Onormalt låg cpu temperatur efter kylar byte!!

Permalänk
Medlem

Onormalt låg cpu temperatur efter kylar byte!!

Har en phenom 720 x3, bytte precis ut orginalkylningen mot en Cooler master hyper 212 plus. Med org kylningen låg tempen på alla tre kärnorna runt 40idle/60load.

Med den nya kylaren ligger tempen på 24idle/~34load med en rumstemperatur strax över 20 C. Är det något fel på sensorn? Så lågt kan det ju garanterat inte vara. Vad gör jag?

Installationen av denna fläkt var för den delen riktigt lurig och var långt ifrån mitt bästa kylarbyte. Trodde det skulle bli skit av det.

Permalänk
Medlem

Stäng av datorn eller känn direkt på kylaren om den känns ljummen eller jättevarm, efter tex Orthos eller annat LOAD test. Om den är ljummen kan man bara gratulera till ett bra köp

Permalänk
Medlem

Kollar du temperatur för CPU eller tempen för kärnorna individuellt?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Du hoppar runt i en ring och skriker jag har en kall processor!!

Permalänk
Medlem

Du kan få byta din "kassa" CPU mot en lite mera normalvarm sådan.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Stäng av datorn eller känn direkt på kylaren om den känns ljummen eller jättevarm, efter tex Orthos eller annat LOAD test. Om den är ljummen kan man bara gratulera till ett bra köp

Nu har trådstartaren säkert mätt på ett annat sätt men faktum är att om kylaren känns kall så kan det bero på att den är felaktigt monterad och inte tar åt sig någon värme från processorn. Bara en sak att tänka på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb
Nu har trådstartaren säkert mätt på ett annat sätt men faktum är att om kylaren känns kall så kan det bero på att den är felaktigt monterad och inte tar åt sig någon värme från processorn. Bara en sak att tänka på...

Då borde väl det inte stå att den är ca 20 grader när den var 40 grader innan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Då borde väl det inte stå att den är ca 20 grader när den var 40 grader innan?

Som jag skrev, det är inte så relevant för tråden men att känna på kylflänsen är inte bästa sättet att kontrollera om man har bra kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb
Som jag skrev, det är inte så relevant för tråden men att känna på kylflänsen är inte bästa sättet att kontrollera om man har bra kylning.

Men nu va det ju inte att kontrollera om kylning va bra som det var frågan om. Utan snarare kolla så att sensor temp och kylar temp är någorlunda lika?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Men nu va det ju inte att kontrollera om kylning va bra som det var frågan om. Utan snarare kolla så att sensor temp och kylar temp är någorlunda lika?

Ja, men om den endast är lite ljummen betyder det endå inte att tempsensorn visar rätt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Har provat att känna på kylflänsen när den gått ett tag i occt, den är lite smått ljummen.

Core tempen var som sagt 24idle/~34load, men enligt "cpu" sensorn i everest ligger tempen på ~50 C i load, visar dock samma låga core temp som occt.

Vad kan det betyda?

Permalänk
Medlem

Sorry, vilka sensorer säger vad? Klargör detta, tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenaii
Sorry, vilka sensorer säger vad? Klargör detta, tack.

Absolut. Everest ger mig dessa värden:

Cpu: 41 c idle / 50 c load

Cpu1/kärna1: 24idle/~34load
Cpu2/kärna2: 24idle/~34load
Cpu3/kärna3: 24idle/~34load

Core tempsen stämmer ihop med occt också.

Permalänk
Medlem

du ska vara nöjd då

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem

Bara att klocka vidare då

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Har en likadan kylare, fast med en i5:a istället, jag ligger runt 26-30 C i edle på alla fyra kärnorna. Tycker att den funkar klockrent och är tyst.

Permalänk
Medlem

Dra upp FSB och höj spänningen ska du se att det "ordnar sig"
Det som verkligen får temperaturen att sticka är ökad V-core, sen går Phenom förhållandevis kallt, i alla fall jämfört med i7.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Tyvärr får vi nog konstatera att de Coretemps som anges på en Phenom II processor är långt ifrån trovärdiga. Sannolikt är de huggligt korrekta med stockkylare men hamnar lite väl långt ifrån verkligheten med en mer effektiv kylning.

Processorn har bara en sensor (däför visar alla kärnor samma temp) som inte anger en exakt temp utan en beräknad. Det tycks som byte av kylare påverkar förutsättningarna så att denna temp blir helt fel!

CPU temp mäts av moderkortet och är den temp du ska förlita dig på! (Den är visserligen inte så exakt den heller, men ändå ...)

Har skrivits en hel del om detta i en annan tråd. Tror du hittar den om du söker på 720 BE.

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mountain Man
Tyvärr får vi nog konstatera att de Coretemps som anges på en Phenom II processor är långt ifrån trovärdiga. Sannolikt är de huggligt korrekta med stockkylare men hamnar lite väl långt ifrån verkligheten med en mer effektiv kylning.

Processorn har bara en sensor (däför visar alla kärnor samma temp) som inte anger en exakt temp utan en beräknad. Det tycks som byte av kylare påverkar förutsättningarna så att denna temp blir helt fel!

CPU temp mäts av moderkortet och är den temp du ska förlita dig på! (Den är visserligen inte så exakt den heller, men ändå ...)

Har skrivits en hel del om detta i en annan tråd. Tror du hittar den om du söker på 720 BE.

/MM

Tackar för alla svaren. Ska kolla runt lite och se om jag hittar något om just det.

Den går iaf i 3.5 ghz på 1.45 volt nu och ligger runt 40 C i Load nu!

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte lita fullständigt på sensorerna och den är säkert varmare än så i verkligheten men denna kylaren ska heller inte underskattas, antagligen den kylare som har den bästa pris/prestanda förhållandet idag och ofta lite underskattad.

Använder också samma kylare (CoolerMaster Hyper 212 Plus) till min i7-860 och den klarar kyla min processor finfint ännu i 4.1GHz 1.4v.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

http://www.overclockersclub.com/reviews/coolermaster_hyper_21... sjukt bra kylare för 260kr!! inte långt ifrån att va lika bra som TRUE!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Hedersmedlem

Dina temperaturer är väldigt bra, men inte omöjliga. En bra kylare och en sval CPU kan ge så bra temps med en riktigt bra montering av kylaren.

Permalänk
Avstängd

Varför oroar du dig för att din nya bättre kylare kyler bättre än den gamla dåliga? Varför oroade du dig inte när den gamla dåliga kylde dåligt?

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Varför oroar du dig för att din nya bättre kylare kyler bättre än den gamla dåliga? Varför oroade du dig inte när den gamla dåliga kylde dåligt?

+2

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2