Permalänk
Medlem

Hur tyst är din dator?

Jag är nyfiken på hur mycket/lite alla andras datorer väsnas. Själv är jag rätt känslig för oljud. Det är ju lite problematiskt det här med att mäta ljud eftersom vissa frekvenser upplevs ha högre dB än andra, och hur man uppfattar det är väldigt subjektivt.

Om det är "helt tyst" i mitt rum så kan jag inte ens avgöra om min dator är igång om jag står ca 1 meter från den. Detta är under idle, under load får jag backa till ca 1,5 m. När jag sitter nära den under load är den ändå så pass tyst att jag inte stör mig på det svaga fläktljudet.

Jag har för övrigt en bärbar dator. Är era stationära/bärbara såhär tysta?

God jul!:P

Visa signatur

Tiden uppenbarar allt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Min dator är superdupertyst, man hör den inte! l33t som fan och eftersom den är så tyst så hör jag folk bättre på dust2 och kan panga massa hs, blir anklagad för fusk hela tiden *FNizZ* :D:P:)

Permalänk

Min dator är rätt högljudd. Har alla fläktar på medium i chassit förutom utsug som är på high. CPU-fläkten snurrar i 2300rpm och låter en del. Grafikkortet är dock tyst som en mus. Har inga problem med ljudet, kan dock vara jobbigt ibland när man ska sova ...^_^

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Skulle nog kalla min dator för hyfsat tyst. Dock ej så att jag kan ha den igång när jag sover men samtidigt känns det lite onödigt att den bara står där när jag ändå inte använder den. Ska jag göra nått som tar tid får den vara på medens jag är på jobbet. Dock är jag ljudkänslig pga tinnitus så kan tänka mig att de flesta hade kallat den för (mer eller mindre) helt tyst

Det är dator 1 i sign nedan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Hur tyst är din dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osok_ess
Jag är nyfiken på hur mycket/lite alla andras datorer väsnas. Själv är jag rätt känslig för oljud. Det är ju lite problematiskt det här med att mäta ljud eftersom vissa frekvenser upplevs ha högre dB än andra, och hur man uppfattar det är väldigt subjektivt.

Om det är "helt tyst" i mitt rum så kan jag inte ens avgöra om min dator är igång om jag står ca 1 meter från den. Detta är under idle, under load får jag backa till ca 1,5 m. När jag sitter nära den under load är den ändå så pass tyst att jag inte stör mig på det svaga fläktljudet.

Jag har för övrigt en bärbar dator. Är era stationära/bärbara såhär tysta?

God jul!:P

Mina stationära datorer ger ifrån sig ett dovt susande. Hörbart men inte störande.
Min laptop är knäpptyst när man inte laddar den .. SSD. Hörs inte alls ens med örat mot datorn.

Mvh

Permalänk
Medlem

nu när jag haxat min grafikkortsfläkt så är datorn mycket tyst; jag ställer dock om en del fläktar när jag ska spela så inget överhettas = return of the sågverk. Detta hör jag såklart inte när jag spelar så det är skitsamma Nu hör jag knappt datorn när jag sitter vid den, vilket är trevligt

Permalänk

Jag är överljudkänslig efter att ha fått ordentlig tinnitus så jag hör den helt klart. Den är dock mycket tyst om man jämför med vanliga datorer.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

min dator låter så lite så att allt ljud stoppas av bordet
kände en som hade fel på nätagget så datorn gjorde tinitus ljud hela tiden

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Min dator hörs inte, min andra dator som står minst 3 meter bort överröstar den. Man måste nästan lägga örat mot den för att höra den.

När den andra datorn är avstängd hörs den knappt heller, riktigt tyst

Nån som vet var man kan köpa en billig decibelmätare för att mäta ljudnivån? Skulle vara intressant att veta.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Duktigt tyst, men så är den ju byggd för att vara det med. Och då ska det ändå in lite mer ljuddämpning i den. Bygget finns i signaturen.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<