Bästa prestanda 10-13" 4-5000:-?

Permalänk
Medlem

Bästa prestanda 10-13" 4-5000:-?

Finns ju grymt utbud på ultralätta laptops. Undrar lite hur man skiljer prestandan åt dom emellan?
Alltså var tar man reda på hur bra processorerna presterar olika tillverkare emellan?

Tänkt köpa en förmodligen 12-13" liten nätt för att surfa, se på film, lyssna på musik.
Fördel om man kan köra flera applikationer samtidigt utan problem.
Dessutom vill jag kunna koppla upp den mot min plasma som är "hd-ready" för att se på film.

Vad skulle ni köpa med budget på ca 5000:-, +- nån hundring?
Vill så klart ha mesta möjliga för pengarna....

Permalänk
Medlem

Asus UL20A
Mkt bra batteritid. Vet ej om den fixar 720

Själv har jag beställt en Acer Aspire Timeline 1810TZ
Påstås klara 720p nätt och jämt dock 11" och över budget.
Skillnaden bättre processor, mer hårddisk, mer minne men då dyrare och 1" mindre i skärm storlek.

Visa signatur

...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Asus UL20A
Mkt bra batteritid. Vet ej om den fixar 720

Själv har jag beställt en Acer Aspire Timeline 1810TZ
Påstås klara 720p nätt och jämt dock 11" och över budget.
Skillnaden bättre processor, mer hårddisk, mer minne men då dyrare och 1" mindre i skärm storlek.

Eftersom både UL20A och 1810TZ har Intels 4500M så ska de utan problem klara 1080p.
Tyvärr så har inte UL20A någon HDMI så den kanske inte är så intressant ändå.

Denna dator kan vara något om du vill ha en 13" med dualcore, Intel 4500 och HDMI för runt 5000 kr . Dustinhome tar just nu 5195kr eller 5075kr med studentrabatt för den. Sen hur den står sig kvalitetsmässigt mot andra datorer vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Nu säljer PC city den röda Acer Timeline för ca 5300kr. Kan bara säga att det är ett kanonköp. Klarar 1080 av egna erfarenheter.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Har höjt ribban lite som så många andra gör efter en stunds funderande.
Budget kring 7000:-
Fortfarande en 12-13" som gäller dock.
Har fastnat för dessa två än så länge:
*1 Lenovo IdeaPad U350 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=511155
6600:-

*2 Asus UL30A http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510938
6929:-

Båda dessa två innehåller i stort sett identiska delar, bara chassi som skiljer egentligen förutom hårddiskstorlek. Rätta mig om jag har fel. Ja, batterierna är 4 respektive 8 celler, så det är ju av viss betydelse om man vill ha lång batteritid.
Kanske inte viktigaste för mig dock.
Har det mesta man behöver och är lätta och smidiga.

En outsider har oxå dykt upp, och det är denna:
Asus UL30VT http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=520990
7490:-

Största skillnaden är att den har både ett Intel GMA 4500MHD och GeForce G210M grafikkort man kan växla mellan vid behov av bättre grafikprestanda.
Kanske värt en 500:-, men jag tror inte jag skulle behöva det.
Tanken är ju att som mest köra ut hd film på min plasma-tv i 720p och det tror jag de två förstnämda klarar galant efter vad jag läst.

Dock orolig över kvalitén på Asus UL30A. Då jag känt på en irl i butik blev jag lite förvånad att tangentbordet flexade så mycket som det gjorde.
Hört mig för i diverse forum och det låter som att det råder delade meningar om saken. En del flexar det inte så mycket för och andra mer, så man blir ju lite skeptisk!
Någon här som har en eller känt på en och kan ge sina synpunkter?