Permalänk
Medlem

Positionera array(?) as3

Hej!

Jag har följt denna guide Länk utan större problem, men nu är det så att jag skulle vilja positionera själva arrayen(?) (spelbrickorna) inom ett flashdokument. Tanken var att ha någon form av bakgrundsgrafik och sedan positionera spelet centrerat på denna.

Någon som har ett förslag på lösning?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Fx visar "Angreppsrisk" på länken din. Menar du en centrering av innehållet? http://scriptplayground.com/tutorials/as/Center-a-movieclip-o...

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Ska inte vara någon risk med den sidan tror jag. Koden ser ut som följande

package { import flash.display.Sprite; import flash.events.MouseEvent; import flash.events.TimerEvent; import flash.utils.Timer; public class color_match extends Sprite { private var first_tile:colors; private var second_tile:colors; private var pause_timer:Timer; var colordeck:Array = new Array(1,1,2,2,3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8); public function color_match() { for (x=1; x<=4; x++) { for (y=1; y<=4; y++) { var random_card = Math.floor(Math.random()*colordeck.length); var tile:colors = new colors(); tile.col = colordeck[random_card]; colordeck.splice(random_card,1); tile.gotoAndStop(9); tile.x = (x-1)*82; tile.y = (y-1)*82; tile.addEventListener(MouseEvent.CLICK,tile_clicked); addChild(tile); } } } public function tile_clicked(event:MouseEvent) { var clicked:colors = (event.currentTarget as colors); if (first_tile == null) { first_tile = clicked; first_tile.gotoAndStop(clicked.col); } else if (second_tile == null && first_tile != clicked) { second_tile = clicked; second_tile.gotoAndStop(clicked.col); if (first_tile.col == second_tile.col) { pause_timer = new Timer(1000,1); pause_timer.addEventListener(TimerEvent.TIMER_COMPLETE,remove_tiles); pause_timer.start(); } else { pause_timer = new Timer(1000,1); pause_timer.addEventListener(TimerEvent.TIMER_COMPLETE,reset_tiles); pause_timer.start(); } } } public function reset_tiles(event:TimerEvent) { first_tile.gotoAndStop(9); second_tile.gotoAndStop(9); first_tile = null; second_tile = null; pause_timer.removeEventListener(TimerEvent.TIMER_COMPLETE,reset_tiles); } public function remove_tiles(event:TimerEvent) { removeChild(first_tile); removeChild(second_tile); first_tile = null; second_tile = null; pause_timer.removeEventListener(TimerEvent.TIMER_COMPLETE,remove_tiles); } } }

Här skapas en array, eller hur man ska säga
var colordeck:Array = new Array(1,1,2,2,3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8);

Hela spelfältet skapas längst upp i vänstra hörnet, och jag skulle vilja positionera spelfältet på valfritt ställe.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »