla nere beståndet. Men samtidigt är ofta markägaren och jägaren samma person, varvid den själv gör en bedömning av vad den tror gynnar dem bäst.
Älgen äter t.ex. upp toppen på tallplantor, och ja detta är stora kostnader på en plantering. Och i älgens naturliga miljö så skulle det inte finnas stora planteringar. Men som sagt det handlar om reglering för att få ut mest av allt.

*edit*
Detta med att vi människor ändrar miljön får stor påverkan för många arter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memento mori
Koncentrera dig på vad han säger istället för att attackera personen. Varför skulle politik inte ha något med saken att göra? Tamboskapen är en ickefråga. Hade inte något enstaka djur dött pga av bidragsbönder så hade du hittat något annat att skylla på. Varför hatar människor ett djur som de i många fall aldrig ens sett? Varför går politikerna i deras fotspår?

Du måste ju fundera på detta du också?

Jag hatar inte vargen. Jag tycker den är väldigt snygg och trevlig samt har ett fint lynne för att vara ett rovdjur. Det är du och resten av bambimaffian som inte har något slags begrepp om hur jakt går till samt vad jakt handlar om. Det är inte några enstaka djur.Siffror har du ovan.

Romantisering och glorificering är aldrig bra grunder för att diskutera jakt. Här sker alltså inte en utrotning utan att man försöker komma tillbaka till siffror som var hanterliga, dvs de kring 2002 där man hade halverade siffror på skador.

Du har fortfarande inte skaffat fram siffror på dessa bidragsbönder som har boskap? Så varför tramsa om det om du inte ens kan bevisa att det är så?

De som hatar vargen är på samma nivå som du och dina gelikar i bambimaffian och har inte heller något med diskussionen att göra. De som däremot förstår hur jakt fungerar och att djurbestånd hålls nere även av människan har däremot bättre koll och vet vad det handlar om.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
De som däremot förstår hur jakt fungerar och att djurbestånd hålls nere även av människan har däremot bättre koll och vet vad det handlar om.

Du menar samma människor som omedelbart skjuter långt fler vargar än vad de har laglig rätt till så fort chansen till jakt ges?
Bra koll var ordet, sa Bull.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nja, de som faktiskt påverkas av frågan borde väl om något ha mer att säga till om än någon som bara tycker att djurungar med päls är gulliga?

Det är väl i allra högsta grad frivilligt att bo mitt ute i ingenstans? Bor man mitt ute i skogen får man tåla att det bor andra djur där. Det är ju helt absurt att tro att bara för att man bosatt sig mitt ute ingenstans måste alla rovdjur dö för att garantera sin eller andras säkerhet. I sådana fall så är det bara att låta bli att bo där och flytta till en stad där det inte finns rovdjur.

Innan någon gnäller om skador etc, jag skiter fullständigt i om vargarna skulle döda massa renar eller andra boskapsdjur, det må vara synd om det inträffar för den enskilda bonden, men har han inte pengarna att betala för det eller försäkra sig för det får han hitta ett annat yrke. På samma sätt som vi inte ska ge konstgjord andning åt andra näringsverksamheter. I vildmarken ska det få finnas både rovdjur och andra djur. Och att snacka om 300 vargar är bara larvigt. Jag tycker gott vi kan ha 10 000.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vargjakten är igång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Som sagt, det är svårt att hitta statistik, men bara i det här fallet verkar ungefär 50 strykt med på grund av åskväder.

http://svt.se/2.33731/1.1649627/djur_innebranda_i_ladugard?li...

Jag tror nog att man tämligen enkelt kommer över 200 djur per år, men det är egentligen en parentes. Jag tyckte bara att det kändes ganska intressant för att sätta saker i perspektiv.

Vi har ju dessutom uppemot en halv miljon får i Sverige. 200 djur per år kan inte rimligtvis anses som ett så stort problem att vi måste skjuta av en redan väldigt liten vargstam.

Det där är ju inte precis blixtnedslag utan en brand. Du kan ju inte mena att du ska jämföra en så hemsk och relativt unik olycka med att en varg dödar djur?

Hur många får dog av blixten? Du vet väl att nötkreatur inte är får?

Kontrollera ökningen, det är ju det som är det relevanta. Samt antalet vargar som gör denna ökning möjlig och räkna sedan ut hur mkt antalet dödade djur ökar med detta. Som sagt var detta enbart jämfört med får.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"