Permalänk

Asus P5Q Deluxe - 8 diskar?

Jag har precis köpt ett Asus P5Q Deluxe för att ersätta mitt strulande Gigabyte P35-DS3.

Jag har 6 diskar ikopplade just nu, varav en är ikopplad i de två separata sata-portarna. Denna hittas varken i BIOS eller i Windows. Hur får jag igång dessa? Jag kanske är blind, men jag hittar inget i manualen.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det är ett separat kontrollerkort för att köra diskar i RAID, inte helt säker. Ja, det var väl allt jag visste Vet inte om du kan använda diskarna eller hur du kommer åt dom

Permalänk
Medlem

Marvell IDE ska vara på enabled i BIOS så ska det funka.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Marvell IDE ska vara på enabled i BIOS så ska det funka.

Ja nått sånt, finns nånstans i bios, sen kan det också behövs drivrutiner för kontrollern, finns på asus sida att hämta, eller på medföljande CD

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Spännande! Har preis handlat en sån bräda att ha i media purken... Återge gärna dina resultat om du får det att fungera och hur du gjorde... Kiitos!

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

Ligger under Advanced/Onbard device configuration. Och precis som ggustavsson säger måsta man installera drivarna oxå.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Är det inte så att det är JMicron som ska vara enabled. Det är inte IDE diskar ju.
Drivisar ska i regel inte behövas för detta.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

ja har 2st ide diskar 6st sata diskar kopplade till mitt asus p5q deluxe och det ända problemet som ja har stött på är att efter en omstart så kastas diskarna om och får nytt hda1 nummer i windows 7 + truecrypt alla sitter självklart kopplade till moderkortet. Och ja har inte ändrat något föratt få moderkortet att identifera alla diskarna dock så kör ja utan raid

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Det var ju knappast glasklart det här. Manualen är väldigt bristfällig på den här punkten. Nu har jag i alla fall kopplat disken i den första av de två sata-portarna. Jag har sedan gått in i BIOS och satt Drive mode till "normal"

Nu har den hittat min disk. Vet dock inte hur det fungerar när jag i framtiden kommer koppla in ännu en disk. Då jag läst någonstans att det inte ska fungera att köra två diskar i "normal mode"

Den här forumtråden pekade mig i rätt riktning: http://www.soonet.ca/showthread.php?t=27163

Permalänk

Uppdaterar min tråd med en andra fråga efter ungefär en månads användning.

När jag startar datorn, stänger av datorn, sätter den i sleep eller väcker den ur sleep så spinner varje disk upp var för sig. Jag har ganska många diskar i datorn och det kan ta upp till 50 - 60 sekunder innan datorn går att använda från att jag startat den från sleep mode. Vad beror detta på? Det finns en inställning i BIOS som heter något i still med "hard drive time out" kan det ha med saken att göra? Mitt Gigabyte P35-DS3 startade på två sekunder från sleepmode...

Nu hör man hur mitt Asus-kort "kämpar" med att starta upp diskarna en och en.

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios om du inte gjort det. Varit problem för p5q korten att hantera sleep.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingsX
Uppdatera bios om du inte gjort det. Varit problem för p5q korten att hantera sleep.

Mitt P5Q-E vaknade ur sleep av sig själv trots att alla Wake on xxx var "disabled". Nytt BIOS löste mina problem.

Helt klart värt ett försök.

Förresten, jag är rätt säker på att det chippet som kontrollerar de två extra portarna är ett Silicon Image Sil5723. Marvell chippet sköter IDE och eSATA porten.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Problemet för mig är inte sleep mode som sådant. Utan att det tar sån förbaskad tid när alla diskar ska starta en efter en.