Råkade pajja 1 dag gammal 1.5TB hårddisk garanti ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Narta
Bestämmer och bestämmer, det går ju helt klart inte på garanti då det är ett handhavande fel. Sen om, som nån annan redan sa, butiken ifråga är på julhumör kanske dom bjuder på en ny ändå.

Annars kan du göra en fuling och hävda DOA, dead on arrival, dvs att den var trasig när du fick den.

Lycka till:)

Att hävda DOA när man själv gjort sönder något, fyy vilken fuling

Permalänk

Jag råkade böja av samma plastbit på en av mina Velociraptors, blev helt förfärad. Jag lyckades dock limma tillbaka den med superlim. Den håller än idag, men man får vara försiktig när man tar ur/sätter i hårdisken.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk

Jag tror folk missat våran lagstiftning här i Sverige. Vi har något som kallas reklamationsrätt. Från och med det att man köpte varan och tre år framåt i tiden har man rätt att reklamera en vara. De första 6 månaderna är det upp till butiken att visa att det inte var ett ursprungsfel.

Det enda du behöver göra är att reklamera hårdisken och tala om att den inte fungerar som förväntat. Du behöver inte tala om att du förstört den även om du anser att du gjort det. Det är försäljaren som tar ställning till om det är ett ursprungsfel eller inte. Det är inte du :).

Så även om du vet att du var hårdhänt så är det helt okej att du reklamerar hårdisken och kräver en ny.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Jag tror folk missat våran lagstiftning här i Sverige. Vi har något som kallas reklamationsrätt. Från och med det att man köpte varan och tre år framåt i tiden har man rätt att reklamera en vara. De första 6 månaderna är det upp till butiken att visa att det inte var ett ursprungsfel.

Det enda du behöver göra är att reklamera hårdisken och tala om att den inte fungerar som förväntat. Du behöver inte tala om att du förstört den även om du anser att du gjort det. Det är försäljaren som tar ställning till om det är ett ursprungsfel eller inte. Det är inte du :).

Så även om du vet att du var hårdhänt så är det helt okej att du reklamerar hårdisken och kräver en ny.

Det var det dummaste:S

Reklamationsrätten täcker väl ändå inte handhavande fel vilket detta verkligen är?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm01
Det var det dummaste:S

Reklamationsrätten täcker väl ändå inte handhavande fel vilket detta verkligen är?

Jo, om det är dålig kvalité som finns på flera produkter.
En klassiker var när jag gick på högstadiet och 4st (inkl. mig själv) hade likadan Adidas skor som gick sönder på samma ställe. Då reklamerade vi dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Jo, om det är dålig kvalité som finns på flera produkter.
En klassiker var när jag gick på högstadiet och 4st (inkl. mig själv) hade likadan Adidas skor som gick sönder på samma ställe. Då reklamerade vi dem.

Ja men då är det väl ändå inte handhavande fel som i detta fallet?

Jag tror iaf inte det går att få ut en ny disk på en reklamation, menmen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Jag tror folk missat våran lagstiftning här i Sverige. Vi har något som kallas reklamationsrätt. Från och med det att man köpte varan och tre år framåt i tiden har man rätt att reklamera en vara. De första 6 månaderna är det upp till butiken att visa att det inte var ett ursprungsfel.

Det enda du behöver göra är att reklamera hårdisken och tala om att den inte fungerar som förväntat. Du behöver inte tala om att du förstört den även om du anser att du gjort det. Det är försäljaren som tar ställning till om det är ett ursprungsfel eller inte. Det är inte du :).

Så även om du vet att du var hårdhänt så är det helt okej att du reklamerar hårdisken och kräver en ny.

Köper inte direkt den här förklaringen. En hårddisk är mig veterligen(har arbetat med ett par sådana) inte av den kvaliten att anslutningskontakten för SATA kableln går sönder vid vanlig användning.

Permalänk
Medlem

Garantin kommer inte gälla.

Jag kan dock komma med lite glada nyheter att den där grejjen går att limma tillbaka. Jag har gjort det själv på en disk och den höll bättre än vad jag förväntat. Först var jag rädd att kabeln aldrig längre skulle kunna tas loss igen från disken men jag har kopplat på och av 2-3 gånger utan problem.

Så länge det får torka tillräckligt och du använder ett starkt superlim.

Akta så du inte får lim på kontaktytorna och ta inte för mycket så det blir massa överskott.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm01
Det var det dummaste:S

Reklamationsrätten täcker väl ändå inte handhavande fel vilket detta verkligen är?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
Köper inte direkt den här förklaringen. En hårddisk är mig veterligen(har arbetat med ett par sådana) inte av den kvaliten att anslutningskontakten för SATA kableln går sönder vid vanlig användning.

Det har ingen som helst betydelse vad du eller jag tycker är handhavande fel. Det är butiken som gör bedömningen. Och gör dom en bedömning att det är handhavande fel ska dom bevisa det.

Jag menar förstås inte att varan alltid kommer bli reklamerad. Men i det här fallet tror jag återförsäljaren får det tufft att bevisa att det inte är ett ursprungsfel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Det har ingen som helst betydelse vad du eller jag tycker är handhavande fel. Det är butiken som gör bedömningen. Och gör dom en bedömning att det är handhavande fel ska dom bevisa det.

Jag menar förstås inte att varan alltid kommer bli reklamerad. Men i det här fallet tror jag återförsäljaren får det tufft att bevisa att det inte är ett ursprungsfel.

Vissa människor har ett samvete

Gott nytt år.

Permalänk

Bara tryck dit kablen och låt den sitta i 'rätt'läge. Tror jag har en disk själv som jag fått göra så på. rätt klena kontakter överlag.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Bara tryck dit kablen och låt den sitta i 'rätt'läge. Tror jag har en disk själv som jag fått göra så på. rätt klena kontakter överlag.

Svårare än såhär är det inte. Om en plastbit från disken har lossnat helt lägger du den tillrätta i honkontakten på själva kabeln. Böj till stiften med en pincett så det ser bra ut. Tjoffa ihop det, tuta och kör.

Det är det bästa du kan göra av situationen om du inte har lust att köpa en ny disk.

Permalänk
Avstängd

har jag rätt när jag säger att det enda plastbiten är till för är att man itne ska kunna sätta den åt fel håll?

Bara en fråga, typ

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
har jag rätt när jag säger att det enda plastbiten är till för är att man itne ska kunna sätta den åt fel håll?

Bara en fråga, typ

Som en sata kontakt är utformad nu, är den givetvis också nödvändig för att kontaktytorna på hone och hane ska ligga emot varandra.

Permalänk
Medlem

Hur i hela helvete..!?

*Hoppas TS aldrig har pillat med processorer*

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori