Köpa nytt grafikkort - behöver moderkortet bytas ut?

Permalänk
Medlem

Köpa nytt grafikkort - behöver moderkortet bytas ut?

Hej!

Jag hade tänkt att köpa ett Radeon HD 4890 till min halvgamla dator och jag undrar då snabbt och enkelt om jag måste köpa ett nyare moderkort också?

Jag har ett ACPI x86-basedPC moderkort och det grafikkortet jag har just nu är Radeon HD 4350.

Undrar också ifall processorn måste bytas ut och ifall den också spelar någon roll i grafikkortsbytandet.

Tack på förhand!

Permalänk

Du har skrivit fel namn på ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

Vad har du för grejer i datorn??

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk

Re: Köpa nytt grafikkort - behöver moderkortet bytas ut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nehyd
Jag har ett ACPI x86-basedPC moderkort...

Det beskriver alla moderkort på marknaden. Du får nog ta och vara lite mer precis
Allt som krävs är att ditt moderkort har en PCI-Express port, och att nätaggregatet orkar med det nya kortet. Ta reda på modeller på ditt moderkort och ditt nätagg så kan vi hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

MSI K9VGM MS7253, hur får jag reda på mitt nätagg? Är inte så high på datorer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nehyd
MSI K9VGM MS7253, hur får jag reda på mitt nätagg? Är inte så high på datorer.

Prova ta lös sidan på chassit och läs på nätaggregatet?

Permalänk

Kan inte se att det finns något moderkort med specifikt den modellen. Det finns ett K9VGM-V, som antagligen är samma grej. Det har en PCI-E x16 port, så det ska vara lugnt. Som sagt, enklaste sättet att ta reda på nätaggsmodell är att öppna och kolla.

Permalänk
Medlem

Altis ATX-300PT, är det det?

Permalänk

Verkar rimligt. Och tyvärr alldeles för svagt. Finns inte en chans att 300 W skulle orka med ett HD 4890.

Permalänk
Medlem

Ah :/ vet du något lämpligt som inte är i dyraste lagret?

Permalänk

Jag har kört mina 2x4850 i crossfire-x utan problem med ett 300 watts aggregat en gång när mitt brann.

Det fungerade felfritt i flera dagar tills jag köpte ett nytt.

Man börjar väl med att pröva om det fungerar?

Innan man köper ett nytt?

Permalänk

Hmm, det verkar ju...väldigt bra. Jag skulle personligen inte göra det, om man kör på ett för svagt nätagg kan saker gå sönder, vilket ju inte är så roligt.
Det här ska i alla fall räcka, bra pang för pengarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av defaultusername
Hmm, det verkar ju...väldigt bra. Jag skulle personligen inte göra det, om man kör på ett för svagt nätagg kan saker gå sönder, vilket ju inte är så roligt.
Det här ska i alla fall räcka, bra pang för pengarna.

Min erfarenhet är dock inte att saker går sönder av för lite ström men jag lovar så klart ingenting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Min erfarenhet är dock inte att saker går sönder av för lite ström men jag lovar så klart ingenting.

Nä sönder lär de ju inte gå men de behöver varken funka heller vara särskilt stabilt...

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk

Om nätagget överbelastas och man har lite otur kan det hända att nån regulator-grej pajar först, varefter saker får just för mycket ström och brinner upp. Ska ju inte hända, men det hindrar inte att det gör det ändå.