Permalänk

jag smyger in med en fråga här,som inte har med 58xx att göra utan 5770.
Är 5770 inte så bra, det kostar 1500 kr drygt och eneligt en del sidor, så är de inte värt sitt pris.
men imed jag har 4650 1gb nu, så lär iaf JAG märka stor skillnad:P

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Tar ett tag? Jag beställde igår, det kom idag

Normalt tar det ett tag. Flera i tråden har väntat i någon månad..

Permalänk
Medlem

Jag vet, men om man har turen att se när det kommer in några i lager (som på Komplett igår, NetOnNet idag) så får man det snabbt. Netto har det på lager så...

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Jag vet, men om man har turen att se när det kommer in några i lager (som på Komplett igår, NetOnNet idag) så får man det snabbt. Netto har det på lager så...

Det är ju först nu senaste dagarna det börjat ramla in kort. Du skulle kollat för någon vecka sedan.

Permalänk
Medlem

Yes I know... nä, det var Fawlty Tower. Jag vet, har följt det en tid och grunnat över vilket kort jag ska ha. Det jag menade är att Rushdie kan ha ett kort efter helgen om det är vad han vill

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Normalt tar det ett tag. Flera i tråden har väntat i någon månad..

synd om dom, beställde mitt kort i tisdags fick det idag..

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Yes I know... nä, det var Fawlty Tower. Jag vet, har följt det en tid och grunnat över vilket kort jag ska ha. Det jag menade är att Rushdie kan ha ett kort efter helgen om det är vad han vill

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korwish
synd om dom, beställde mitt kort i tisdags fick det idag..

Sant, nu finns ju äntligen korten så man kan få de i rimlig tid utan att behöva köpa XFX dyra grafikkort. Julen är räddad.

Permalänk
Medlem

attans då, jag som satsade på ett XFX Black *skrapar förläget med foten*

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katrine.s
XFX RADEON HD5850 har 4000 i Minneshastighet

SAPPHIRE RADEON HD5850 har 1000 i Minneshastighet
vad innebär det ? är det stor prestanda skillnad?
svar uppskattas så jag vet vilket jag ska beställa

det är ingen skillnad...

alla 5850 är likadanna, men vissa är lite klockade, men inte värt det... dock ska tex xfx klockade heta xxx

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Yes I know... nä, det var Fawlty Tower. Jag vet, har följt det en tid och grunnat över vilket kort jag ska ha. Det jag menade är att Rushdie kan ha ett kort efter helgen om det är vad han vill

Det vet jag inte, vill jag det?

Jag är inte så sugen på att lägga massa extrapengar på XFX-grejer. Mervärdet är oftast litet / inget. Jag har ändå ingen klar rigg att sätta in kortet i, så jag får nog bida min tid och vänta på de lite billigare korten kommer in. Å andra sidan är det ju bra att ha kortet ett stund i förväg, så man hinner göra de moddar som behövs innan montering.

Jag sitter och tittar på lite bilder över PCB:n och vad jag förstår så är det bara en uppsättning spänningsregulatorer plus en mindre krets uppe vid CF-kontakterna. Det är det enda utöver gpu och minnen? Det kanske till och med är så att det går att ha kvar metallplattan som täcker spänningsregulatorer och minnen, och bara byta ut GPU-kylningen. Det är ju ännu bättre, sparar massa tid. (om inte kylningen blir för dålig då...)

iaf, minnena verkar ju vara Samsung 0.4ns, och det bådar ju gott. 5GHz där, out of the box, från 4GHz standard. 1GHz gpu + 5GHz minne är kanske en nice kombo för 5850?

Någon vmod verkar initialt inte behövas, eftersom höjd spänning via mjukvara (i2c-buss?) inte verkar hjälpa. Har jag fel?

Intressant att dom extra shaders på 5870 inte verkar ge så mycket. Klockfrekvens verkar mer kritiskt: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-hd5850_...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfmv_tobbe
jag smyger in med en fråga här,som inte har med 58xx att göra utan 5770.
Är 5770 inte så bra, det kostar 1500 kr drygt och eneligt en del sidor, så är de inte värt sitt pris.
men imed jag har 4650 1gb nu, så lär iaf JAG märka stor skillnad:P

inget fel på 5770, presterar ungefär som det kostar.
Prestera ungefär som 4870 eller lite sämre ibland, men man får ju DX11 & låg ljudnivå/effektförbrukning också. Är något långsammare än GTX260, men 260 är ju lite dyrare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magma86
Vi får se Det finns tid kvar än.

Precis. Ja, med tanke på de specs du hade där innan
Har också legat ganska lågt med hårdvaran. Har inte uppdaterat på mer än 4 år nu.

Crossfire med 5850 känns ju väldigt lockande till framtiden. Ska bli intressant å se vart 5850 hamnar på för pris när fermi lanseras, samt 5970.

Japp! Hoppas!

Tomten skulle nog få panik om han såg att det stod hd 5850 på önskelistan

Nu är det inte många dagar kvar. Tre, med andra ord. Ser mörkt ut!

Jag testade att beställa från EIS men jag var 10(!) minuter sen, för jag hade tvättstugan!!!
Jag pallar inte mer. Helt klart är dock att jag bara SKA (och förtjänar) få ett 5870 minst en vecka innan jag börjar plugga igen.
Här sitter man liksom med helt nya bra grejer och kan inte använda dem. Saker som jag betalat en massa pengar för och som minskar i värde bara tiden går.
Grr.

Nåja, känns inte som det finns så mycket mer att säga i skrivande stund. Är inte så muntert just nu liksom. Känns som man kommer bli tvungen att "förtränga" behovet av datorn och det roliga att få ihop den, under jul och nyår. Förbaskat. Dålig marknad!
Och så har SAAB gått i graven med.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajdeff
Nu är det inte många dagar kvar. Tre, med andra ord. Ser mörkt ut!

Jag testade att beställa från EIS men jag var 10(!) minuter sen, för jag hade tvättstugan!!!
Jag pallar inte mer. Helt klart är dock att jag bara SKA (och förtjänar) få ett 5870 minst en vecka innan jag börjar plugga igen.
Här sitter man liksom med helt nya bra grejer och kan inte använda dem. Saker som jag betalat en massa pengar för och som minskar i värde bara tiden går.
Grr.

Nåja, känns inte som det finns så mycket mer att säga i skrivande stund. Är inte så muntert just nu liksom. Känns som man kommer bli tvungen att "förtränga" behovet av datorn och det roliga att få ihop den, under jul och nyår. Förbaskat. Dålig marknad!
Och så har SAAB gått i graven med.

Ja, för varje dag som går verkar det luta alltmer åt februari

Nej, va surt! Jag funderar på att beställa ett gigabyte 5850 eftersom denna är runt 130kr billigare än asuskortet på misco. Dock vet jag inte hur det är med leveranstiden...

Om jag inte får in innan februari.. och vi har fortsatta tillverkningsproblem.. då ska jag nog vänta med 5850 och avbeställa tills fermi kommer upp. Under denna tid har nog fler dx11-titlar hunnit komma ut och kanske man får se lite billigare komponenter Dessutom tror jag ati kommer hinna släppa nya drivrutiner som är bättre än nuvarande för win 7. Om man ska se det positivt.

Ja, detta är riktigt illa för ati, men framför allt för privatkonsumenter. Har aldrig varit med om något liknande faktiskt.

Saab var ju viktigt för Svergies industri. Synd att det gick som d gick.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Om man har bråttom om kan lägga ut några hundra extra har komplett 29 st sapphire 5850 kort bekräftade till 2009-12-22:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498316

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Men det skumma tycker jag är att det inte endast är såhär med HX58xx korten, det är precis samma sak med min samsung HDD och min X25-M SSD disk, extremt långa väntetider.
Vart är världen på väg.. om 10 år kommer man inte kunna köpa en dator alls, haha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magma86
Om man har bråttom om kan lägga ut några hundra extra har komplett 29 st sapphire 5850 kort bekräftade till 2009-12-22:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498316

Där ser man, nu går det ju få tag på 5850, helt ok pris också.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min 5870 sen 28 september. Hur då? Jag punktmarkerade sidor som komplett.se under en dag och beställde så fort en 5870 hade statusen "bekräftad".
Så svårt var det.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Jag har haft min 5870 sen 28 september. Hur då? Jag punktmarkerade sidor som komplett.se under en dag och beställde så fort en 5870 hade statusen "bekräftad".
Så svårt var det.

Det blev svårare efter det. Har du försökt fått tag i ett kort senaste tiden eller? Senaste veckan har det verkligen blivit fart dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det blev svårare efter det. Har du försökt fått tag i ett kort senaste tiden eller? Senaste veckan har det verkligen blivit fart dock.

Jasså? Korten börjar komma in i butikerna nu alltså? Möjligt att få sitt kort kommande vecka?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det blev svårare efter det. Har du försökt fått tag i ett kort senaste tiden eller? Senaste veckan har det verkligen blivit fart dock.

Tror knappast att det har blivit fart den senaste veckan.
Har inte skett någon ändring i tillgänglighet av korten.

Permalänk
Medlem

Inte i stor skala kanske men det har gått att få tag på med lite tur. Köpte själv ett i torsdags. Alina har ett par ute i butik ser jag, dom kanske kan skicka om man har brådis

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Tror knappast att det har blivit fart den senaste veckan.
Har inte skett någon ändring i tillgänglighet av korten.

Då jag kollat runt efter kort dagligen sedan månadsskiftet så vill jag då påstå att det har blivit fart. Innan var det mest bara dyra XFX-kort som syntes. Nu kommer det kort som också är synliga på sidorna från typ alla utom Asus.

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera till ett 5870 med mitt system i sign? kommer man märka skillnad mellan kortens prestanda? (5870/50)

Annars köper jag ett 5850 om mitt system är för dåligt (inte på tal om uppgradering av processor och sånt)

Vet ju att tillgången är knapp så lär inte skaffa förräns efter nyår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Värt att uppgradera till ett 5870 med mitt system i sign? kommer man märka skillnad mellan kortens prestanda? (5870/50)

Annars köper jag ett 5850 om mitt system är för dåligt (inte på tal om uppgradering av processor och sånt)

Vet ju att tillgången är knapp så lär inte skaffa förräns efter nyår.

Beror på, om du köper ett 5850, köpt det för max 2600kr, brukar komma in på netonnet ibland... annars köper du ett 5870, men för max 3500kr.... men tycker 5850 är mera prisvärt

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Värt att uppgradera till ett 5870 med mitt system i sign? kommer man märka skillnad mellan kortens prestanda? (5870/50)

Annars köper jag ett 5850 om mitt system är för dåligt (inte på tal om uppgradering av processor och sånt)

Vet ju att tillgången är knapp så lär inte skaffa förräns efter nyår.

HD5870 är lika bra eller bättre i de flesta avseenden mot HD4870X2 och HD4870X2 lär ju vara rätt mycket bättre än ditt HD3870X2. Hade jag varit dig hade jag nog satsat på ett HD5850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
HD5870 är lika bra eller bättre i de flesta avseenden mot HD4870X2 och HD4870X2 lär ju vara rätt mycket bättre än ditt HD3870X2. Hade jag varit dig hade jag nog satsat på ett HD5850.

Sant. Blir nog ett 5850 då

De 1000kr i skillnad mot 5870 kan jag lägga på windows 7 isåfall

Kan värt att tillägga att jag spelar crysis rätt mycket.
Men eftersom det vägrar gå upp i högre upplösning än 1600 x 900 blir jag lite irreterad eftersom jag har en 24" BenQ som har 1920 x 1080 som native upplösning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
HD5870 är lika bra eller bättre i de flesta avseenden mot HD4870X2 och HD4870X2 lär ju vara rätt mycket bättre än ditt HD3870X2. Hade jag varit dig hade jag nog satsat på ett HD5850.

tror tilloch med att ett 4870 är bättre än ett 3870x2 så tror ett 5850räcker!!

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk

Hängt med ett tag men aldrig behövt ställa en direkt fråga...
Råkar vara så att jag bestämt mig för att plocka ihop en ny burk och har nu inhandlat alla komponenter förutom själva chassit då jag oroar mig för om mitt nya 5850 kommer få plats i det Antec 900 2 som jag planerat att köpa.

Någon som har testat eller har en uppfattning om så är fallet?

Vet att det passar i ett vanligt Antec 900 men då knappt... Vilket gör mig lite orolig då dess uppgradering 900 2 verkar vara cirkus 2cm kortare på djupet, hjälp uppskattas

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Storstålet
Hängt med ett tag men aldrig behövt ställa en direkt fråga...
Råkar vara så att jag bestämt mig för att plocka ihop en ny burk och har nu inhandlat alla komponenter förutom själva chassit då jag oroar mig för om mitt nya 5850 kommer få plats i det Antec 900 2 som jag planerat att köpa.

Någon som har testat eller har en uppfattning om så är fallet?

Vet att det passar i ett vanligt Antec 900 men då knappt... Vilket gör mig lite orolig då dess uppgradering 900 2 verkar vara cirkus 2cm kortare på djupet, hjälp uppskattas

Grafikkortet ska vara 25,7cm lång så det är bara att sätta igång med att mäta.

Får det plats i Silverstones SUGO SG05B som är ett ITX-chassi bör det gå bra även i ett gigantiskt chassi som denna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Grafikkortet ska vara 25,7cm lång så det är bara att sätta igång med att mäta.

Får det plats i Silverstones SUGO SG05B som är ett ITX-chassi bör det gå bra även i ett gigantiskt chassi som denna.

Problemet är ju bara det att jag inte vet hur stor plats som HD-burarna tar upp. Även om jag vet att chassit skall vara 47cm på djupet och kortet 'bara' 25,7 så vet jag ju inte hur mycket plats som det faktiskt finns att ta av. =/ Sedan så sitter ju dessutom strömkontakterna på kortsidan vilket betyder att även de måste få plats.

Har förgäves åkt runt med måttband och försökt hitta ett chassi i butik men det har visat sig näst intill omöjligt...

Låter förresten ganska orimligt att det skulle få plats i en Silverstones SUGO SG05B

Finns det möjligen någon som har prövat? Känns lite surt att slänga strax över tusenlappen på ett chassi som ändå är för litet