Permalänk

Noctua Nh-D14 suger?

Tjena jag isntallerade min Noctua Nh-D14 idag på min Amd phenom 2 705e X3 och så tog jag väck gamla kylpastan med kemiskt ren bensin så sen när jag satt på ny så drog jag tunt lager över hella processorn med ett visitkort sedan satt jag på kylaren osv nu tittar jag på tempsen så ligge rjag på typ 27 grader idle o tycker det suger ? Något jag gjort fel eller tar det sin tid för kylpastan eller vad ?

Permalänk

Var bensinen med eller utan olja?
(ja, det finns kemiskt ren bensin med olja)

Permalänk
Medlem

Vad för pasta har du?

Även du ska inte smeta ut den.

Klicka på ett halvt okokt riskorn. Sen är det bara trycka ditt kylaren.

Pastan brukar applicera ut sig själv.

Permalänk

27 grader idle är mycket bra temperatur i idle

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Det är temperaturen i load du ska titta på. Dessutom så är väl din rumstemperatur ca 22c och det är en luftkylare du har så du kan ju knappast vänta dig mycket bättre

Permalänk

Jag kör med pastan jag fick med .

Permalänk
Medlem

Kör OCCT i 30 min och säg hur varm den blev som max.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

det är fortfarande en bra temp. jag sitter med en temp som är 35-37 på min klockade i5:a med en H50.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

45grader här i idle med en noctua kylare. Du har en väldigt bra idle temp men likt andra här har sagt så får du ta lite load temps med.

Permalänk
Medlem

28-31 grader i idle här med en cnps-9900 på en i5@3.8ghz och då har jag fullt flås. tkr att tempsen ser bra ut

Permalänk
Medlem

varför tramsar alla med kylpastan så mycket?
värm artic silver 5 med hårtork/värmepistol kladda ut till en hyfsat tunt lager och sen fläskar man på med mer i mitten
sen drar man fast kylaren hårt som in i helvete, bättre temps en de blir de nog inte

Permalänk
Medlem

Klagar över 27c i idle

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk

jag tankade prime95 o hade typ 34 grader i test 7

Permalänk
Avstängd

Jag är ingen expert men det pratas ibland mer om kylpastan än om hur och med vad man tar bort gammal kylpasta.
Det kanske inte är helt avgörande, men det är mer kinkigt att man får bort allt än vad man sedan tar för pasta, som jag förstått det.
Att sen ha på ny pasta är väl inte direkt "rocket science".

Därför tar jag hellre ett dyrare medel som jag vet kan få bort allt och gör jobbet, än kör med t ex bensin, osv och chansar.

Fast jag har inte hållt på med sånt här än, hehe.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
varför tramsar alla med kylpastan så mycket?
värm artic silver 5 med hårtork/värmepistol kladda ut till en hyfsat tunt lager och sen fläskar man på med mer i mitten
sen drar man fast kylaren hårt som in i helvete, bättre temps en de blir de nog inte

en riktigt man anstället ett fruntimmer att sitta på processorn för att hålla den kall med hennes iskalla humör hon kommer få när hon inser vad du ville ha henne till

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
varför tramsar alla med kylpastan så mycket?
värm artic silver 5 med hårtork/värmepistol kladda ut till en hyfsat tunt lager och sen fläskar man på med mer i mitten
sen drar man fast kylaren hårt som in i helvete, bättre temps en de blir de nog inte

You're trolling, right? =/
Kör man på fin metod så riskerar man ju antingen att få för tjockt lager, vilket isolerar istället för att leda bort värmen, vilket ger HÖGRE temperatur, eller så rinner det ut en jävla massa på sidorna vilket kan vara ett stort minus beroende på modell av CPU och märke på pastan, då vissa kylpastor leder ström.

Kolla följande video:
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajdeff
Jag är ingen expert men det pratas ibland mer om kylpastan än om hur och med vad man tar bort gammal kylpasta.
Det kanske inte är helt avgörande, men det är mer kinkigt att man får bort allt än vad man sedan tar för pasta, som jag förstått det.
Att sen ha på ny pasta är väl inte direkt "rocket science".

Därför tar jag hellre ett dyrare medel som jag vet kan få bort allt och gör jobbet, än kör med t ex bensin, osv och chansar.

Fast jag har inte hållt på med sånt här än, hehe.

Varken kemiskt ren bensin/T-röd/ArctiClean är speciellt dyrt, och bra kylpasta kostar inte många kronor det heller, man kan lika gärna ta bra grejer av båda.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
You're trolling, right? =/
Kör man på fin metod så riskerar man ju antingen att få för tjockt lager, vilket isolerar istället för att leda bort värmen, vilket ger HÖGRE temperatur, eller så rinner det ut en jävla massa på sidorna vilket kan vara ett stort minus beroende på modell av CPU och märke på pastan, då vissa kylpastor leder ström.

Kolla följande video:
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

Varken kemiskt ren bensin/T-röd/ArctiClean är speciellt dyrt, och bra kylpasta kostar inte många kronor det heller, man kan lika gärna ta bra grejer av båda.

som man såg om man drog över hela fick man luft bubblor!!!

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcuselwinson
jag tankade prime95 o hade typ 34 grader i test 7

Jag vet inte hur varm den där processorn är men det där låter väldigt kallt, så klaga inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
varför tramsar alla med kylpastan så mycket?
värm artic silver 5 med hårtork/värmepistol kladda ut till en hyfsat tunt lager och sen fläskar man på med mer i mitten
sen drar man fast kylaren hårt som in i helvete, bättre temps en de blir de nog inte

Speciellt lämpligt eftersom hårtorkar alstrar statistelektricitet, har du lite otur har du ett stendött moderkort efter din metod.

Tvätta med kaffefilter och något lösningsmedel som avdunstar och inte lämnar rester. På med en liten klick kylpasta i mitten, på med kylaren.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Alla appliceringsmetoder som bygger på att man försöker smeta ut kylpastan för hand gör att man riskerar att få luftfickor mellan kylaren och CPU:n vilket är katastrof för värmeöverföringen, och det är mycket lättare att man råkar smeta på för mycket.

Minst lika bra och mycket jämnare resultat med en klick i mitten.

För övrigt så säger Idle temperaturen i princip bara hur varmt man har i rummet, och om man har fläktstyrning hur aggressivt man stryper fläkten. Det som har betydelse är load temp vid maximal belastning, eller änu heldre skillnaden mellan idle och load temperatur, då eliminerar man i princip påverkan från omgivningstemperaturen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Är jag typ den enda som tycker att dessa temps (27 idle & 34 load) är helt ok?..

Permalänk

Det är ju BRA temperaturer!

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem

Vad hade du för temps innan, eftersom du tycker 27/34 är högt?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

med luft kan man väll knappast få kallare än rumstemp? Har en I5@3,6 ghz med H50 har idle temp på 22-23grader rums temp 24grader. Med stocken var den 35-40grader @3,2ghz. Aldrig haft någon eftermarknads luftkylare så kan bara gemföra med stockkylaren.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyran26
med luft kan man väll knappast få kallare än rumstemp? Har en I5@3,6 ghz med H50 har idle temp på 22-23grader rums temp 24grader. Med stocken var den 35-40grader @3,2ghz. Aldrig haft någon eftermarknads luftkylare så kan bara gemföra med stockkylaren.

vad har du för H50 modell? jag viste inte att finns några frysmodeller, hahaha hur du kan få lägre temp än luft som kylar detta radiator :P, du har antingen 20C grader i rummet eller temp sensor visar fel

Permalänk

Han trollar

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Avstängd

Re: Noctua Nh-D14 suger?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcuselwinson
Tjena jag isntallerade min Noctua Nh-D14 idag på min Amd phenom 2 705e X3 och så tog jag väck gamla kylpastan med kemiskt ren bensin så sen när jag satt på ny så drog jag tunt lager över hella processorn med ett visitkort sedan satt jag på kylaren osv nu tittar jag på tempsen så ligge rjag på typ 27 grader idle o tycker det suger ? Något jag gjort fel eller tar det sin tid för kylpastan eller vad ?

PUST!

Permalänk
Medlem

Interpunktion min käre Watson. Dessutom låter inte 34°C som en temperatur som är avläst i load direkt. 27 & 34°C låter mer rimligt att du kikat på en sensor för en hårddisk.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan^junior
Interpunktion min käre Watson. Dessutom låter inte 34°C som en temperatur som är avläst i load direkt. 27 & 34°C låter mer rimligt att du kikat på en sensor för en hårddisk.

ja det kan ju stämma riktig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Han trollar

Sorry för off topic, men minns jag rätt om jag säger att trolla är när man skriver ett "kontroversiellt" inlägg bara för att få en massa reaktioner?

Till TS: ta bort kylpastan, lägg en liten klick i mitten och skruva fast kylaren igen. Som andra sagt tidigare så kommer det att bli bra.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!