Permalänk

Ping

Vad menas egentligen med frasen "ping"?

Både inom spel och allmänt inom nätverk.

Mvh

Permalänk

ping - [1] tiden det tar för ett datapaket att skickas ifrån din dator, studsa mot en server och komma tillbaka till dig.

Edit: Eller, inte riktigt. [1] Ping är ett program, som anger

Visa signatur

Workstation: Dell Latitude E5400, WinXP/Ubuntu 9.10. 4 GB RAM, 250GB, P8700 @ 2.53GHz
HTPC: MythBuntu, 2GB RAM, 1TB, Atom dual core @ 1.6 GHz, Sanyo PLV-Z700
Server #1: Ubuntu, 2 GB RAM, 4*143 GB 10K RAID0 +2*73GB 15K RAID1. Intel Xeon dual core @3.2 GHz

Permalänk
Medlem

Ta upp kommandoprompten i Windows och skriv t.ex:

ping www.sweclockers.com

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Medlem

Ping är ett diagnostikverktyg som används för att verifiera anslutning och mäta svarstiden från en nätverksenhet/dator till en annan. En enhet skickar en förfrågan (ICMP Echo) till en annan enhet och mäter tiden tills den fått ett svar (ICMP Echo Reply).

I spelsammanhang etc. när man pratar om "pingen" så är den tiden man fått fram genom att utföra en pingförfrågan, vilken mäts i millisekunder (ms).

Visa signatur

Ungos

Permalänk

Fattar fortfarande inte hur det är i spelsammanhang.
Om jag har ping 50 så betyder det att...?

Permalänk

Betyder vad nu speltillverkaren har bestämt att det betyder. Men en inte helt galen gissning kan vara det antal millisekunder som det tar för din dator att få ett svar från den andra datorn (spelservern i det här sammanhanget)

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av indyingdays
Fattar fortfarande inte hur det är i spelsammanhang.
Om jag har ping 50 så betyder det att...?

... det tar 50 ms (milisekunder) för signalen att gå från dig till spelservern. Vilket innebär att allt du gör registreras 50 ms efter att du gjort det. Sen ska servern skicka tillbaka det till dig vilket tar ytterligare 50 ms.

Eller har jag fel och det ska vara 50 ms tur och retur? Just den detaljen är jag osäker på.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Eller har jag fel och det ska vara 50 ms tur och retur? Just den detaljen är jag osäker på.

Tur och retur skall det vara. (Man mäter enklast genom att anteckna när man skickar meddelandet och när svaret erhålles. Tidsskillnaden ger sedan svaret.)

Permalänk
Medlem

Så om du har siktet på någons huvud och skjuter av, kan du missa, eftersom huvudet inte finnes kvar där när ditt paket med "skjutdata" kommit fram.

Visa signatur

åhoj

Permalänk

Aha, det klarade upp lite. Tack för svaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Så om du har siktet på någons huvud och skjuter av, kan du missa, eftersom huvudet inte finnes kvar där när ditt paket med "skjutdata" kommit fram.

Detta är intressant. Jag vill minnas att CS 1.6 kompenserade för pingen, så att om du verkligen sköt när siktet var över huvudet så blev det också ett HS efter att servern bearbetat datat du skickat. Hur ser det ut i dagens spel med detta? Vet någon?

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 BE (3400 MHz) | Gigabyte GA-MA790-UD5P | Corsair 6GB 1333MHz | 2 st. Gigabyte Radeon HD5850 1GB (Crossfire) | Corsair HX 1000W 80+ | Corsair Obsidian | 26209p @ 1920x1200 (3dmark06)

Permalänk
Sötast

Självklart så finns det latenskompensation i dagens spel, annars vore det rent kaos